Gå til innhold

BK: Sterk sommervind på sørvestlandet i kveld

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri tenkt på at vi bor på sørvestlandet :)

Fint å se at du pøver deg på HDR. Det er et spennende område som åpner for helt nye muligheter.

Til å være et første forsøk, synes jeg dette er bra. Liker de fine solstrålene du har fått fram på himmelen.

De lyseste partiene øverst på himmelen er ganske konturløse og utvasket, men dette er noe du finner ut av etter hvert.

Ser også at du har noen ganske markante cromatiske abberation, som det så vakkert heter. Dette er de røde strekene på husene i bakgrunnen. Du kan også de det samme i overgangen mellom vannet og sandstranden.

Dette kan du rette opp med et filer i Photoshop som heter Lense Correction

Lenke til kommentar

Har aldri tenkt på at vi bor på sørvestlandet :)

Fint å se at du pøver deg på HDR. Det er et spennende område som åpner for helt nye muligheter.

Til å være et første forsøk, synes jeg dette er bra. Liker de fine solstrålene du har fått fram på himmelen.

De lyseste partiene øverst på himmelen er ganske konturløse og utvasket, men dette er noe du finner ut av etter hvert.

Ser også at du har noen ganske markante cromatiske abberation, som det så vakkert heter. Dette er de røde strekene på husene i bakgrunnen. Du kan også de det samme i overgangen mellom vannet og sandstranden.

Dette kan du rette opp med et filer i Photoshop som heter Lense Correction

Lenke til kommentar

Tusen takk for kommentaren Wasco :D med litt trening så håper jeg på gode resultater i fremtiden :yes:

Bra dette.Det går med en eksponering i Photomatix...velg BATCH.Da kan du velge din egen over/under eksponering på de 2 nye bildene skal ha,for så og da sette de 3 i sammen.Altså Photomatix lager 2 bilder til deg.

Lenke til kommentar

Dersom det er "real HDRI" du er ute etter, har du bommet litt. Den utbrente himmelen er nettopp det man skal forhindre ved bruk av HDRI. Med -1EV, 0, +1EV burde det vært unngått.

Dersom det er den spesielle effekten du får ved hjelp av tonemappingen du vil ha frem, er det sikkert bra...da trenger du ikke 3 eksponeringer, og HDRI er det ikke.

Lenke til kommentar

Dersom det er "real HDRI" du er ute etter, har du bommet litt. Den utbrente himmelen er nettopp det man skal forhindre ved bruk av HDRI. Med -1EV, 0, +1EV burde det vært unngått.

Dersom det er den spesielle effekten du får ved hjelp av tonemappingen du vil ha frem, er det sikkert bra...da trenger du ikke 3 eksponeringer, og HDRI er det ikke.

Lenke til kommentar

Huff da dette var vist ikke bra, :cry: ok men hva må jeg gjøre får å kunne kalle bilde et HDR bilde? jeg har jo brukt et HDR program :( dette var også mitt første forsøk på HDR da :( JA JA tusen takk for irettesettelsen :confused

Ja, når begrepene brukes feil, blir det lett forvirrende.

Foreslår at du begynner med denne artikkelen:

http://www.dpreview.com/learn/?/Guides/The_art_of_HDR_Photography_part_1_01.htm

Edit; Det er en fin artikkel om dette på Akam også:

http://www.akam.no/artikler/hdr_-_hva_og_hvordan/36395

Endret av Erik Nordhagen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...