mr x Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 kjøpte en xp 2500(barton)og hk(msi746ultra)kjøpte et billig et(skulle hvis spare litt)angrer på dette i dag.lite justeringer på hk,dårlige overklokkingsegenskaper.kan ikke justere vcore på cpu eller mp. så jeg kom ikke langt når jeg skulle overklokke(ca 2100mhz) har jo envistert i nytt tower,ny kjøler,ny ram(3200winbond) men føler meg litt snytt.synes det koster mere enn det smaker.hadde jo håpet at jeg kunne overklokke til minst xp 3000+ men nytt hk er jo ikke så billig(a-bit nf 2.0 s)ca 1000kr så mitt liv som overklokker ble kort. nå lurer jeg på om jeg heller skal bare kjøpe ny cpu,tenkte på en xp 3000+(koster ca 2200)enn og forsette med og innvestere i mere deler til overklokking. eller er det bortkastet penger for meg ! noen som har noen meninger om dette,er det bare bortkastet penger eller kan det være vært og oppgradere en gang til... er veldig usikker hva jeg skal gjøre....! Lenke til kommentar
meeg Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Hvis du er missfornøyd med hovedkortet, hjelper det lite å kjøpe ny CPU! Ville nok heller spandert penger på et nytt nForce2 hovedkort. Epox kort får du for rundt 800kr, og fungerer veldig bra til overklokking. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 det er ialle en billigere løsing enn ny cpu.. skal jeg kjøpe nytt hk og overklokke,vil jeg ha xp 3000-3200 hastiheter ellers kan jeg like gjerne kjøte ny cpu. går sikker ann og overklokken en xp 3000+ til 3200(selv med mitt hk) takk for en fint forslag iallefall.. noen som har endre ider eller forslag.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Om spenninga ikke lar seg stille manuellt i bios, så kan du bare gjøre pin-mod-trikset for å sette default-spenningen til et bestemt nivå. Jeg gjorde selv dette på 5 minutter for å få multiplier 17x på min Tbred 1700+. (17x133=2266MHz). Trikset er veldig enklet og man slipper å lodde, lakke eller noe annet "farlig". Bare å sette noen tynne lednings-stumper med U-form ned i noen av hullene i socketen før du setter i CPU'en. Da slipper du å kjøpe noe som helst. Lenke til kommentar
Woodoo Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Jeg har selv det samme hovedkortet Jeg har ikke fått prøvd det enda, men jeg har lest i manualen at hvis du laster ned programmet Fuzzy Logic 4 (eller noe sånt) til hovedkortet ditt så kan du stille inn mp vcore og diverse andre ting. Men jeg vet ikke, jeg har ikke fått satt inn hovedkortet enda. Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Hvis du angrer på kjøpet av HK kan du jo benytte deg av angreretten? Jeg ville ikke byttet CPU, du når nok ikke noe serlig lenger med 3000+. Som sagt ville jeg benyttet meg av angreretten hvis jeg ikke var fornøyd. Hvis det er 3 uker(tror jeg) eller mindre siden du kjøpte det. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Jeg har selv det samme hovedkortet Jeg har ikke fått prøvd det enda, men jeg har lest i manualen at hvis du laster ned programmet Fuzzy Logic 4 (eller noe sånt) til hovedkortet ditt så kan du stille inn mp vcore og diverse andre ting. Men jeg vet ikke, jeg har ikke fått satt inn hovedkortet enda. ok..er jo et stabilt kort..men ikke noe mere enn det.fungere jo til normalt bruk(billig kansje) har prøvd fuzzy logic 4 men er ikke annet enn fbs man kan justere der. Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Hvis du er missfornøyd med hovedkortet, hjelper det lite å kjøpe ny CPU!Ville nok heller spandert penger på et nytt nForce2 hovedkort. Epox kort får du for rundt 800kr, og fungerer veldig bra til overklokking. 200kr mer får du jo Abit da Lenke til kommentar
mr x Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Om spenninga ikke lar seg stille manuellt i bios, så kan du bare gjøre pin-mod-trikset for å sette default-spenningen til et bestemt nivå. Jeg gjorde selv dette på 5 minutter for å få multiplier 17x på min Tbred 1700+. (17x133=2266MHz). Trikset er veldig enklet og man slipper å lodde, lakke eller noe annet "farlig". Bare å sette noen tynne lednings-stumper med U-form ned i noen av hullene i socketen før du setter i CPU'en. Da slipper du å kjøpe noe som helst. veldig bra forslag du kom med..men du skriver i noen av hullene. er det så at etter hvilken spenning man vil ha,så må man sette i bestemte hull(ser på linken) i uform slik at pinene får kontakt med hverandre ? men dette inngrepet virker iallefall sikkert.men kan vel ikke risikere noe med dette. jeg kjører med 1.62-1.65 volt på cpu...må sikker ha ca 1.80-1.85 for og komme et stykke videre.. det som er minus med dette hk(tror jeg)er at det er sis drivere. så noe mere på linker du ga meg..er det så at jeg også kan justere mp med dette ?min er jo på 11...kan jeg sette den op til 12 ?hvis jeg kan det behøver jeg vel ikke juster noe vcore da... Lenke til kommentar
