Dovendyr Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 I kjølevannet av angrepene fredag 22. juli har det slått meg hvor uendelig vanskelig det kommer til å bli for et politisk parti å ta opp innvandrings spørsmålet uten å bli uthengt som sympatisør for denne fæle mannen Breivik. I et demokrati skal alle meninger være representert, men den stakkars politikeren som vil ta opp meninger som i den minste grad har en sammenheng med hva Breivik mente vil begå politisk selvmord. Dette er slik jeg ser det en uke etter, og jeg håper ikke dette er tilfellet om et års tid. Men det vil være en fryktelig tanke hvis vi som samfunn ikke kan heve oss over dette. Den dagen alle politikere er enige er demokratiet tapt. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Innvandringskritikken vil nok bestå, selv om den vil bli tonet ned en kort stund. Det er jeg ikke redd for. Men det er å håpe at retorikken på begge sider blir mer edruelig. Spesielt håper jeg at unotene med å bruke verstingene som argument for å stigmatisere en gruppe forsvinner etter at den andre siden har fått smake samme oppskrift en stund. (Hva en nasjonalist gjør er ikke nødvendigvis hva alle nasjonalister vil gjøre, og er ikke nødvendigvis på grunn av nasjonalismen. Akkurat som hva en muslim gjør er ikke nødvendigvis hva alle muslimer vil gjøre, og er ikke nødvendigvis på grunn av islam.) Geir 2 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Nå blir nok grensene åpnet på vidt gap. Fra spøk til alvor, så mener jeg at den foreløpige innvandringspolitikken vil bestå. Jeg antar at den rødgrønne regjeringen blir sittende i minst fire år til (etter STORTINGSvalget), basert på at de rødgrønne rykker fram i de seneste meningsmåligene. Dessuten ville det ikke overraske meg om innvandringspolitikken ble mindre streng også. Nå har jo regjeringen blitt like bløt som et vannglass etter å ha fosset rundt seg med frasen "mer kjærlighet" dag på dag i over en uke. Samtidig hopper og spretter folk rundt med roser over alt i Norge. Endret 30. juli 2011 av MækkTævvish Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Det vil vært helt umulig å ta opp saken til kommunevalget og sannsynligvis vanskelig til neste stortingsvalg. Det var vanskelig nok å nevne saken tidligere. Jeg tror debatten vil bli tonet ned over lengre tid. Ikke bare på grunn av sammenligningen mellom Breivik, men også fordi politikerene kan si "Jeg tror ikke muslimer er Norges største problem, det var høyreekstreme som drepte 100 nordmenn". Jeg er ikke spesielt glad i de som stigmatiserer muslimer for enkelthendelser, men vi trenger politisk forandring fordi utviklingen vi har nå er ikke bærekraftig. Dagens utvikling vil føre til en svakere økonomi, dårligere velferd, flere sosiale problemer, konflikter mellom muslimer og ikke-muslimer og høyere kriminalitet. Det ønsker jeg ikke at skal skje med Norge. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Jeg antar at den rødgrønne regjeringen blir sittende i minst fire år til (etter valget), basert på at de rødgrønne rykker fram i de seneste meningsmåligene. Dette er et kommunevalg, ikke stortingsvalg. Jeg tror ikke at de rødgrønne vil vinne neste stortingsvalg. Folk vil etterhvert gå lei. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Håper det blir gjort noen grep i innvandringspolitikken og ikke minst integreringspolitikken. Vi tar inn altfor mange, det ser vi jo siden integreringen feiler gang på gang, noe som er til ulempe for landet i sin helhet og de som kommer hit. Ting må skje, ikke bærekraftig slik det er nå, for noen parter. Håper ikke dette som nå har skjedd skal gjøre ting vanskeligere, men håper mer det kan komme noe godt ut av det. Lov å håpe. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Det er fortsatt lenge til neste stortingsvalg og mye kan skje enda. Jeg tror ikke de rødgrønne vil vinne neste stortingsvalg. Jeg så nettopp at AP gjorde et byks på meningsmålingene som har kommet etter terrorangrepet, men dette tror jeg er sympatistemmer og vil ikke holde på lang sikt. Det er mange nordmenn som ønsker seg en mer restriktiv innvandringspolitikk og kravet om det er ganske stort enda og vil nok bare fortsette å øke. Jeg tror ikke at innvandringspolitikk blir så aktuelt å diskutere ved kommunevalget, siden kommunene har liten makt over innvandringspolitikken og det er sentrale myndigheter som bestemmer dette i stor grad. Endret 30. juli 2011 av Feltherre Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Jeg antar at den rødgrønne regjeringen blir sittende i minst fire år til (etter valget), basert på at de rødgrønne rykker fram i de seneste meningsmåligene. Dette er et kommunevalg, ikke stortingsvalg. Jeg tror ikke at de rødgrønne vil vinne neste stortingsvalg. Folk vil etterhvert gå lei. Jeg mente jo stortingsvalget. Selvsagt vet jeg at vi ikke velger regjering under et kommunevalg. Nå har jeg endret innlegget mitt for å unngå misforståelser. Jeg er mer pessimistisk enn deg. Når AP går opp 10% på rene sympati-stemmer så synes jeg ting lover dårlig. Da snakker vi ikke lenger politikk en gang ... Det burde være fysisk umulig å få sympatistemmer som AP får i dag. Det er ikke slik politikken burde kunne virke. Men hva skal man gjøre for å hindre det...? Men selvsagt, ting kan fremdeles skje. Kanskje sympatien dabber av. Endret 30. juli 2011 av MækkTævvish Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Jeg mente jo stortingsvalget. Selvsagt vet jeg at vi ikke velger regjering under et kommunevalg. Nå har jeg endret innlegget mitt for å unngå misforståelser. Jeg er mer pessimistisk enn deg. Når AP går opp 10% på rene sympati-stemmer så synes jeg ting lover dårlig. Da snakker vi ikke lenger politikk en gang ... Det burde være fysisk umulig å få sympatistemmer som AP får i dag. Det er ikke slik politikken burde kunne virke. Men hva skal man gjøre for å hindre det...? Jeg synes ikke det er merkelig eller forferdelig at AP får sympatistemmer. Det er mange som er på vippen, mange som ikke er spesielt inni i politikk og AP har handlet denne hendelsen veldig godt. Synpatistemmene vil nok bli borte om et år, og høyresiden har hatt flertall over lang tid. Selv om det ikke blir rødgrønt i 2013, betyr ikke det at vi vil få en Høyre-FRP flertall. 1 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Hva skal jeg si? Vi er vel litt uenige. Jeg vil tippe at de fleste andre partier kunne kommet like godt ut av krisen som AP. Og AP ville hatt problemer hvis dette var f.eks. terror fra radikale muslimer i "kamp" for Allah. Da ville innvandringsspørsmålet stå mer sentralt, og røffe partier som FRP og Høyre ville tjent på det - de ville i alle fall ikke mistet mistet stemmer. Poenget mitt er at jeg synes det er synd at folk skal være så lettpåvirkelige at deres valg av parti kan bestemmes av helt tilfeldige hendelser. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 I et demokrati skal alle meninger være representert Defor var det merkelig at Frp's Per-Willy Amundsen stengte Facebook-profilen sin.. Lenke til kommentar
Dovendyr Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) At alle politikerne er enige NÅ er bare posetivt. Men hvis dette vil fortsette utover til valget, og ingen tør å ta opp de sakene som i tiden kan være en politisk hengemyr, så er jeg redd for at alt snakk om at demokratiet vil seire egentlig vil feile stort. Mulig det bare er meg som er i en bekymringsfase av hendelsen, men dette skremmer meg. Vi MÅ ha uenige politikere som kan være uenig uten å dra inn skittne triks og slag under beltestedet. Edit: Dette har ikke noe med saken å gjøre, men etter at AP trumfet gjennom DLD på tross av alle regjeringpartiene blir jeg ALDRI å stemme AP mer. (har alltid stemt AP). Endret 30. juli 2011 av Dovendyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå