Sille Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Hei! har vært så heldig å fått lagt mine klamme hender rundt ett EOS 5. Ikke det digitale 5D, men det gamle som er for film. Kameraet ser så godt som ubrukt ut, og fungerer prikkfritt. Det jeg lurer på er imidlertid hvilke objektiver jeg kan bruke på dette kameraet. Det har jo EF-fatning, men kan jeg da uten videre bruke canon objektiver beregnet på det digitale systemet? Hva med canons 50mm f/1.8?? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Du kan bruke alle EF objektivene; men ingen av EF-S utgavene. Canon EF 50mm f/1.8 er greit sted å begynne. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Du kan bruke alle objektiver som kan brukes på 5D eller andre digitale fullframehus. Du kan ikke bruke EF-S objektiver, og det blir seriøs vignettering dersom du bruker tredjepartsobjektiver beregnet for crop. Har selv hatt det moro med mine egne fullframeobjektiver på min EOS 3. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Har selv hatt det moro med mine egne fullframeobjektiver på min EOS 3. Godt å høre at min gamle 3-er har fått et godt hjemm. Har du scannet noe enda som kan presenteres? Lenke til kommentar
Sille Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Er selvsagt fullstendig klar over forskjellen mellom ef og ef-s, og at dette er et "fullformat" Det jeg egentlig mente var om det var full kompabilitet mellom ett gammelt hus for film, og ett nymotens objektiv? Eos 5 ble jo produsert mellom 1992 og 1998. Kan jeg da bruke ett objektiv produsert i 2011? Vil autofokus og blenderautomatikk fungere? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Så lenge vi snakker om originale Canon-objektiver er de full bakover-kompatible og forover, alle hus og objektiver i EOS systemet Endret 29. juli 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Godt å høre at min gamle 3-er har fått et godt hjemm. Har du scannet noe enda som kan presenteres? Næh - har enda ikke fremkalt noe. Har planer om å leke litt med skarphet og makro - bare for å teste. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Det du kan vite er at du ikke kan bruke Canons EX-blitzer på EOS 5. Der må du evt få tak i en EZ-blitz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå