Gå til innhold

Bør Bildekritikken på Digit ha mulighet for "show and tell" ?

Anbefalte innlegg

Tror det kunne vært givende (og morsomt) for deltagerne på Digit dersom det var mulig å vise fram noen av de "forbedringene" man så for seg ift et gitt bilde. Det hender man har ideer om at et bilde som andre har lagt ut f.eks kan vinne på en alternativ beskjæring, enkle kloningsinngrep eller endringer i fargebalanse. Ting som kan være lettere å formidle gjennom å vise det visuelt, enn å formidle det gjennom tekst. Mange Digit-medlemmer er bare et tastetrykk unna et bilderedigerinsprogram, og det vil være lettvint å gjøre justeringer.

Skal det være mulig å vise slike forslag til bildejusteringer må Digit utstyres med et enkelt nedlastingsverktøy (jfr f.eks imageshack). Nedlastede bilder får da en adresse som kan limes inn i tilbakemeldingen man gir til den som har tatt orginalbildet. Kanskje denne nedlastingsbildebanken bør ha en innebygd slettefunksjon slik at nedlastede bilder forsvinner etter ei uke eller to. Hensikten er primært at de skal være en tilbakemelding til den som har tatt orginalbildet, ikke at de i manipulert tilstand skal ligge på nettet i lang tid.

Hvis noe slikt ble implementert på DIGIT så bør de som ikke ønsker slike visuelle "forbedringsforslag" kunne reservere seg. Personlig tror jeg skriflige tilbakemeldinger (+ ternigskast) vil være de vanligste tilbakemeldingsformene selv om et visuellt supplement ble mulig. Det ville være en mulighet som ble brukt av og til, og som jeg tror ville berike tilbakemeldinger og diskusjoner.

Men er det mulig/aktuelt ? Det kan vel tenkes at det er tekniske snubletråder, og ikke er det sikkert at andre enn meg synes det er en god ide heller...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg også etterlyst.

Det er mulig å gjøre dette i Prøverommet.

Men det er også mulig å gjøre det selik jeg har gjort her;

Se den nederste kommentaren på siden

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1362470

Ja. - det enkle er ofte det beste. Jeg er for lite bevandret i nye Digits muligheter ser jeg. Eksemplet du viser til er nettopp det jeg så for meg, - muligheten for å vise et justert utgave av det opprinnelige bildet. Fotografen får utvilsomt mye nyttig informasjon ved en slik type tilbakemelding som du gir i eksemplet.

Da er vel konklusjonen utvilsomt: "problem solved". Fint at Digit gir mulighet or dette.

Lenke til kommentar

på gamle Digit kunne man lægge inn bilder i ABC læring, her kan du lægge inn på prøverummet

Takk for opplysningen. Testet ut prøverom nå og det fungerte fint. Ved å høyreklikke på bildet på prøverom og deretter gå på egenskaper får man fatt i bildets adresse som så kan limes inn i kommentarfelt. Enkelt og greit. Kanskje de som legger ut justeringsforslag av andres bilder bør ha rutiner rundt sletting. Enkelte fotografer vil nok ha orginalen kjær, og ikke ønske at det flyter uautoriserte utgaver omkring på nettet. Lurer på om DIGIT fotografene vil synes det er OK at tilbakemelding gis ved å vise til justerte utgaver av egne bilder, - lagt på prøverom. Eller om noen vil betakke seg ? Lurer på hva slags Nettikette som evt bør gjelde rundt dette.

Lenke til kommentar

på gamle Digit har jeg altid spurgt om jeg måtte lægge en redigeret udgave ind på abc, det fik jeg lov til i nogle tilfælle men en svarede at bildet var som han ville ha det, så det er nok klogt at spørge først, ikke alle ønsker forslag til ændringer :)

Lenke til kommentar

på gamle Digit har jeg altid spurgt om jeg måtte lægge en redigeret udgave ind på abc, det fik jeg lov til i nogle tilfælle men en svarede at bildet var som han ville ha det, så det er nok klogt at spørge først, ikke alle ønsker forslag til ændringer :)

Selvsagt bør en spørre først.

Men ideen er at det kunne være mulig å hake av et alternativ der en enten ønsket eller ikke ønsket denne type tilbakemeldinger

Lenke til kommentar

Selvsagt bør en spørre først.

Men ideen er at det kunne være mulig å hake av et alternativ der en enten ønsket eller ikke ønsket denne type tilbakemeldinger

Det hadde vært fint om det var mulig å hake av at det var OK med slike tilbakemeldinger. "Speed is of the essence" når det gjelder forumaktivitet på nettet, og det kan tenkes at noe av inspirasjonen til en anmelder vil svekkes dersom man man må vente på et "klarsignal" endel timer/dager fram i tid.. Forøverig ser jeg nå at Digit ikke tillater meg å legge ut et bilde til idag (tenkte jeg skulle legge no på prøverommet). Det er vel en bug kanskje, ideen er vel at bilder kan legges dit når som helst vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...