Søppelsveitt Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Hei Jeg og en kompis hadde en artig diskusjon under en roadtrip. Jeg diskuterte egentlig mest for diskusjonen sin skyld, men jeg hevdet hardnakket at vi kunne kjøle ned øl'a ved å holde den utav bilvinduet. Jeg ga meg omsider da jeg fant på et annet tema, men har tenkt litt på det i ettertid....Er det mulig å kjøle ned noe ut av en bil i fart? (altså til en lavere temperatur enn stille luft? Takker for svar Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Nei, det er det ikke. Den vil få en temperatur som er litt høyere enn omgivelsestemperaturen pga friksjon av luftmotstand som lager varme og varmer litt opp. Når et objekt av en temperatur blir lagt i en væske (luft er en væske i denne sammenheng), så vil varme fra det varmeste overføres til det kaldeste. På det punktet hvor temperaturen er utjevnt er det ikke mer varme å oveføre, og prosessen stopper opp. Når en varm ting blir holdt i bevegelig luft vil dette gjøre prosessen raskere fordi luft som er blitt varmet opp av objektet raskt blir flyttet vekk og ny luft tilføres som så kan ta opp mer varme. Det vil bare være raskere før temperaturen er utjevnet av denne grunn. Dèt man derimot kan gjøre for å få effekten av å redusere temperaturen er tilføre vann. Når en væske går over i gass vil den trekke til seg endel energi, men ikke så mye i dette tilfelle. Den energien er varme som overføres, og siden det ikke tilføres energi vil temperaturen i væsken bli noe redusert. Det betyr at setter man ut et vannglass og lar vann fordampe fra det, så vil faktisk temperaturen i vannet være litt, men veldig lite, lavere enn lufttemperaturen over. Man kan raske denne prosessen med å produsere vanntåke som raskere fordamper, og da kjøler ned. Dette er en teknikk som bl.a brukes i gassdrevne kjøleskap og lignende (de kjøler med varme, enkelt forklart.. varmen brukes til å fordampe en væske). Poenget er at om man fikk en liten mende vann til å legge seg på ølboksen, som så fordamper av luftstrømmen som passerer forbi, så vil dette virke kjølende, slik at man får en brøkdel av en grad i en eller annen grad lavere temperatur enn omgivelsene. Jeg kan ikke svare på om luftmotstanden som skaper varme i seg selv vil motvirke denne effekten, men det er bare et spørsmål om hvor fort man kjører. Lenke til kommentar
Hightow3r Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Vell, kan si meg delvis enig i han over meg.. Men er det vinter og minus grader blir den nokk kjørligere ja : ) så fremt du greier å holde den lenge nokk uten å må amputere hånda.. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Nei det kan man ikke. Grunnen til at det føles kaldere når det er vind enn når det er vindstille kommer av at vind kjøler ned menneskekroppen (eller andre ting) kjappere, men man kan allikevel ikke kjøle ned til en lavere temperatur enn den faktiske omgivelsestemperaturen. For å sammenligne den opplevde nedkjølingseffekten i vind bruker man begrepet "effektiv temperatur", som beskriver ca. hvor kaldt det måtte vært uten vind for at nedkjølingseffekten skulle bli like stor som den er med en gitt vindstyrke. Du kan ganske enkelt teste det ved å holde et termometer ut vinduet. Termometeret vil vise samme temperatur enten du kjører eller ikke Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Takk for grundig svar gxi, og takk til hightow3er og dravisher. Jeg skjønner hovedpoenget her, men det var nettopp dette med "effektiv temperatur" jeg lurte på. F.eks at det virker 10 ganger kaldere i Tromsø når det er -10, kontra Rena i -30. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Det er en omregning av kjøleeffekt. Huden holder noe over 30 grader. Har du en temperatur på 10 grader f.eks og lufta står helt stille er det en passiv effekt hvor luft ligger over flaten og varmes opp, varmen får den litt varmere enn omgivelsene og stiger dermed opp og ny luft tar opp plassen. Slik vil passiv kjøling foregå. Når det er vind vil dette gjøre at luft aktivt blir forlyttet over flaten. Dette gjør at den faktiske temperaturen på lufta som ligger over flaten blir lavere, som følge av at den varme luften blir forlyttet vekk raskere. Dette gir mer kjøling, og denne "effektive temperaturen" er omregnet hvor lav temperatur stillestående luft måtte hatt for å ha samme kjøleeffekt på menneskekroppen. Det er også flere variabler som gjør at luft kan føles kaldere, eller kjøle mer, og dette er f.eks trykk (er det mer trykk betyr det at det er mer masse i luften, og dermed mer kapasitet til å ta opp varme.. det blir samme effekt som kjøling av luft vs. vann på en gitt temperatur. Vann har mer masse og kan ta opp mer varme uten at temperaturen øker like mye, og dermed vil den kjøle betydelig bedre), luftfuktighet, osv. Denne "effektive temperaturen" har ingen effekt på et objekt som ikke i seg selv produserer varme, fordi objektet vil holde samme temperatur som lufta rundt og dermed ikke kan kjøles mer. Altså, setter du ut en metalldings i -10, så blir temperaturen på denne dingsen -10 uansett om den "effektive temperaturen" er -10 eller -60, bare at det vil endre hastigheten denne tingen oppnår temperaturen -10. Endret 29. juli 2011 av gxi Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Er det ikkje sånn at om utetemperaturen er lik kroppstemperaturen vil du ikkje få nedkjølingseffekten ved å halde armen ut vindauga? Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Et nytt lite eksempel (forutsatt at man ikke fryser ihjel/ frostskader av 25 grader over tid?): Dersom man kjører i 100km/t< med armen utav vinduet, vil det etter ikke så veldig lang tid, bli ubehagelig kaldt. Er dette da pga. den raskere nedkjølinga? og kan man i prinsippet trosse ubehageligheter å ha armen hengende der da? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Du kan ikke få frostskader av 25oC, men temperaturen i armen din vil nok synke under kroppstemperaturen, noe som ikke nødvendigvis er altfor bra. Du vil tape mye varme. Om det er direkte farlig for vev, vet jeg ikke. Men du vil mest sannsynlig svekke immunforsvaret og være mer mottakelig for bakterier og virus. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Armen ut av vinduet vil sjelden være noe problem ved normale sommertemperaturer, men er neppe særlig glupt i lengre tid i typiske vintertemperaturer. Mange blir nok lurt av begrepet "effektiv temperatur", som særlig benyttes av meteorologer for å beskrive avkjølingseffekt av vind om vinteren. Som flere her har nevnt, så er poenget bare at noe avkjøles fortere til lufttemperaturen når det blåser, fordi det oppvarmede luftlaget som vanligvis befinner seg rundt objektet hele tiden blåses bort. Men sluttemperaturen etter endt avkjøling blir aldri kaldere enn den aktuelle lufttemperaturen på stedet, altså den som kan måles med termometre. Så en bil som har såpass med frostvæske i kjølevannet at det skal tåle -20°C vil altså fint kunne stå utendørs i -15°C selv om det blåser full storm, fordi sluttemperaturen aldri blir kaldere enn -15°C selv om den såkalte effektive temperaturen altså er langt under det frostvæskeinnholdet klarer. Det eneste som er garantert at selve avkjølingsprosessen går fortere. Hvis armen ut av vinduet avkjøles så mye at blodstrømmen tilbake til hjertet og derfra til kroppens vitale organer synker noen få grader under kroppstemperatur, så vil man begynne å fryse, skjelve og hakke tenner. Da er det på høy tid å trekke inn arma, men før dette oppstår og forutsatt at man ikke holder den ut når det er under 0°C så er det ingen fare for selve vevet i arma. Ved vanskelige operasjoner, spesielt ved hode-/hjerneskader, har det nå blitt ganske vanlig å nedkjøle pasienten til ca 33°C, ved å avkjøle blodstrømmen i hjertelungemaskinen. Denne nedkjølte tilstanden kalles kunstig koma. Da kan man holde på ganske lenge uten fare for verken vevsskader eller hjerneskader. Når operasjonen/behandlingen er ferdig varmer man igjen opp pasienten ved hjelp av hjertelungemaskinen og vekker tilslutt pasienten. http://illvid.dk/sporg-os/hvad-er-kunstig-koma Sterkt nedkjølte personer faller ofte i koma av seg selv, det antas at dette er en tilstand der hjernen ikke blir skadet, selvsagt forutsatt at vedkommende ikke fryser i hjel. En sterkt nedkjølt person varmes best opp ved å koble vedkommende til en hjertelungemaskin, da blir oppvarmingen jevn og rask i alle de indre vitale organene. Endret 30. juli 2011 av SeaLion 3 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Nei, det er det ikke. Den vil få en temperatur som er litt høyere enn omgivelsestemperaturen pga friksjon av luftmotstand som lager varme og varmer litt opp. Tja kansje. Det er vel sannt fremmst på boksen ja, men på sidene og bak boksen vil det bli et undertrykk pga venturi effekten / Bernoulli's prinsipp. Og som kjennt blir det kaldere når trykket går fra et høyere trykk til et lavere trykk. Så da spørs det bare hvilken effekt som er størst av friksjonsoppvarmingen og venturi nedkjølingen. Jeg tror nokk friksjonen er den største effekten og at det dermed varmes opp, men det er bare en gjettning fra min side. Endret 10. august 2011 av flesvik Lenke til kommentar
frevild Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Hmm.. Friksjon er kanskje av mindre betydning, det som kan påvirke temperaturen er nok heller trykkforskjellene. Luften foran boksen presses sammen og blir da varmere. Det er dette som f.eks. får en sykkelpumpe til å bli varm, og - motsatt - som gjør at gass fra en sprayboks er så kald. Det er også dette prinsippet som gjør at meteorer gløder og brenner opp når de treffer atmosfæren. Hvor stor kjøleeffekt undertrykket bak boksen vil ha, er ikke godt å si. Trolig vil du få en netto oppvarming av boksen. Ellers, hvis du absolutt vil kjøle ned ølen ved å ha den ut et bilvindu, ta en fuktig t-skjorte eller et håndkle rundt ølboksen først. Når vannet fordamper, får du en god nedkjøling, og fordampningen skjer raskt hvis det er vanlig bilfart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå