Gå til innhold

Et samfunn av idioter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du som er en idiot her.

 

 

- Dette er et midlertidig grep vi gjør av hensyn til og i respekt for de berørte, sier Stokke.

 

- Vi kan ikke se noen sammenheng mellom det tragiske som er skjedd og det at vi selger spill. Vi har aldri sett noen undersøkelser om at et spill alene har ført til slike hendelser, sier markedssjef Carl Haakon Klafstad til NTB.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har lest artikkelen takk. Jeg klarer ikke se hvordan det er å vise respekt for de berørte? At ABB kjørte bil, drikker kaffe og har kunnskaper om hagegjødsel burde jo holde for å midlertidig forby dette også.

 

Det som skjer her er at noen vil ha en syndebukk, så de velger ut et vilkårlig spill og gjør det til grunnen for terroren, helt fritatt for all logikk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Butikkene er kommersielle foretak. Det er ikke de som skal forvalte moralen i samfunnet, det er vi. Butikken er kun ansvarlige for sitt omdømme.

 

Og fra et kommersielt synspunkt er ikke handlingen irrasjonell. Tvert om. I lys av det som har skjedd signaliserer det en vilje til å ta ansvar. At handlingen kanskje er bygget på feil premisser er en helt annen problemstilling.

 

Antagelig er det mange som ikke er enig med deg der. Og desverre ligger ikke bevisbyrden på butikkene, de kan selge eller la være å selge akkurat hva de vil.

 

Og da blir det betimelige spørsmålet: Under hvilke forhold skulle "vi" (hvem er det i dine øyne) ha noe mandat til å bestemme om det skylle være tillatt å la være å selge voldsspill?

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hello Kitty: Da må jeg ha misforstått deg litt, det virket som om du la vekt på disse punktene:

 

At noen som gjør noe fælt har gjort noe, betyr ikke at alle som gjør den tingen er like farlige. Det finnes ingen dokumentasjon på at dataspill gjør folk til ummeneskelige monstere. Jeg synes det er helt sykt at vi tillater at ting som dette skjer.

 

Jeg bare håper andre butikker er smarte nok til å ikke ta vekk produkter fra hyllene basert på press utenifra, men at de faktisk baserer seg på fakta og rasjonalitet når de skal bestemme hva som burde selges og hva som ikke burdes.

 

 

Jeg ser heller ikke helt hvordan det å fjerne et spill ABB spilte fra hyllene er å vise respekt for noen som helst, og at de da like så godt kan slutte å selge melk f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er moralsk forkastelig av industrien å bruke den forferdelige handlingen sist fredag som PR. Ikke bare de, men på generell basis.

 

Å bruke noe slikt til å fremme seg selv eller sitt syn blir helt smakløst.

 

Så en artikkel på db.no? der lacoste uttrykker bekymring siden ABB brukte en genser av

dette merket i politibilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Butikkene er kommersielle foretak. Det er ikke de som skal forvalte moralen i samfunnet, det er vi. Butikken er kun ansvarlige for sitt omdømme.

 

Og fra et kommersielt synspunkt er ikke handlingen irrasjonell. Tvert om. I lys av det som har skjedd signaliserer det en vilje til å ta ansvar. At handlingen kanskje er bygget på feil premisser er en helt annen problemstilling.

 

Antagelig er det mange som ikke er enig med deg der. Og desverre ligger ikke bevisbyrden på butikkene, de kan selge eller la være å selge akkurat hva de vil.

 

Og da blir det betimelige spørsmålet: Under hvilke forhold skulle "vi" (hvem er det i dine øyne) ha noe mandat til å bestemme om det skylle være tillatt å la være å selge voldsspill?

 

Geir :)

 

 

Det handler ikke om å ta ansvar, den forutinntatte meningen er totalt skivebom.

Dette er et PR-Stunt, som står på god fot med det du skriver "Og fra et kommersielt synspunkt er ikke handlingen irrasjonell"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å ta ansvar, den forutinntatte meningen er totalt skivebom.

Dette er et PR-Stunt, som står på god fot med det du skriver "Og fra et kommersielt synspunkt er ikke handlingen irrasjonell"

Du mener det er skivebom. Kitty mener det er skivebom. Allverdens WoW-spillende ungdommer mener det er skivebom. Dere om det. Dere har ikke enerett på å plassere målskiven her.

 

Og ja, selvsagt er det PR. De av dere som synes det er dårlig eller usmakelig PR får handle i andre butikker.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
- Vi kan ikke se noen sammenheng mellom det tragiske som er skjedd og det at vi selger spill. Vi har aldri sett noen undersøkelser om at et spill alene har ført til slike hendelser, sier markedssjef Carl Haakon Klafstad til NTB.

 

Uttalelsen er fra Spaceworld, som ikke har valgt å fjerne noen av sine spill fordi det er meningsløst å trekke noen slik konklusjon. Mange av ofrene var nok selv glad i disse spillene uten at det skal koble dem til terrorisme. Personlig synes jeg det tvert i mot er respektløst å gjøre slike forhåndskonkluderinger. Er det virkelig spill vi skal skylde på for denne avskyelige massakren?

 

Drapsmannen skriver selv følgende i sitt "manifest":

3.26 Avoiding suspicion from relatives, neighbours and friends

Present a "credible project/alibi" to your friends, co-workers and family. Announce to

your closest friends, co-workers and family that you are pursuing a "project" that can at

least partly justify your "new pattern of activities" (isolation/travel) while in the planning

phase.

F example, tell them that you have started to play World of Warcraft or any other online

MMO game and that you wish to focus on this for the next months/year. This "new

project" can justify isolation and people will understand somewhat why you are not

answering your phone over long periods. Tell them that you are completely hooked on

the game (raiding dungeons etc). Emphasise to them that this is a dream you have had

since you were a kid. If they stress you, insist and ask them to respect your decision. You

will be amazed on how much you can do undetected while blaming this game. If your

planning requires you to travel, say that you are visiting one of your WoW friends, or

better yet, a girl from your "guild" (who lives in another country). No further questions

will be raised if you present these arguments.

Blaming WoW is also quite strategic due to another factor. It is usually considered "tabu"

or even shameful in our society today to be hooked on an MMO. By revealing "this

secret" to your close ones you are therefore (to them at least) entrusting them with your

innermost secret. Usually they will "contribute" to keeping this secret for you which can

be very beneficial. (If people from your "secondary" social circle ask them they will even

usually "lie" on your behalf (giving you alibi), in order to keep your MMO project a secret.

 

ABB kunne gjerne brukt et hvilket som helst spill som skalkeskjul, selv kabal. Han trakk fram populære spill, det kunne antagelig vært hva som helst.

 

Det er nok mye viktigere for de berørte at man viser støtte, fjerndiagnostiseringer/forhåndskonklusjoner og lignende ekspertsynsing kan være langt mer sårende enn å ikke ha svar.

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

Det er interessant. Butikkene skal jo få lov til å selge hva de vil, men for meg virker det veldig som om de prøver å tilegge dataspill en egenskap de ikke har, nemlig evnen til å skape mordere.

Jeg ser på det som et problem at folk vokser opp med troen om at dataspill er roten til alt ondt, og at disse personene senere blir valgt til å lede landet vårt.

Det som skjer er jo at folk mangler evnen til å vurdere selv, og heller hopper på første syndebukk, noe ala hvordan kirken tenkte i gamledager, hvor alt som man ikke forsto skulle forbys.

Lenke til kommentar

Dette er nok et kynisk PR-stunt heller enn ektefølt respekt. Markedssjefen sier jo selv at spill ikke direkte fører til slike handlinger, så hvorfor skal de plutselig ta dem ut av hyllene? Dette er frekt og forkastelig.

 

 

 

(Jeg er for øvrig helt enig med deg om at samfunnet består av mennesker som oppfører seg idiotisk. Jeg har begynt å si at uvitenhet kombinert med arroganse er menneskehetens største problem.)

Endret av Dux ducis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å ta ansvar, den forutinntatte meningen er totalt skivebom.

Dette er et PR-Stunt, som står på god fot med det du skriver "Og fra et kommersielt synspunkt er ikke handlingen irrasjonell"

Du mener det er skivebom. Kitty mener det er skivebom. Allverdens WoW-spillende ungdommer mener det er skivebom. Dere om det. Dere har ikke enerett på å plassere målskiven her.

 

Og ja, selvsagt er det PR. De av dere som synes det er dårlig eller usmakelig PR får handle i andre butikker.

 

Geir :)

 

Mener du virkelig at coop etc tok denne avgjørelsen på grunnlag av å vise vilje til å ta ansvar?

 

Jeg mener at dette er et dårlig kamuflert PR-stunt, og nyansene stopper der.

 

Som en venn av meg sa som driver markedsføring "Dette er en nådegave for markedsføringen i norge, ulvene vil bruke enorme ressurser på å finne passelige fåreklær til denne anledningen"

 

Eneste som skiller disse er graden av gjennomskuelighet.

 

Å bruke en faktor (WOW) som overhodet ikke har sammenheng med årsaken til massakren i

markedsførings-sammenheng er så fantastisk provoserende at jeg håper folk har nok innsikt

til å ta det for det er.

 

Men for diskusjonen sin del er det bra at noen har andre oppfatninger enn meg.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å ta ansvar, den forutinntatte meningen er totalt skivebom.

Dette er et PR-Stunt, som står på god fot med det du skriver "Og fra et kommersielt synspunkt er ikke handlingen irrasjonell"

Du mener det er skivebom. Kitty mener det er skivebom. Allverdens WoW-spillende ungdommer mener det er skivebom. Dere om det. Dere har ikke enerett på å plassere målskiven her.

 

Og ja, selvsagt er det PR. De av dere som synes det er dårlig eller usmakelig PR får handle i andre butikker.

 

Geir :)

 

Mener du virkelig at coop etc tok denne avgjørelsen på grunnlag av å vise vilje til å ta ansvar?

 

Jeg mener at dette er et dårlig kamuflert PR-stunt, og nyansene stopper der.

 

Som en venn av meg sa som driver markedsføring "Dette er en nådegave for markedsføringen i norge, ulvene vil bruke enorme ressurser på å finne passelige fåreklær til denne anledningen"

 

Eneste som skiller disse er graden av gjennomskuelighet.

 

Å bruke en faktor (WOW) som overhodet ikke har sammenheng med årsaken til massakren i

markedsførings-sammenheng er så fantastisk provoserende at jeg håper folk har nok innsikt

til å ta det for det er.

 

Men for diskusjonen sin del er det bra at noen har andre oppfatninger enn meg.

 

Uthevet det punktet av inlegget ditt som er essensen i hva jeg vil frem til. Mange mennesker, inkludert mine egene foreldre er av den oppfattningen av at å fjerne dette spillet fra hyllene er den rette tingen å gjøre, og da synes jeg vi begynner å bevege oss på farlig territorie.

Når argumentasjonen i folsk hode, som høres helt riktig og logisk ut for dem er at når ABB spilte spillet, så må det være noe i det, det er ikke en fornuftig holdning til det.

 

Det er en ganske diger suppe av årsaker som skal til for at noen velger å begå en handling på linje med det som skjedde på utøya.

Å peke på 1 årsak oppi dette her, og tilegge den årsaken egenskaper den ikke har, som at den gjør folk til massemordere, det er HELT feil.

 

Problemet mitt ligger i at folk genuint tror at dataspill gjør folk gale. Det er mye mer komplisert en dette her. Årsak virkning generellt er noe folk har usedvanlig lite kunnskap om.

Det er alt for lett å trekke konklusjonen om at en stein er har, knokler er harde, derfor må skjelettet vårt være laget av stein.

 

Vi ser det jo overalt, fordi noen har gjort noe først og så gjort noe annet etterpå, så må dette være årsaken. F.eks i rusdebatt blir det alltid lagt vekt på at folk som har et forferdelig liv har det slik pga rusen, uten at det sjenkes en tanke til at det kanskje er helt andre problemer som fikk disse menneskene til å ruse seg i utgangspunktet.

Nå går jeg offtopic, men det samme gjelder.

 

For meg er det naturlig å tenke at mennesker som er glade i vold trekkes mot voldelige dataspill, det er ikke dermed sagt at folk blir voldelige av å spille dem.

Lenke til kommentar

All PR er bra PR.

 

Forøvrig skjønner jeg det ikke selv. Coop og andre skal velge og fjerne voldelige spill midlertidig, men vi har ikke hørt noe om at politiet vurderer å forandre på politiuniformen??? Jeg vil tro at overlevende og pårørende reagerer mer på dagens politiuniform enn på World of Warcraft.

 

Det paradoksale blir smertelig klart når de i markedsføringsavdelinga til coop utviser

samme kynisme og mangel på respekt for menneskeliv og menneskeverd som ABB,

når de bruker dette for å fremme sin egen agenda.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å ta ansvar, den forutinntatte meningen er totalt skivebom.

Dette er et PR-Stunt, som står på god fot med det du skriver "Og fra et kommersielt synspunkt er ikke handlingen irrasjonell"

Du mener det er skivebom. Kitty mener det er skivebom. Allverdens WoW-spillende ungdommer mener det er skivebom. Dere om det. Dere har ikke enerett på å plassere målskiven her.

 

Og ja, selvsagt er det PR. De av dere som synes det er dårlig eller usmakelig PR får handle i andre butikker.

 

Geir :)

 

Mener du virkelig at coop etc tok denne avgjørelsen på grunnlag av å vise vilje til å ta ansvar?

 

Jeg mener at dette er et dårlig kamuflert PR-stunt, og nyansene stopper der.

 

Som en venn av meg sa som driver markedsføring "Dette er en nådegave for markedsføringen i norge, ulvene vil bruke enorme ressurser på å finne passelige fåreklær til denne anledningen"

 

Eneste som skiller disse er graden av gjennomskuelighet.

 

Å bruke en faktor (WOW) som overhodet ikke har sammenheng med årsaken til massakren i

markedsførings-sammenheng er så fantastisk provoserende at jeg håper folk har nok innsikt

til å ta det for det er.

 

Men for diskusjonen sin del er det bra at noen har andre oppfatninger enn meg.

 

Uthevet det punktet av inlegget ditt som er essensen i hva jeg vil frem til. Mange mennesker, inkludert mine egene foreldre er av den oppfattningen av at å fjerne dette spillet fra hyllene er den rette tingen å gjøre, og da synes jeg vi begynner å bevege oss på farlig territorie.

Når argumentasjonen i folsk hode, som høres helt riktig og logisk ut for dem er at når ABB spilte spillet, så må det være noe i det, det er ikke en fornuftig holdning til det.

 

Det er en ganske diger suppe av årsaker som skal til for at noen velger å begå en handling på linje med det som skjedde på utøya.

Å peke på 1 årsak oppi dette her, og tilegge den årsaken egenskaper den ikke har, som at den gjør folk til massemordere, det er HELT feil.

 

Problemet mitt ligger i at folk genuint tror at dataspill gjør folk gale. Det er mye mer komplisert en dette her. Årsak virkning generellt er noe folk har usedvanlig lite kunnskap om.

Det er alt for lett å trekke konklusjonen om at en stein er har, knokler er harde, derfor må skjelettet vårt være laget av stein.

 

Vi ser det jo overalt, fordi noen har gjort noe først og så gjort noe annet etterpå, så må dette være årsaken. F.eks i rusdebatt blir det alltid lagt vekt på at folk som har et forferdelig liv har det slik pga rusen, uten at det sjenkes en tanke til at det kanskje er helt andre problemer som fikk disse menneskene til å ruse seg i utgangspunktet.

Nå går jeg offtopic, men det samme gjelder.

 

For meg er det naturlig å tenke at mennesker som er glade i vold trekkes mot voldelige dataspill, det er ikke dermed sagt at folk blir voldelige av å spille dem.

 

Helt enig, og når det kommer til et samfunn av idioter så vil jeg i dette tilfellet peke

på generasjonene fra 40-50-60 tallet som har null innsikt i hva "voldelige spill" angår og

ser på dette med fremmedfrykt.

 

Ikke så mye idioti, men ignorans.

 

Derfor er det kommersiellt fornuftig av coop å gjøre som du sier "tillegge en egenskap" til noe som er fraskilt fra virkeligheten og bruke dette til egen vinning.

 

Man kan ikke bruke fakta og virkelighet i den kommersielle verden, men den gemene hops forvridde oppfatning av den.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å ta ansvar, den forutinntatte meningen er totalt skivebom.

Dette er et PR-Stunt, som står på god fot med det du skriver "Og fra et kommersielt synspunkt er ikke handlingen irrasjonell"

Du mener det er skivebom. Kitty mener det er skivebom. Allverdens WoW-spillende ungdommer mener det er skivebom. Dere om det. Dere har ikke enerett på å plassere målskiven her.

 

Og ja, selvsagt er det PR. De av dere som synes det er dårlig eller usmakelig PR får handle i andre butikker.

 

Geir :)

 

Og jeg som ikke spiller WoW, men har studert markedsføring mener det er skivebom... Det blir for dumt å slå mynt på tragedier på dette viset!

 

Det er ingenting annet enn grov publisitetsutnyttelse og det vet vet markedsavdelingene til Coop og de andre kjedene MEEEEEGET godt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...