inaktiv000 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Hei, jeg lurer på om jeg kan koble min bærbare PC på 12V (til bruk i båt eller bil). Til vanlig kobles den "rett på" 220V (kun en ledning som går inn i maskinen, likner på et 8-tall snudd 90 grader)... Batteriet leverer 12V såvidt jeg vet. Noen idéer? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Én mulighet er jo å koble 12V rett på der batteriet gir strøm, men det krever vel veldig stabil 12V? Lenke til kommentar
Killi Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Hvis batteriet er på 12V så er det mye mulig at det går ann å bruke en DC/DC converter som stabiliserer spenningen slik at den gir en stabil 12V spenning. Hvis du har litt peiling på elektronikk kan du bruke en 7812 spenningsstabilisator, finnes på mange gamle hovedkort osv. Den gjør samme nytte som DC/DC converter Men det enkleste er vel å kjøpe en 220V inverer som lager 12V utgangen i bilen om til 220V som du igjen kobler det vanlige pc adapteret til og konvererer det ned til spenningen som pcen skal ha. Husk å sjekk hvor mange watt pcen bruker og kjøp en inverer med tilstrekkelig watt kapasitet. De selges blant annet på www.clasohlson.no Lenke til kommentar
havkol Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Men det enkleste er vel å kjøpe en 220V inverer som lager 12V utgangen i bilen om til 220V som du igjen kobler det vanlige pc adapteret til og konvererer det ned til spenningen som pcen skal ha. Husk å sjekk hvor mange watt pcen bruker og kjøp en inverer med tilstrekkelig watt kapasitet. De selges blant annet på www.clasohlson.no Barbara.no har testet et par slike: http://www.barbara.no/tester/invertere/utat/ Håvard Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Men hvis jeg transformerer fra 12 -> 220 -> 12, vil ikke dette gi et energitap (i form av varme e.l.?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå