Gå til innhold

Elektro stekeovn med topp spørsmål


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er det riktige forum for dette.

 

Jeg har en ovn jeg har lyst å få installert, så har jeg noen få spørsmål.

 

Det er en gammel 3 fase kontakt på den nå, kan jeg putte på en vanlig kontakt på den (med jord)

Det er en Electrolux EHL 6611 (den har vært i bruk før)

 

Det andre spørsmålet, kan jeg koble platetoppen til en annen kurs enn stekeovnen? Alle er 16A, så jeg kanskje har et alternativ. Siden jeg får kanskje ikke en egen 16A til ovnen.

 

I sikringskapet er det bare 16A og 10A sikringer, men ett sikringskap før der, er det en 25A sikring inn her. Alle er automat sikringer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vis det faktisk er en trefasekontakt kan du ikke bare bytte over til vanlig støpsel

vis det er en 25 amper godkjentkontakt, som oftest kraftig hvit med tre tykke kobber pinner, så er det ikke forsvarlig å bytte over til 16 amper.

sirkingene vil ryke og ledningsnettet vil kunne bli overbelastet.

Lenke til kommentar

Tror det var en 16A kontakt på den før når den ble kjøpt. Men vanskelig å se hvilken effekt denne ovnen er da jeg ikke finner noe på nettet eller på den. På skjematikken bak på den, så står det hvordan man skal koble til vanlig kurs, altså L1+N + jord.

Lenke til kommentar

Du kan godt kople platetoppen på en egen kurs, men hvis det er induksjonstopp burde du hatt en 25A kurs og kraftigere kabling.

Stekeovn klarer seg greit med 16A såvidt meg bekjent.

 

Stekeovn og topp på samme 16A kurs vil antagelig resultere i varmgang/sikringen ryker om du bruker begge deler på fullt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...