Gå til innhold

Har du blitt mer sympatisk innstilt til Arbeiderpartiet etter terroren?

Har du blitt mer sympatisk innstilt til Arbeiderpartiet etter terroren?  

210 stemmer

1. 1. Har du blitt mer sympatisk innstilt til Arbeiderpartiet etter terroren?

• Ja
      27
    • Nei
      173
    • Vet ikke
      10
  2. 2. Har terroren påvirket deg til å stemme Arbeiderpartiet til høsten?

• Ja
      6
    • Nei
      178
    • Ville stemt Arbeiderpartiet uansett
      17
    • Vet ikke
      9
  3. 3. Har du fått et mer positivt syn på Jens Stoltenberg?

• Ja
      111
    • Nei
      86
    • Vet ikke
      13

Anbefalte innlegg

Herregud...er det mulig å bli mer naiv? :D Ikke bare i dette innlegget her det synes så godt, men i en god del andre her på politikk og samfunn også..

Kan du begrunne dette utsagnet?

Tja, hvor skal man begynne :hmm:

- Du har jo nærmest uttalt at skatt er løsningen på all verdens problemer

nupe2.gif Jeg mener ikke skatt er løsningen på alle verdens problemer. Jeg mener at skatt er noe verdifullt som vil bidra med å gjøre samfunnet bedre, sammen med fornuftig fordeling og samarbeid.

- Og det spleiselaget du snakker om, ønsker jeg gjerne å høre mer om? :)

Det er et godt gammeldags sosialdemokratisk spleiselag.. For eksempel ønsker jeg at tannhelsetjenesten skal finansieres av skatten. Og at alle da får nødvendig behandling av det som måtte befinne seg inne i kjeften, dersom de trenger det...

UAVHENGIG av tykkelse på lommebok.

Det er mye dugnadtenkning oppe i hodet mitt: alle er med på å bygge samfunnet, og alle hjelper hverandre til å leve et godt liv!

Et samfunn som legger i mye større grad opp til samarbeid og trivsel mellom folk, enn til egoistiske egeninteresser...

- Likte spesielt denne godt:

Runerask:

"Du har iallfall ikke fått med deg sannheten om eldre som ikke får komme på aldershjem, eller skolene som er så nedpinte at elevene snart skriver på dopapir......"

Turbonello:

"Har jeg ikke? Dette er jo ting Arbeiderpartiet og SV kan fikse... Det er ingen ting som peker i den retningen av at høyrevridd politikk vil løse disse problemene, uansett hvor mange ganger dere påstår noe sånt...."

Denne kommentaren må jo nesten bare rammes inn. :D

:)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ble køene borte under borgelig styre? Hva slags magi er det høyrepartiene bruker for å fjerne køer? På samme måte som tannhelsetjenesten? Gjøre det så dyrt at bare fåtallet har råd til det, og på den måten minsker køen???

Hørt om effektivisering? Er ganske mange ledd man kan ta tak i!..men nå er det jo totalt vanskjøttet på nytt, og vil ta flere år og kunne ordne opp i.

Hvorfor er det umulig å effektivisere noe uten høyrepolitikk? Det virker jo som om "det er umulig" og fikse uten å privatisere alt som er... At det er umulig dersom ikke private aktører går inn...

Og hva med tannhelsetjenesten mener du? Den er vel ikke forandret mye siden AP kom til makta for 60+ år siden?

Vel. Det er ikke AP politikk, det er SV politikk. :)

Og det er i hvert fall IKKE høyrepolitikk...

Ja, ville, nei.

?dontgetit.gif

Lenke til kommentar

Og hva med tannhelsetjenesten mener du? Den er vel ikke forandret mye siden AP kom til makta for 60+ år siden?

Og det til tross for at flere partier enn Ap har sittet i regjering og hatt mulighet til å fikse det i mange, mange år :)

Og vi må tenke på at når et parti sitter ved makta, og klarer å gjøre noe "dumt", så ser vi ikke nødvendigvis følgene av det over natta. Mye av det forrige regjering gjorde feil, ser vi følgene av først nå. Og vips så får den sittende regjeringen skylden for det den forrige regjeringen gjorde feil. Derfor er det ikke like svart-hvitt som mange tror. Flere her inne klager flere ganger over ting som er "deres egen" regjering sin skyld, og legger skylden på den andre.

At de røde styrte oss så bra og stødig gjennom finanskrisen, er ikke bare deres fortjeneste, men en følge av at Norge i flere år, og gjennom flere regjeringer, har hatt en solid økonomisk styring. På samme måte får de røde skylden for flere negative ting som andre partier over tid har bidratt til i større eller mindre grad.

Politikk er nemlig ikke så enkelt som mange her inne synes å tro :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

AP sin politikk er grusom, Anders B.B er rene søndagskolen iforhold. Gro Harlem og gjengen fikk innført abortloven, hvor 15 tusen små individer blir drept hvert år, før dem engang har fått sjansen til å forsvare seg.

FY SATAN SKAM DERE AP! Nå har dere drept så mange små uskyldige liv, at enn må masse importere polakker og utlendinger for å få fylt opp jobbene som disse drepte små individene skulle ha gjort.

Faens AP folk, ikke rart ANDERS B.B kaller Gro Harlem Brundtland for LANDSMORDEREN, når hun innførte og støtter slik sataniske abort ritualer på vår fremtidige generasjon.

#EDIT av moderator - Fjernet støtende bilde#

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Mitt politiske syn forandrer seg ikke av at et parti blir angrepet. Jeg har ikke fått mer eller mindre sympati for AP, ei heller kommer jeg til å stemme AP, men jeg syns Statsministeren har framstått særdeles bra.

Jeg syns det er viktig at folk skiller denne hendelsen, og stemmer politikk utifra hva partiene står for. I bunn og grunn prøvde ABB å ta en innersving på demokratiet, og den beste måten vi kan slå tilbake på, er å fortsette å stemme utifra våre egne meninger.

Etter å ha reist rundt store deler av verden de siste 10 årene, ser jeg helt klart at vi har blitt bortskjemte her i landet. Uansett hvor jeg har vært (tenker på land som konkurrerer med Norge om å være verdens beste land å bo i ), så har jeg alltid sett at "oj, dette kan vi virkelig bedre i Norge"

Lenke til kommentar

Og det til tross for at flere partier enn Ap har sittet i regjering og hatt mulighet til å fikse det i mange, mange år :)

Og vi må tenke på at når et parti sitter ved makta, og klarer å gjøre noe "dumt", så ser vi ikke nødvendigvis følgene av det over natta. Mye av det forrige regjering gjorde feil, ser vi følgene av først nå. Og vips så får den sittende regjeringen skylden for det den forrige regjeringen gjorde feil. Derfor er det ikke like svart-hvitt som mange tror. Flere her inne klager flere ganger over ting som er "deres egen" regjering sin skyld, og legger skylden på den andre.

At de røde styrte oss så bra og stødig gjennom finanskrisen, er ikke bare deres fortjeneste, men en følge av at Norge i flere år, og gjennom flere regjeringer, har hatt en solid økonomisk styring. På samme måte får de røde skylden for flere negative ting som andre partier over tid har bidratt til i større eller mindre grad.

Politikk er nemlig ikke så enkelt som mange her inne synes å tro :)

Så det du sier er at hvis FrP overtar makta, og skaper et helvete for folk flest, og et paradis for noen få rike mennesker, så vil Høyre for eksempel, eller AP, eller det partiet (eller de partiene) som styrer i etterkant måtte ta i mot skitkasting fra FrPere? (for eksempel)

Jeg har på følelsen av at folk vil klage enda mer dersom FrP overtar styringa. Alle de bivirkningene det måtte føre med seg... I alle fall dersom det er sånne sofahelter på VG-Nett som utformer politikken til FrP, og ikke fornuftige og oppegående folk....

Selv har jeg ikke noe problem med å se at for eksempel Høyre kan lede landet på en god måte, selv om jeg er mer sosialdemokratisk anlagt av meg og velger SV neste valg i stedet for AP... :)

Er det noen som er mer for AP enn SV her? Eller noen som er mer for SV enn AP?

Jeg er midt i mellom disse nå for tiden, og ønsker å høre forskjellene på disse partiene, fra noen som har peiling. :) Er det noen APere og SVere her? For meg virker det som om hele forumet er en gjeng med blå-brune mennesker som mener kapitalismen er den eneste sanne frelseren som eksisterer innenfor politikken, og at alt annet er kommunistisk eller marxistisk med en meget sterk negativ undertone.... For meg er det et mysterium at så mange folk ønsker å være på høyresiden i norsk politikk....

De fleste i Norge stiller seg bak abortloven...

Hva mener du:"stiller seg bak abortloven" ?

I hvilken sammenheng sier du dette i?

Vi stiller oss bak denne?

Hvorfor stiller vi oss bak denne? Eller det vil si de fleste i Norge?

Og når stiller de seg bak denne? Når de er gravide? (ser for meg at noen humrer litt nåermm.gif eller nupe2.gif?) Når de må på do? Stiller de seg da bak denne loven? Eller når de slipper tom for argumenter på diskusjonsforumet her, stiller de seg da bak denne loven?

Eller når de besøker et offentlig utedo, er det da de gjemmer seg bak denne abortloven? Slik at ingen kan se at man føder barnet og at det lander oppi do-skåla og drar ned, barnet, i do? Er det derfor Nordmenn gjemmer seg bak abortloven? Det finnes sikkert mange grunner til det, men hva slags grunn mener du at folk flest i Norge, som begynner å gjemme seg bak denne loven er?

Altså: Hva mener du er grunnen til at folk gjemmer seg bak abortloven, og hva slags motiv har de får å gjøre dette?hmm.gifermm.gif

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stiller seg bak, som i å støtte. Chi i innlegget over meg snakket om abortloven.

Jeg er APer forresten siden du spurte om det var noen her på forumet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

For meg virker det som om hele forumet er en gjeng med blå-brune mennesker som mener kapitalismen er den eneste sanne frelseren som eksisterer innenfor politikken, og at alt annet er kommunistisk eller marxistisk med en meget sterk negativ undertone.... For meg er det et mysterium at så mange folk ønsker å være på høyresiden i norsk politikk....

Blå-brune? Mener du det er mange fascister her? Og det er ikke rart mange mener at Kapitalisme er frelselese, i Norge er det dessverre slik at alle venstrevridde partier er autoritære og imot frihet. Det er bare sånn det er, og når man begynner å skjønne politikk og kanskje til og med er pro-frihet er det ikke rart mange velger høyresiden.

Mange velger høyresiden fordi de skjønner å kunne ha et ord i hvordan livet deres blir styrt. Det er mange som liker frihet.

Lenke til kommentar

Stiller seg bak, som i å støtte. Chi i innlegget over meg snakket om abortloven.

Jeg er APer forresten siden du spurte om det var noen her på forumet.

Knall! :)

Godt å ha noen allierte! :)

Vel, må spise nå, kommer til bake etterpå :)

Lenke til kommentar

Så det du sier er at hvis FrP overtar makta, og skaper et helvete for folk flest, og et paradis for noen få rike mennesker, så vil Høyre for eksempel, eller AP, eller det partiet (eller de partiene) som styrer i etterkant måtte ta i mot skitkasting fra FrPere? (for eksempel)

Hvis FrP kommer til makta, og virkelig velter samfunnet over ende, så vil det nok merkes før deres periode er over. Men mindre endringer vil ikke nødvendigvis få noen effekt før etter noen år, og da vil det daværende regjerende partiet kunne ta støyten, eller rosen, for det.

Lenke til kommentar

@Zaftig: Jeg innbiller meg faktisk at vi lever i et samfunn med svært stor frihet og et relativt velfungerende demokrati, sett i forhold til de fleste andre land, og at AP som en dominerende politisk kraft de siste 65 årene har en stor del av æren for denne utviklingen.

For å unngå misforståelser, kan du definere hva du legger i ordet frihet?

Kan du nevne eksempler på land du mener har større frihet, og i så fall hvorfor?

Kan du nevne eksempler på land du mener har mer/bedre demokrati - og altså er mindre autoritære - og i så fall hvorfor?

Avviser du FN's levekårsindekser og rangering av hvilke land som er best å bo i? I så fall hvorfor?

Lenke til kommentar

Friheten til å gjøre hva du vil uten overgrep fra noen andre (inkludert staten) så lenge du ikke skader andre.

Kan du nevne eksempler på land du mener har større frihet, og i så fall hvorfor?

Sveits, Nederland.

Kan du nevne eksempler på land du mener har mer/bedre demokrati - og altså er mindre autoritære - og i så fall hvorfor?

Sveits, fordi de har en blanding av representativ demokrati og direkte demokrati.

Avviser du FN's levekårsindekser og rangering av hvilke land som er best å bo i? I så fall hvorfor?

Jeg avviser de ikke, Norge kan være det beste landet å bo i, generelt sett, men det er ikke det frieste.

Lenke til kommentar

Jeg avviser de ikke, Norge kan være det beste landet å bo i, generelt sett, men det er ikke det frieste.

Det er kanskje en sammenheng her?

Olje -> bra å bo her -> Ikke særlig fritt.

Jeg ser ikke logikken her.

Lenke til kommentar

Det er kanskje en sammenheng her?

Olje -> bra å bo her -> Ikke særlig fritt.

Jeg ser ikke logikken her.

Jeg tenkte vel mest i retning av makro/mikro økonomi og styring av samfunnsmessige goder

Lenke til kommentar

Ja til alle spm. Stemte AP ved forrige valg, men hadde tenkt til å stemme Høyre nå, men velger allikevel å gå for AP igjen. Hadde jeg vært 100% sikker på at FRP ikke fikk noe makt sammen med Høyre ville jeg nok vurdert de, men min stemme er like mye i mot FRP som for AP.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Friheten til å gjøre hva du vil uten overgrep fra noen andre (inkludert staten) så lenge du ikke skader andre.

Og det har man ikke i Norge? På hvilke måter begrenses vår frihet, og på hvilke måter utsettes vi vanlige frihetselskende borgere for overgrep dersom vi utøver vår frihet?

Sveits, Nederland.

Hvorfor?

Fordi man har liberale narkotikalover i Nederland?

Sveits, fordi de har en blanding av representativ demokrati og direkte demokrati.

Sveits, ja - så vidt jeg husker det siste landet i Europa som innførte stemmerett for kvinner, så sent som på 70-tallet. Akkurat det tyder i alle fall på at de ikke har en veldig lang tradisjon for frihet og demokrati for hele den voksne befolkningen...

Men nå er Sveits i en særstilling med sin gamle tradisjon for direkte demokrati i form av folkeavstemninger på ulike politiske nivå. Om folkeavstemninger i all verdens små og store saker gir noe kvalitativt bedre demokrati i vår stadig mer komplekse verden er jeg ikke sikker på. Men jeg ser absolutt poenget med folkeavstemninger om en del av de virkelig store sakene, som tilknytning til EU - der både AP og Høyre helst hadde sett at folket ikke ble rådspurt direkte.

Kanskje fordi du har en noe snever definisjon av begrepet "frihet", og at frihet ikke bare handler om "å gjøre hva du vil, så lenge du er grei og snill". Frihet handler også om ting som et ikke-diskriminerende samfunn, med like muligheter for alle til å dekke basisbehov (mat, klær, bolig, osv), skaffe seg en utdannelse, få medisinsk behandling, rettferdig rettergang, meningsfylt arbeid og andre ting vi tar for gitt i vårt velferdssamfunn.

Er ikke frihet og det å ha et godt og meningsfylt liv egentlig to sider av samme sak for de aller, aller fleste? Hva skal man ellers bruke frihet til om det ikke er for å utvikle best mulig levekår for seg og sine, gjennom samfunnet man lever i?

Men ut fra eksemplene du har kunnet nevne, er Norge nummer to eller tre på listen din over land med stor frihet, da? Det er i så fall ingen grunn til å hudflette AP (eller SV) for å være autoritære og mot frihet.

Europa har en lang historie med nok av eksempler på autoritære regimer både til høyre og venstre på skalaen, som har påført sine borgere ekstrem ufrihet, men det blir helt feil å bruke slike begrep om noen norske parti som er eller har vært i regjeringsposisjon.

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...