Populært innlegg LarZen Skrevet 29. juli 2011 Populært innlegg Del Skrevet 29. juli 2011 Idag så ble mange spill fjernet fra diverse spill butikker pga Breivik hadde spilt dette, millioner av mennesker er blitt stemplet i samme bås som Breivik og folk generelt forstår lite om hva spill faktisk er for noe. Tanken min er da at noen må forklare skikkelig hva som er så gøy og bra med spill. Det er nå kun fokus på negative ting og jeg er seriøst redd samfunnet kommer til å gi gamere et "usynlig" stempel i fremtiden. Hva om Gamer.no i samarbeid med fks Vg.no lager en skikkelig rapportasje rundt det å spille? Og ikke kun tekst men en video da det formidler et budskap så mye bedre. Vi som bruker mye tid på å spille har i alle år blitt stemplet som barnslige, mye pga folk ikke har noen anelse om hva som faktisk finnes av spill. Nå idag blir vi sett på som potensielle psykopater og drapsmenn/kvinner. Tror det er mer viktig nå en noen gang å få snudd denne trenden. Innspill? 15 Lenke til kommentar
ixa Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Jeg tenkte på nøyaktig det samme da jeg leste avisen igår. Hvorfor skal det bare være skytespill som påvirker folk til å gjøre sprø ting? Jeg kjøpte farm-simulator til fattern på 73 år, og han elsker det. Han har ikke begynt å pløye marker i tide og utide på gårdene her, men virker spill slik det fremstår i media er det bare et spørsmål om tid før han klikker og går amok med naboens traktor. Selv har jeg spilt spill siden tidlig på 80-tallet, og har ikke gått amok en eneste gang. Jeg ble litt sint en gang, men ellers har jeg klart meg bra. Før i tiden var man bare gal, så fikk tegneseriene skylden, så filmene, så metal, osv osv... Hvorfor skal det være farlig å spille skytespill, men helt i orden å se på nyhetene at soldater blir hedret og forherliget? Levebrødet deres er å drepe, men det gjør ingenting siden det skjer for en god sak? Journalister som rapporterer fra slagmarken uten å felle en tåre for dem som har blitt slaktet pga de er for opptatte med å vise hvor tøffe soldatene er... Hvem sier det ikke er herfra psykopater henter motivasjonen? Er man først gal, så finner man motivasjon der man leter etter det. /rant Det er ikke lett å forklare en konservativ 'voksen' person at spill ikke er barnslig eller påvirker deg i negativ retning. En måte kan kanskje være at spill kan ses på som interaktivt TV, og da er plutselig ikke forskjellen så stor lenger. Noe som viser samhold kan jo være f.eks. en video av et guildrun av en instance - med voice-chat og det hele. Man treffer folk online, blir venner, har det gøy... Wow, som ble dratt frem som negativt her, oppfordrer til samarbeid - ikke slakt. Det er nok mange foreldre rundt omkring som virkelig tror på denne propagandaen, så en informasjonsvideo / press mot journalistene som gulper opp svadaen hadde nok hjulpet langt på vei mot akseptert gaming. 6 Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Lesere av gamer er nok ikke truanes til å koble ABB og spill, men den gjennomsnittlige VG-leseren er en annen historie! Godt forslag (gitt at det blir publisert på VG), og du fikk +1. Lenke til kommentar
Outcasted Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Dette med at spill gror vold har vi da vært borte i utallige ganger før. At man skal fjerne spill fra hyllene grunnet en persons handlinger hadde resultert i at man skulle ha fjernet alle spill som inneholder våpen av noen form. Ta f.eks. skyteepisodene med studenten i Tyskland som var "basert" på Counter Strike, noe som er det mest spillte spillet i verden. Skal man da fjerne spillet som gir mange ungdommer en flott opplevelse på LAN osv grunnet dette? Jeg skumleste at Anders B.B. hadde spillt MW2, og "brukt" dette som en pekepinn av et eller annet slag. En hver person som har spillt dette spillet vet at det er et godt gjennomført spill, men at man har lyst til å kjøpe seg en rifle og bringe spillet til virkeligheten er vel noe alle her tar avstand til. Spill gjør ikke folk voldelige, folk gjør folk voldelige, og om en mann av 4,6 mill, bruker det som en pekepin, så er det fremdeles latterlig at man skal fjerne det for de 4 599 999* menneskene som er igjen i Norge. *Tallet er ikke baser på noen ting. 1 Lenke til kommentar
utvikling Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Nå trengs det bare noen som tar iniativet for å lage denne artikkelen. 1 Lenke til kommentar
Riboflavin' Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) I et av disse bladene VG eller Dagbladet har med i helgen så jeg en som hadde sendt inn kommentaren "Hva slags monster av en pc må du ha for å spille Battlefield 3? - Hva slags monster må du ha i deg for å spille Battlefield 3?" Klarte ikke la vær å tenke at det var en "pun" som kom pga 22. juli. Spørs om ikke en liten bølge av stigmatisering av gamere er på vei. Ikke det at alle er potensielle massemordere, men at de er kjipe og ufølsomme folk. Endret 1. august 2011 av Riboflavin' Lenke til kommentar
RoXx Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg kjøpte farm-simulator til fattern på 73 år, og han elsker det. Han har ikke begynt å pløye marker i tide og utide på gårdene her, men virker spill slik det fremstår i media er det bare et spørsmål om tid før han klikker og går amok med naboens traktor. Hehe, spenstig analogi! +1 Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Generell stigmatisering — eller politisk korrekt tankesett. Nå skal det bli like lite stuerent å spille spill med vold som det er å bruke ord som snikislamisering. Vi ser jo retningen ... Jeg har spilt utallige krigs-spill, volds-spill, trent kampsport i årevis, og sett på hinsides med syk vold på film — men har enda til gode å bli fysisk agerende. Jeg har også et luftgevær, som jeg én gang har pekt mot en plagsom fugl — og i motsetning til "gleden og rushet" med Modern Warefare etc., så føltes det totalt feil, forferdelig og vanskelig. Altså har jeg ikke lært meg å bli voldelig eller "never-minded" v.h.a. spill, film eller noe annet. Dog er jeg sikker på at med gradvise tilnærming og et repeterende tankemønster som har til hensikt å rettferdiggjøre en fullført handling, så skulle jeg nok klart å jaktet ned en fugl en gang i fremtiden jeg også! 1 Lenke til kommentar
Outcasted Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Generell stigmatisering — eller politisk korrekt tankesett. Nå skal det bli like lite stuerent å spille spill med vold som det er å bruke ord som snikislamisering. Vi ser jo retningen ... Jeg har spilt utallige krigs-spill, volds-spill, trent kampsport i årevis, og sett på hinsides med syk vold på film — men har enda til gode å bli fysisk agerende. Jeg har også et luftgevær, som jeg én gang har pekt mot en plagsom fugl — og i motsetning til "gleden og rushet" med Modern Warefare etc., så føltes det totalt feil, forferdelig og vanskelig. Altså har jeg ikke lært meg å bli voldelig eller "never-minded" v.h.a. spill, film eller noe annet. Dog er jeg sikker på at med gradvise tilnærming og et repeterende tankemønster som har til hensikt å rettferdiggjøre en fullført handling, så skulle jeg nok klart å jaktet ned en fugl en gang i fremtiden jeg også! "Tenk på alle som jakter som spiller MW2! De er helt sjuke de! De skyter jo elg, og fjerkre og det-er-ikke-måte-på hva annet, alle de er jo helt fjerne! Og det er bare fordi de spiller at de klarer å drepe et stakkars dyr... " Jeg så bare for meg en dyreelsker som følger med på saken og gjore opp sin formening om alle med noen form for våpen. Er helt enig med deg, det er vanskeligere å skyte på noe som helst levende enn det er å skyte fiksjonelle, små, sinte mennesker gjennom en dataskjerm. Eneste unntaket er maur, de kan bare dø ut... Lenke til kommentar
utvikling Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 http://www.pressfire.no/nyheter/PC/3776/hvorfor-er-det-alltid-dataspillene-som-fr-skylda good job! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå