Gå til innhold

Defekt skjermkort?

karebo

Anbefalte innlegg

Jeg glemte å slå av min stasjonære PC, den stod på et døgn. Det skulle vel ikke skade? Da jeg kom hjem om ettermiddagen fant jeg skjermen ustabil, det mangler mange piksler, det veksler slik at det til tider knapt er mulig å se tekst og bilder. Jeg har installert siste skjermkortdriver uten at det hjalp.

Win 7 med alle siste oppdateringer, ATI Radeon HD 5770.Kortet er ca 1 år gammelt. Må jeg kjøpe nytt kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du kjøpt skjermkortet? Ett skjermkort har som alle elektriske komponenter som er ment å vare i betraktelig lengre enn 2 år, 5 års reklamasjonsrett, dermed kan du nok få ett nytt grafikk-kort om du ikke har "tuklet" med kortet ditt.

Lenke til kommentar

En stasjonær maskin liker best å stå og få gå 24/7/365 da spesielt for harddisker er kaldstarter noe som sliter mest.

I tilegg hadde over 80% av de som hadde 2 års døden på 8xxx, 9xxx og GT2xx vært av den typen som slår av maskinen om natten, her var feilen ett loddeproblem hos Nvidia som ble fremprovosert av oppvarming og nedkjøling.

Men til saken, ett år gammelt har du garanti og reklamasjonsrett så her slipper du å kjøpe nytt.

Her får du nytt kort om du er sikker på at det er den biten som er defekt.

Lenke til kommentar

Takk for svar

Skjermkortet er kjøpt hos Komplett.no

Er dette et maskinvareproblem og er skjermkortet syndern?

Ja - det var nettopp det jeg ønsket hjelp til å vurdere. Ny skjermdriver hjalp altså ikke.

Det er heller ikke skjermen. En gammel win XP maskin er knyttet til den samme skjermen og da er bildet klart og uten defekt.

Da er det vel ikke så mange andre muligheter enn skjermkortet?

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke noe bilde men problemet er avgjort inaktive piksler. Hele skjermflaten er bestrødd med pikselstore punkter, svarte mot lys bakgrunn og hvite mot mørk. Og de flytter seg og framfor alt varierer svært i antall. Av og til er skjermen uten defekter når jeg starter, etter en stund kan skjermen være så full av pikselstore defekter at bilde og tekst knapt kan sees, for så å bli bedre. Slik lever pikseldefektene hele tiden.

Lenke til kommentar

Aha, og dette skjer på skrivebordet altså?

I så fall lukter det defekt skjermkort av det her, men for å være sikker ville jeg testet ett fra XP maskinen din.

Funker det kortet så har du funnet synderen og da er det bare å kontakte Komplett.

Lenke til kommentar

Det skjer hele tiden, også når jeg surfer med Internet Explorer.

Da prøver jeg å sette inn det kortet maskinen ble levert med, XFX GeForce 9800GT.

Nå spør jeg sikkert dumt: fungerer det med driveren jeg nå har installert for XFX Radeon HD 5770? Må jeg avinstallere og installere ny driver for å prøve det gamle kortet?

Lenke til kommentar

Ja du må helst avinstallere og legge inn ny driver siden det er en ny produsent.

Men du skal allikavell merke forskjeller straks du er på skrivebordet, som du skal kunne få til med standard VGA driver (Denne brukes før nye drivere er lagt inn)

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt inn det gamle kortet og det fungerer perfekt. Det defekte kortet ble kjøpt 8.september 2010 så det er knapt et år gammelt. Komplett har 1 stk på lager så nå ber jeg dem sende meg det.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...