Gå til innhold

Hvordan avinstallere en skjermkort driver korrekt?

LarZen

Anbefalte innlegg

Kanskje litt tåpelig spørsmål men er sikkert andre en meg som lurer litt på den rette måten å gjøre dette på. Jeg har en Nvidia 560Ti kort som skal erstattes med en nytt Nvidia kort idag. Og så kom jeg til å tenke på hvordan avinstallerer jeg driver og softwaren til dette skjermkortet på korrekt måte?

Holder det med å gå til Kontrollpanel/Programmer/Programmer og funksjone - Avinstaller et program , hvor en velger å avinstallere Nvidia kontroll panel? Eller må en gå inn via Enhetsbehandling, velge skjermkort og avinstaller driver derifra? Eller begge deler?

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Okay, da har vi det oppklart! Takk :)

Tja ikke sikkert det. Det kan fortsatt ligge rusk i registrene. Jeg fortrekker som regel å bruke en unistaller som følger med programvaren om en finnes. De som har laget programmet bør jo kunne programmere det beste av installasjons programmet.

Det aller beste er vel å reformatere harddisken. :blush: og legge inn det man trenger på nytt. En vår / sommeropprydding kan jo noen ganger være lønnsomt om man øsnker å gjenopprette fabrikkinstillingene på maskinen.

Lenke til kommentar

Tja ikke sikkert det. Det kan fortsatt ligge rusk i registrene. Jeg fortrekker som regel å bruke en unistaller som følger med programvaren om en finnes. De som har laget programmet bør jo kunne programmere det beste av installasjons programmet.

En slik uninstaller kjøres når man avinstallerer GeForce driveren fra "program og funksjoner".

Det aller beste er vel å reformatere harddisken. :blush: og legge inn det man trenger på nytt. En vår / sommeropprydding kan jo noen ganger være lønnsomt om man øsnker å gjenopprette fabrikkinstillingene på maskinen.

Det mener jeg er ganske unødvendig om man bare skal bytte ut skjermkortet, spesielt når det er fra samme chip produsent.

Man kan også kjøre en driver cleaner som Guru3D Driver Sweeper etter man har avinstallert driveren, men det er i de fleste tilfeller unødvendig og kan skape problemer.

http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Det funker å la være også siden du ikke bytter merke.

NV kjører "Unified driver architecture" som betyr at det er en driver for ALLE skjermkortene.

Uansett, skulle du ha byttet merke eller du vil ha skikkelig rens så begynner du med avinstallering av alt relatert til skjermkortet fra kontrollpanelet som vanlig.

Deretter laster du ned Driver Sweeper og kjører denne og lar den fjerne alle driverne som er relart til skjermkortet.

Deretter er du klar til en fersk install.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...