mr x Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Hvis du er missfornøyd med hovedkortet, hjelper det lite å kjøpe ny CPU!Ville nok heller spandert penger på et nytt nForce2 hovedkort. Epox kort får du for rundt 800kr, og fungerer veldig bra til overklokking. 200kr mer får du jo Abit da jo,du har rett der.ingen feil med abit.xxxbra til og overklokke med. :wink: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Om spenninga ikke lar seg stille manuellt i bios, så kan du bare gjøre pin-mod-trikset for å sette default-spenningen til et bestemt nivå. Jeg gjorde selv dette på 5 minutter for å få multiplier 17x på min Tbred 1700+. (17x133=2266MHz). Trikset er veldig enklet og man slipper å lodde, lakke eller noe annet "farlig". Bare å sette noen tynne lednings-stumper med U-form ned i noen av hullene i socketen før du setter i CPU'en. Da slipper du å kjøpe noe som helst. veldig bra forslag du kom med..men du skriver i noen av hullene. er det så at etter hvilken spenning man vil ha,så må man sette i bestemte hull(ser på linken) i uform slik at pinene får kontakt med hverandre ? men dette inngrepet virker iallefall sikkert.men kan vel ikke risikere noe med dette. jeg kjører med 1.62-1.65 volt på cpu...må sikker ha ca 1.80-1.85 for og komme et stykke videre.. det som er minus med dette hk(tror jeg)er at det er sis drivere. så noe mere på linker du ga meg..er det så at jeg også kan justere mp med dette ?min er jo på 11...kan jeg sette den op til 12 ?hvis jeg kan det behøver jeg vel ikke juster noe vcore da... Jepp, det er bare å la pinnene få kontakt med hverandre med en liten u eller n med bana nedi to hull. Det kan være lurt å dobbeltsjekke og trippelsjekke at du har gjort ting riktig. Hvis ikke så kan du kanskje ødelegge noe. Høyere spenning (eng: voltage) fører til høyere varmeutvilking (altså flere watt) og til at prosessoren blir stabil på høyere hastighet. Så lenge du har god kjøling skal det gå fint. Sis-Drivere har ingenting å si for overklokkinga så det trenger du ikke bekymre deg for. Du kan fint øke multiplier på samme måten og demed få høyere hastighet og ytelse. Spenning har ikke noe direkte å si for ytelsen, kun at CPU'en klarer litt mer MHz. Dvs. at du bør justere begge deler for å få mest mulig ut av overklokkinga di. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 4. august 2003 Forfatter Del Skrevet 4. august 2003 Simen1 ...mmm..sette i feil hull.. synd hvis jeg satte opp vcoren så mye at jeg ble uten cpu.. føler at jeg ikke har så mye erfaring med dette,ble litt nervøs nå. kansje jeg skulle gå for a-bit nf 2.0 og prøve overklokking i bios først. er sikkert feig,med disse cpu"ene er jo ikke helt gratis.. motet har iallefall sviktet meg,må innfømme at dere er tøffe som tør og prøve.. hvis jeg kjøper xp 3000+slipper jeg jo alt dette.. :oops: men takker dere for gode tips.. Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Simen1 ...mmm..sette i feil hull..synd hvis jeg satte opp vcoren så mye at jeg ble uten cpu.. føler at jeg ikke har så mye erfaring med dette,ble litt nervøs nå. kansje jeg skulle gå for a-bit nf 2.0 og prøve overklokking i bios først. er sikkert feig,med disse cpu"ene er jo ikke helt gratis.. motet har iallefall sviktet meg,må innfømme at dere er tøffe som tør og prøve.. hvis jeg kjøper xp 3000+slipper jeg jo alt dette.. :oops: men takker dere for gode tips.. For guds skyld kjøp nytt HK (Eks. Abit/Asus med Nforce2) og en god vifte (eks. SLK-900) mye billigere og mye bedre løsning enn XP3000+. Nesten garantert Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 er sikkert feig,med disse cpu"ene er jo ikke helt gratis.. dyrt og dyrt.... ~800kr. Skulle den ryke må du ut med 800kr for en ny. Feiger du ut og kjøper hovedkort i stedet for så koster også det 800kr. Altså hittil likt økonomisk sett. Men blir mod'en vellykket så koster det 0kr. Det er her gevinsten ligger. Altså hvor stor sjanse tror du det er for at du svir CPU'en? 10%? Da er det 10% sjanse for å måtte ut med 800kr for en ny CPU, og feiger du ut er det 100% sjanse for at du må ut med 800kr... PS. Det er ikke værre enn at du dobbeltsjekker mod'en og guiden for å være sikker da. :wink: Lenke til kommentar
eivtorg Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Simen1: Har koblet sammen hullene på hk slik som guiden viste med min 1600+ 1,75volt xp cpu. Jeg kan ikke stille opp multien, men stiller jeg den ned kommer det ikke skjermbilde og jeg er nødt til å cleare cmosen. Har jeg gjort noe galt? Lenke til kommentar
eivtorg Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Åja, leste nå: If you like to use the interactive pin-mod guide with an AMD XP CPU (five L1 and four L3 bridges), you also need to connect the five L1 bridges with silver conductive compound to connect the signals from the FID pins with your CPU core. Hva betyr det? ...silver conductive compound to connect the signals from the FID pins with your CPU core? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Simen1:Har koblet sammen hullene på hk slik som guiden viste med min 1600+ 1,75volt xp cpu. Jeg kan ikke stille opp multien, men stiller jeg den ned kommer det ikke skjermbilde og jeg er nødt til å cleare cmosen. Har jeg gjort noe galt? Det står i beskrivelsen på siden at du må stille multiplieren i bios til "default". Kun da funker pin-mod'en. PS. Det står bla. også om det er sokkelen eller CPU-siden du ser mot. Du vet, de er jo spelvindte når du legger CPU'en med bena opp ved siden av sokkelen. Det er som sagt lurt å lese gjennom beskrivelen av pin-mod'en før man prøver, og gjerne dobbeltsjekke at alt er riktig før man tester det. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 5. august 2003 Forfatter Del Skrevet 5. august 2003 ok..prøvde dette tipset ditt, satte i hullene slik ar jeg fikk vcore på 1.8-1.82 ville bare prøve derfor tok jeg 1.8 til og begynne med fikk mere temp..ja seff det hadde jeg regna med og jeg kom opp til 194-195 på fsb(ca 2124mhz).men da stoppet det.. har jo sett folk her på forumet som har kjørt opp til 200mhz på fbs bare med 1,65 volt så jeg ble veldig skuffa.. kunne jo har sett opp mp også,men det tok tid og sette i disse kobbertråene på sokkelen.måtte jo ut med hk. så dine 5 min som du sa ble til 2 timer. pc ble også veldig ustabil kunne slå seg av rett som det var. så nå er ikke i tvil lengere....det blir xp 3000+ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 .ja seff det hadde jeg regna med og jeg kom opp til 194-195 på fsb(ca 2124mhz).men da stoppet det..har jo sett folk her på forumet som har kjørt opp til 200mhz på fbs bare med 1,65 volt Høyere spenning er for å øke stabiliteten til CPU, ikke FSB'en. Dvs. FSB kan du klokke ca like langt som før, men du kan ha høyere multiplier og dermed får raskere CPU. Siden det er chipsett som begrenser FSB så er det der du må øke spenningen for å overklokke mer. Eller du kan kjøpe nytt hovedkort (med et bedre overklokkbart chipsett) Det hjelper f.eks ikke med en Athlon XP 3200+. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 5. august 2003 Forfatter Del Skrevet 5. august 2003 oh..her lærer man mye. jo skulle seff ha sett opp mp også.12-12,5 på mp er vel et steg opp. otrolig hva mye mere varme jeg fikk med 1.8 volt på vcoren har ca 40-42 grader til vanlig,nå ble det ca 50.men alt under 60 er vel ok når man overklokker. øke spenningen på chipsett.!hvor gjør man det ? det var det jeg mente at chipsettet mitt er sis(desverre)ikke Nforce2.da hadde jeg sikkert kommet lengere. skal gjerne innrømme at man får et kick av og overklokke(var cool) nei,du har rett. ikke sikkert man kan overklokke så mye med en xp3000-3200 men det trenger man jo ikke det(tror jeg)ville bare ha xp 3000 speed. hadde sikker hjelpet med bedre kjøling på chipsettet også skal iallefall prøve med mp på 12--12,5 før jeg slutter. med et abit nv 2-s får man sikkert 200 i fsb lett¨ justerte aldri på rammen,den sto på 200(400mhz)var jo aldri over så..) men har prøvd og overklokke den til 446mhz,det gikk bra. håper den poster med mp på 12.5 da..! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå