Gå til innhold

[Løst] Idle system underklokkes ikke.


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg sitter her å leker meg med overklokking. Jeg har nå klokka min i5 750 opp 1000 mhz, hu går sikkert lenger men jeg har ikke bruk for all krafta.

 

Greia var at tidligere, da systemet ikke var overklokka, så ville biosen automatisk underklokke CPUen når den var idle. I idle så var det sånn at min prosessor ble klokka ned fra 2660 mhz (133 * 20) helt ned til 1200 mhz (133 * 9) i tillegg til at spenninga gikk ned en god dose.

 

Nå kjører jeg en FSB på 175 mhz. Og CPUen kjører nå hele tiden på 3685 mhz (175 *21). Den klokker aldri ned, selv når det ikke er noe behov for all den kraften.

 

Ikke at jeg har noe bruk for den sparefunksjonen, er kun for interessens skyld. Noen som vet hva jeg snakker om? Nå ser det ikke ut til at jeg klarer å få systemet til å klokke ned selv om jeg prøver å gå tilbake til default innstillinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I BIOS settings (CPU Options) er det [Enable],[Disable] på funksjoner som EIST ,SpeedStep, C1E . Dette er funksjoner man gjerne "slår av" ved manuell overklokking.

Sjekk at disse er Enablet igjen ?

 

Edit:

Turboboost - Enablet ?

Mulig du også har noen C-State enable/disable opsjoner å sjekke.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

I BIOS settings (CPU Options) er det [Enable],[Disable] på funksjoner som EIST ,SpeedStep, C1E . Dette er funksjoner man gjerne "slår av" ved manuell overklokking.

Sjekk at disse er Enablet igjen ?

 

Edit:

Turboboost - Enablet ?

Mulig du også har noen C-State enable/disable opsjoner å sjekke.

 

Jeg prøvde å aktivere noe c-state greier, men da ville ikke windows boote, bluescreen og memmory dump.

 

Skal turboboost være enabla eller? Den er aktiv for øyeblikket.

 

PS: Speedstep er aktiv allerede. Jeg finner ikke noe som heter EIST. C1E har jeg nå aktivert, ser ikke ut til å gjøre noe som helst.

Endret av pong
Lenke til kommentar

I BIOS settings (CPU Options) er det [Enable],[Disable] på funksjoner som EIST ,SpeedStep, C1E . Dette er funksjoner man gjerne "slår av" ved manuell overklokking.

Sjekk at disse er Enablet igjen ?

 

Edit:

Turboboost - Enablet ?

Mulig du også har noen C-State enable/disable opsjoner å sjekke.

Skal alt dette enables når en overklokk er stabil og en ikke har behov for mer testing? Eller vil dette måtte slås av/på hver gang en skal spille og trenger den fulle overklokk en har satt maskinen til? Det ville i så fall være for brysomt. Sliter det på maskinen om en ikke har enablet disse funksjonene?

Lenke til kommentar

Hei, grunnen er så enkel at siden du bruker 21x-multiplieren (som er en turbo-multiplier) vil du ikke kunne klokke ned prosessoren ved idle fordi du har "låst" den i Turbo.

 

Kan være riktighet i det.

Dog - Jeg forsto det slik etter siste inlegg med info om powerplan at overklokkingen var blitt 'parkert' utfra dette utsagnet:

Nå ser det ikke ut til at jeg klarer å få systemet til å klokke ned selv om jeg prøver å gå tilbake til default innstillinger.

 

Dvs. At restore/load cmos setup defaults var i bruk - og da burde jo dette med multiplier være restatt .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...