Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

svartrøyk, dårlig tomgang, motorstop og økte bensinforbruk

halaa

Anbefalte innlegg

Hei

har en primera 98 1,6 bensin. det kommer svartrøyk fra eksosen, turtallet hopper opp og ned på tomgang (under 1000 rpm) bruker mye bensin og motoren stopper noen ganger. har noen noe ide hva er feilen?

noen sier at svartrøyk tyder på for mye drivstoff uten fullstandig forbrenning. det kan godt stemme siden bilen bruker mye bensin etter at problemet har oppstod, men jeg vet ikk helt hva som er årsaken til det. hvor skal jeg begynne eller hva skal jeg sjekke eventuelt bytte for å bli kvitt problemet.

på forhånd takk

Endret av halaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapt og galt siden jeg var innom her.

Min første bil gjorde det samme, og jeg forberedte slakt av den, da vi kom til å tenke på luftfilteret...

Når var det skiftet sist? Ingen visste. Spretta opp, og visst - pottetett. Inn med nytt, og ny bil.

Kanskje for enkelt, men for dumt å ikke fortelle.

For mye bensin kan også bety for lite luft...

Lenke til kommentar

når luffiltret er byttet på min vet jeg ikke heller, men har sjekka det faktisk ser ikke så veldig dårlig ut. for et par dager siden hadde den røra som er sveiset på eksospotta bak var knekt,og eksosanlegget var hengende noen dager, har sveiset den på nytt. jeg er veldig veldig usikker, men tror at problemet har noe med den jobben og hengende eksosanlegg å gjøre. lambdasonden eller katalysatoren veit ikke helt. er ute etter mere info for at svartrøyk, dårlig tomgang, økte bensinforbruk alt de der sier hva som er feil, om man har peiling på bil og slikt, men det har jo jeg ikke.

Endret av halaa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mest sannsynlig er det lambda som er gåen. Den går da gjerne i nødprogram og peiser på med ekstra bensin for å være på den sikre siden inntil den får signal igjen. Kan også være verdt å sjekke luftmassemåleren. Napp av kontakten til denne mens motoren står på tomgang og hør om den endrer gange.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det er luftmengdemåleren. feilsøkte på verksted

problemet er at det er rett og slett umulig å få tak i lmm-en til en primera p11 1,6 med mindre man kjøper hele spjeldhus med lmm-en på (selges ikke kun lmm) og komplett med spjeldhus koster det 15000 kroner.

vet noen om det på noen som helst måte er mulig å fikse bilen uten å bruke original lmm-en? det finnes masse lmm-er til andre nissan modeller eller samme primera, men med 2,0 motorer, men dom er forskjellige fra lmm-en som sitter på min med 1,6 motor.

er det mulig å bruke spjeldhus med lmmen på fra en 2,0 motorer på en 1,6 motor? eller hva som helst andre måter å fikse bilen borsett fra å bruke original lmm???

takker

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Se om du ser delenummeret på luftmengdemåleren din, så kan det hende du finner igjen sammen delen her: http://www.bruktbildeler.com/del/visdeler.aspx?type=162148&del=0880&firma=Alle%20firma

:-)

takk for svar

sånne steder har jeg sjekka/ringte og spurte dom alle, ingen av dem har akkurat den som skal passe på min.

delenummeret på min er: AFH45M-46

X04

HITACHI

finnes ikke på ebay engang.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Se her

ohh herre Gud. tusen hjertelig takk

ser ut som om du har redda meg. kjønner ingenting jeg, hadde jo sjekka den nettsiden selv, fant/så ikke dem jeg.mulig at søkemetoden min er helt feil

tusen tusen takk. you are a reall newsmann

Endret av halaa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei igejn

nå har jeg kjøpt brukte-lmm fra bildelsbasen.se og fått den på plass, bilen starter og går greit foreløpig, motoren går stabilt og høres veldig fin og grei ut. men turtallet er ganske lavt på tomgang rundt 400-500 rpm og står stabilt der. er det noe problem om bilen går på lavt turtall på tomgang? hva er problemet eventuelt, og hva kan det føre til om det ikke fikses?

takker på forhånd

Endret av halaa
Lenke til kommentar

hei igejn

nå har jeg kjøpt brukte-lmm fra bildelsbasen.se og fått den på plass, bilen starter og går greit foreløpig, motoren går stabilt og høres veldig fin og grei ut. men turtallet er ganske lavt på tomgang rundt 400-500 rpm og står stabilt der. er det noe problem om bilen går på lavt turtall på tomgang? hva er problemet eventuelt, og hva kan det føre til om det ikke fikses?

takker på forhånd

Still tomgangen opp til 800 rpm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...