Nutcracker Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Har i det siste fått noe bølgelignende flimmer helt til høyre på kanten av skjermen min,når jeg kjører 1280x1024 på alle oppløsninger. Kan ikke ses hvis bakgrunnen er mørk, men når den er lys så syntes det veldig. Er veldig mas f.eks når jeg spiller warcraft, da bakken flimmrer. (som sagt bare bare helt til høyre på sjermen) Det er som er tingen er at hvis jeg starter maskinen opp etter at den har vært av en stund, og oppløsningen er satt til 1280x1024 så flimmrer det ikke, men hvis jeg så går inn i et spill som midlertidig setter oppløsningen til f.eks 800x600 i ingame menyen så setter den tilbake til 1280 etterpå, så begynner det å flimmre. Dette ses best hvis jeg går ut av spillet og er i windows. Og når det først har begynnt går det ikke vekk med det første. Selv om jeg restarter maskinen. Det er definetivt ikke sjermkortet (har prøvd 2 forskjellige). Men som sagt ikke noe flimring på noen andre oppløsninger. Men så er 1280x1024 den oppløsningen jeg bruker mest både i windows og i spill. Har en HITACHI CM721F 19" Flatface sjerm, som jeg kjøpte sammen med resten av pc-en min fra psdata for ca et år siden. PC: MSI VIA KT 266A HK AMD XP 1700 ATI AIW 8500DV 256+512MB 266 ddr ram 2xWD 80GB +sb live 5.1 & asus ISDN Lenke til kommentar
bert Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Hei Har det samme problemet, men det er fordi det er en skjerm helt inntil som er litt gammel, og sender dermed en del stråler som forstyrrer min skjerm. Kanskje har du noe lignende som lager støy? En annen mulighet er at skjermen din bare er på vei til å dø, eller har fått noen slag, slik at den sliter med noen komponenter... Hvertfall noen forslag... Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Har du sjekka så det ikke bare er et refreshproblem? Altså hvor mange Hz kjører du skjermen på, på de forskjellige oppløsningene? Det er i alle fall slik at windows xp og 2000 'glemmer' refreshraten etter at den har bytta oppløsning et par ganger, noe som fører til 60Hz. Som igjen fører til flimmer. Kan også være at flimmeren på din skjerm kun oppstår ved et spesielt antall Hz, så hvis du stiller så vidt opp litt eller litt ned så kan du bli kvitt det. Du kan be driverne for skjermkortet overstyre oppdateringsfrekvensen i operativssystemet. Eller du kan laste ned et program som f. eks. Powerstrip som kan låse oppdateringsfrekvensen til f. eks. 85Hz eller høyere hvis skjermen din takler det. Edit: som Bert sier, prøv også degauss knappen, den vil fjerne en del støy hvis det er høyttalere eller andre skjermer som påvirker skjermen din. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Du har ikke et par høyttalere eller lignende stående for nært skjermen på ene siden som kan gi forstyrrelser? Lenke til kommentar
Nutcracker Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Nei kjører på 85hz, har også prøvd 75 og 72 hz, flimrer på alt, når det først har begynnt å flimmre. Det er ikke slik flimring som du får ved 60hz heller, bare litt flimmer( ca en cm tykk og 20 cm langt ved høyre side av skjermen) Har bare et par små pc høytalere på hver side av sjermen(de kan vel ikke gjøre noe?). Men unansett i dag har det ikke vært flimmer enda, selv om jeg gikk inn i flere spill, merkelig. Kanskje det er multi inn/out kabelen til AIW? Har s-video out, lyd inn ig lyd out koblet til den. Må nok se nærmere på dette, og sjekke flere faktorer og se om de har noe med saken og gjøre. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Du kan helt sikkert gå inn på menyen til skjermen å justere bort disse mangnetstripene (Moire). Dette er mer eller mindre vanlig på CRT skjermer. :wink: Lenke til kommentar
Nutcracker Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Nei ****** (endret automatisk fra F A E N), nå fant jeg ut av det, det var den gamle forsterkeren som stod under bordet. Den stod så langt vekke at jeg ikke trodde det kunne være den. Men svarte, vist var det den, når jeg skrudde den på i dag kom flimmeret igjen( grunnen til at jeg ikke har merket det før er at den alltid står på når pc-en er på --samme padde-- utenom da jeg koblet vekk allle kabler og ledninger i går som ikke måtte være koblet til for å se bildet på skjermen) Takk til dere som har kommet med tips. Ps:Merkelig at skjermen bare ble påvirket i 1280x1024. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Har opplevd det samme 2 ganger, men da var ikke skjermen problemet. Første gang hadde jeg plassert en bordlampe ved siden av skjermen. Når denne sto på så flimret det masse i det ene hjørnet fordi den fikk lyst på seg litt bakfra. Var veldig kjipt, for det tok lang tid før jeg fant det ut. Det ga ikke noen mening at den i tide og utide begynte å flimre (fordi lampen ble slått på), men slo nesten alltid på viften før jeg slo på skjermen, men en dag slo jeg lampen på da skjermen var på og vips så fant jeg ut hva det var. Andre gangen var det en bordvifte som gjorde at skjermen flimret vannvittig mye når den sto på. Jo kraftigere blåsing jo mere flimring. Kan jo være at noe slikt er problemet for deg. Jeg aner ikke hvorfor vifter og lys gir flimring (noen som vet?), men de gjorde det for meg iallfall. Lenke til kommentar
Max_Noob Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Har opplevd det samme 2 ganger, men da var ikke skjermen problemet. Første gang hadde jeg plassert en bordlampe ved siden av skjermen. Når denne sto på så flimret det masse i det ene hjørnet fordi den fikk lyst på seg litt bakfra. Var veldig kjipt, for det tok lang tid før jeg fant det ut. Det ga ikke noen mening at den i tide og utide begynte å flimre (fordi lampen ble slått på), men slo nesten alltid på viften før jeg slo på skjermen, men en dag slo jeg lampen på da skjermen var på og vips så fant jeg ut hva det var. Andre gangen var det en bordvifte som gjorde at skjermen flimret vannvittig mye når den sto på. Jo kraftigere blåsing jo mere flimring. Kan jo være at noe slikt er problemet for deg. Jeg aner ikke hvorfor vifter og lys gir flimring (noen som vet?), men de gjorde det for meg iallfall. Støy... En lampe "blinker" 50 ganger i sekundet... riktignok slår den seg aldri helt av siden det er en liten ståltråd som gløder.. men det er vist nok til at skjermen flimrer... noe av det samme med en vifte... spenningsnivået går jo opp og ned hele tiden med veksespenning... og da støyer det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå