Gå til innhold

Kraftig Gaming datamaskin til 11 000(oppdatert med oppsett 06.08.2011)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny på dette forumet, eller forøvrig diskusjon.no i sin helhet. Jeg har 11 000 til rådighet og har tenkt å kjøpe meg en ny datamaskin. Denne maskinen skal takle de aller nyeste spillene, som innkluderer The Witcher 2, Deus Ex Human Revolution, Crysis 2 osv. Altså det vil si de nyeste og de spillene som krever skikkelig hardware. Jeg har selv ikke så mye peiling på datamaskiner og trenger derfor hjelp fra dere på å finne de riktige maskindelene. Tanken min er å bestille deler på nettet og sette opp maskinen selv. Det kan jeg heller ikke, men vil få hjelp av to kompiser som har gjort det før. Er dette nok opplysninger, eller trenger dere mer? Takk på forhånd.

Endret av Stian8254
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg fra deg ideen om at du må dra The Witcher 2 på maks, slike prosjekter har jeg sett før og det blir både dyrere og skuffende for de som gjør dette. Om du kjøper et grafikkort til 1300-1400 kr nå kan du spille The Witcher 2 stort sett på maks med noen innstillinger avskrudd, som er mye bedre enn å betale 5000 kr for å få en eller to innstillinger ekstra.

Skjermkort er nemlig slik at ytelsen vil dobles hvert andre år ca, nå er det ikke mer enn kanskje et halvt år før de neste skjermkortene kommer i toppsegmentet rundt 3000 kr og gruser dagens kort til 3000 kr. Det er ingen grunn til å kjøpe et dyrt kort som blir utdatert fort når du kan kjøpe et billig kort som blir like fort utdatert og gir deg 70% av ytelsen til 30% av prisen.

Jeg vil anbefale deg å se på Black Refinery i "Den perfekt PC-pakke...", og så velge en skjerm derfra og et tastatur og mus du vil ha selv på dustin.no :)

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt :).

@Arni90:

Min tanke var ikke å kjøre The Witcher 2 på full styrke, det har vel jeg også sett at kan bli litt vanskelig. Men en datamaskin skrudd sammen med deler som vil takle å kjøre The Witcher 2 slik du sier hadde ikke vært så dumt. Har du forslag til komponenter til en ny datamaskin som skal bygges selv, som kan takle et slikt oppsett? Det skal helst ikke gå over 11 000

Lenke til kommentar

@Arni90:

Min tanke var ikke å kjøre The Witcher 2 på full styrke, det har vel jeg også sett at kan bli litt vanskelig. Men en datamaskin skrudd sammen med deler som vil takle å kjøre The Witcher 2 slik du sier hadde ikke vært så dumt. Har du forslag til komponenter til en ny datamaskin som skal bygges selv, som kan takle et slikt oppsett? Det skal helst ikke gå over 11 000

hva med noe i denne duren? skulle dra alt på maks mer eller mindre :)

post-222739-0-20771600-1312045729_thumb.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du først skal kjøre multiGPU burde du få deg noen kort som har mer enn 1GB VRAM. 1GB blir sakte, men sikkert grenseland for 1920x1080 nå, og med tanke på hvor vanvittig kraftig et slikt SLI-oppsett er er det bedre å kjøpe et dyrere enkeltkort med mer VRAM enn to kort med "lite" VRAM.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Arni90:

hva med noe i denne duren? skulle dra alt på maks mer eller mindre :)

Det ser bra ut det der; eg har ikke så mye peiling. Takk :)

Hvis du først skal kjøre multiGPU burde du få deg noen kort som har mer enn 1GB VRAM. 1GB blir sakte, men sikkert grenseland for 1920x1080 nå, og med tanke på hvor vanvittig kraftig et slikt SLI-oppsett er er det bedre å kjøpe et dyrere enkeltkort med mer VRAM enn to kort med "lite" VRAM.

Okay. Har du et grafikkkort som kan anbefales? Hva synes du om resten av oppsettet Jcashfan90 viser til? Er det bra for dagens spill?(the witcher 2, Deus ex, Crysis 2 osv)

Endret av Stian8254
Lenke til kommentar

Det er et veldig godt oppsett. Det vil derimot ikke dra TW2 på maks, men det er det ytterst på oppsett som kan. Med ett GTX570 kjører jeg TW2 helt fint på medium-high med 50+ fps.

Hvis du vil ha mulighet for SLI bør du velge at annet skjermkort da DCII er enormt. MSI TwinFrozrIII er et godt alternativ. PSUen bør du isåfall også oppjustere til minst 750W.

Lenke til kommentar

ta en titt på toms hardware folkens 2 560 gtx drar fra både 580gtx og 570gtx, så oppsettet på den posten dere har er ikke noe jeg ville gått får,mtp sjermkortvalg, legg på 1500 da, så kan du få 6950 i sli, det er nok litt bedre en 2 560gtx :) and btw kjøte ikke hw en test på 2x 560gtx ti for litt siden :)

ta en titt her http://www.tomshardware.com/charts/2011-gaming-graphics-charts/Metro-2033-Enthusiast,2664.html ....er ikke i tvil hva som gir mest for penga, her gir 2 560gtx ti nesten 10 mer frames i metro en 580 gtx:) 1gb vram holder til full hd, no problems :)

også med tanke på at kortet jeg anbefalet er oc, vil det ligge rett under 590gtx ;D

/my two cents/

Endret av JCashFan90
Lenke til kommentar

ta en titt på toms hardware folkens 2 560 gtx drar fra både 580gtx og 570gtx, så oppsettet på den posten dere har er ikke noe jeg ville gått får,mtp sjermkortvalg, legg på 1500 da, så kan du få 6950 i sli, det er nok litt bedre en 2 560gtx :) and btw kjøte ikke hw en test på 2x 560gtx ti for litt siden :)

ta en titt her http://www.tomshardware.com/charts/2011-gaming-graphics-charts/Metro-2033-Enthusiast,2664.html ....er ikke i tvil hva som gir mest for penga, her gir 2 560gtx ti nesten 10 mer frames i metro en 580 gtx:) 1gb vram holder til full hd, no problems :)

også med tanke på at kortet jeg anbefalet er oc, vil det ligge rett under 590gtx ;D

/my two cents/

10 høyere fps fra et enkeltkort er ikke verdt SLI i det hele tatt, hadde man ligget over 20-30 fps høyere enn et enkeltkort i spill som krever ytelsen hadde SLI vært bra.

EDIT: GTX 560 Ti SLI gir ikke mer for penga på 1920x1080 kontra et GTX 580 (som egentlig har horribel pris/ytelse), skal du kjøre trippelskjerm eller 2560x1600/1440 er det grunn til å vurdere SLI eller Crossfire, men da er altså minstekravet mer enn 1GB VRAM.

Har du noengang prøvd SLI eller Crossfire? Jeg kan fortelle deg at et GTX 560 Ti i SLI ikke vil være særlig lurt å kjøpe. SLI er en midlertidig løsning for å kunne takle høyere oppløsninger med høye grafikkinnstillinger, et enkeltkort med 70-80% av ytelsen vil alltid være overlegent i brukervennlighet og spillopplevelse.

Kjøper man SLI/CF-oppsett burde du ikke kjøre noe lavere enn GTX 570 eller HD 6950 2GB, fordi du kommer til å trenge mer minne før disse løsningene er utdatert i utregningsegenskaper.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Nå har jeg kikket litt rundt på forumet, og kommet frem til et oppsett som jeg lurer på om dere kan se på. Tror det skal være ganske bra!

Harddisk: SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB (409 kr)

Dvdspiller: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART (152,14 kr)

SSD: OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC (949,00 kr)

CPU: INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 (1 629,00 kr)

Skjerm: DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK (1 740,65 kr)

Strømforsyning: CORSAIR HX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V (899,00 kr)

Minne: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) (579,00 kr)

Hovedkort: ASUS P8Z68-V Z68 S-1155 ATX (1 189,00 kr)

Skjermkort: ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB PCI-E DVI/HDMI ( 2 490,00 kr)

Alt dette er som dere kanskje ser satt opp på dustinhome.no og kom til ca 10 347. Hva tycker ni?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...