VeBoD..... Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 hei, jeg har planer om å lage en modellbåt, først en plugg så en form og deretter støpe den i glassfiber. jeg har selv designet båten i GoogleSketchup. jeg planlegger å lage den ca 60 cm lang, i tre deler, selve overbygget-som også blir et deksel, slik at den kan åpnes opp-, dekket og skroget. jeg beynner først med overbygget og tar skroget til slutt. planen for tiden fremover er å lage alle maler og spant for så å kjøpe tre og begynne å skjære ut og montere. bilder: Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Nå har jeg laget alle maler i for overbygget i GoogleSketchup og skal når jeg kommer tilbake fra noen dager på sjøen lage maler i papp. Jeg har planer on å kjøpe en Dremel, noen som har erfaring med slike værktøy? Bilder av malene kommer senere:) Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Nå har jeg begynt så vidt på malene til overbygget,håper på få laget alle i løpet av de neste to dagene. her er bilde av melene i SketchUp Endret 9. august 2011 av VeBoD..... Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Hei igjen! I dag fikk jeg kjøpten Dremel 8000 på Clas Ohlson for 900,-, hadde først tenk å bestille på nettet med det viste seg at det ikke var noe forskjell i pris, så da kjøpte jeg den like greit her. nå har jeg begynt å kappe ut spantene til overbygget som dere ser på bilde, satser på å være ca halveis med overbygget i morgen. Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Hei! Nå har jeg atter en gang bevist at jeg overhode ikke klarer å holde det jeg sier! Jeg er kommet litt over halveis på overbygget, det er kun de skrå (røde) delene som må festes, men detter er også det vanskeligst å få til å passe skikkelig. Nå har skolen begynt igjen så det blir for det meste jobb i helgen. Setter meg et nytt og kanskje oppnåeøig mål, som er å være ferdig med overbygget til helgen:) Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Hei! Nå er overbygget ferdig. må vente til jeg har laget dekket før jeg gjør noe mer det nå. tror nok dett kommer til å ta hvertfall en uke før jeg får kjøpt tre til dekket, men sal i mellomtiden lage alt klart på dataen, så det vil ikke vær helt stille. Bilder av overbygget: Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Hei! Jeg har funnet ut at jeg må endre litt på designet, så jeg har bestemt å fjerne motorbrønnen, dette fordi det rett og slett ble for vanskelig når det kommer til støpung om montering. Håper på å få kjøpt tre i løpet av de kommende dagene. Bilder av oppdateringene kommer! Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Hei. Er sketch up enkelt å bruke? Er det mulig å ta ut spant/tverrsnitt fra en hvilken som helst 3d modell? FOr øvrig anbefaler jeg at du lager skroget før du bruker særlig mer tid på overbygget. Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Hei. Ja, veldig enkelt. Ja, eller det jeg gjør er å lage de "for hånd", jeg tegner en firkant rundt det jeg skal lage spant av, og så tegner jeg rundt. Ok, hvorfor? sliter fortsatt litt med å finne helt ut hvordan jeg skal gjøre. Tar vel i mot tips! Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Det er mye enklere å tilpasse overbygget til skroget enn omvendt. Spantene kan du lage i 4 mm eller 6 mm kryssfiner. Om du ønsker å benytte "pluggen" som båt i ettertid kan det være greitt å bruke 6 mm beregnet til utendørs bruk. Gå til sidene til Glen L og let i "Customer photos archives". Der vil du finne en del byggebilder av fullsizebåter (zip/tnt/squirt/riviera/tahoe for å nevne noen). Disse bildene kan gi deg noen ideer om hvordan du skal gå frem med spanting og planking av skroget. Bilder av mitt båtbygg (ikke modell) finner du her nummerert fra 1-153 eller deromkring. KOm tilbake om det er noen spesifikke spørsmål så skal jeg bidra etter evne. Lykke til. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Artig prosjekt! Men siden du lager formen så bra, hvorfor ikke lage hele båten i tre? Det hadde jo vert utrolig stilig, man ser jo ingen modellbåter i tre nå til dags? Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 (endret) Takktakk, nei si det, gjør det vel egentlige fordi jeg tenker å bli båt-designer og syns det vil være artig å prøve å lage en båt i glassfiber. Fikk kjøpt tre i dag, så na skal jeg begynne på skroget;) Endret 10. september 2011 av VeBoD..... Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Hei, har begynt å lage malene til spantene. Driver å ser på nettet litt, ser at noen bruker byggskum til å fylle mellom spantene, i steden for å dekke med tre. Noen som har noe erfarig med byggskum? lurer på om jeg skal for den metoden på skroget. Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Alt for lenge siden sist, har vært så enormt mye gjøre på skolen i det siste, og enda er det ikke slutt. Håper på å kunne begynne å bygge i høstferien. Skal kjøpe nytt og bedre sagblad til dremeln, de som fulgte med var bare skrot, det knakk med en gang, så det er et godt råd å kjøpe et skikkelig blad. Kan nå fortelle litt om meg selv. Jeg er 16 år, bor i Bergen, har som hobby å designe båter på dataen. I fjor vinter ble jeg intervjuet av Båtliv/småBåtliv, nr1 2010. Jeg har selv en Shakespeare 13.5 med en 30 hk Tohatsu, denne båten gikk ned i vinter da den ble lagt på vannet helt plutselig når den lå lagret for vinteren. Så i vår gikk mesteparten av tiden med på å strippe den ned. Alt det elektriske ble lagt nytt, lagde også nye trepaneler på dashbordet og nye sittebenk bak. Motoren gikk også ned sammen med båten, vi klarte etter en liten stund å få start åp den og alt virket helt ok, så vi satt den på vannet. Da fant vi fort ut at den ikke var så ok allikevel, den gikk ustadig og vi fikk hvite av merkeverksted at det elektriske trolig ville bryte sammen om 1-2 års tid. Så da ble den ny motor, en 2011 mod. Tohatsu 30 4-takt, kjempe motor, enormt stille. Den gamle motoren fikk vi solgt til en fra stord som drev med oppussing av motorer. Så i sommer bestemte jeg meg for at jeg ville bygge en modellbåt av glassfiber. og her er jeg i dag. Ble et langt innlegg, men men... mvh Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Hei Nå har jeg kuttet ut 7 av totalt 26 spant. Det tar tid men håper på å få kuttet ut de fleste til helgen. Bildet ble litt dårlig Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Da er alle spantene kuttet ut, og jeg har begynt å lime. Første side er nesten ferdig. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Ser bra ut; nå begynner det å ligne en båt. Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Ja, nå begynner den virkelig å ta form. Nå mangler det kun 2 små spant helt i front på styrbord side av båten. Bilder: Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Holder på å finpusse litt på den...Jeg har kjøpt inn byggskum/fugeskum, 2x750ml på Biltema, 49 kr per stk. så det var ikke noe å si på. Håper på å få skummet den til helgen, skal kjøpe sparkel nå i uken. hilsen Vebjørn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå