Gå til innhold

Tanker om siste ukes hendelser

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg er blandt dem som både har vært og er skeptisk til islam og mange av våre nye landsmenn. Ikke på grunn av farge eller liten erfaring og kunnskap, men nettopp på grunn av mange dårlige erfaringer både for meg og mange jeg kjenner.

En typisk konfliktsituasjon er at norske kvinner kler seg mer avslørende enn om man tar andre ytterpunktet, en muslimsk kvinne med slør. Dette gjør at enkelte opplever norske kvinner som fritt vilt, og protesteres det er man raskt ute med rasismekortet. Jeg kjenner konkrete saker hvor kvinner har valgt å si opp jobben sin fordi de blir så seksuelt trakasserte og ikke kan klage uten å bli kallt rasist. Man har også statistikk rundt overfallsvoldtekter som slår negativt ut, gjenger, og en rekke mediesaker knyttet til bl.a krekar. Dette danner en massivt grunnlag for hat etterhvert, et hat som krydres godt med diskusjoner om snikislamisering, tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og lokale krangler om bygging av moskeer, muslimske fangers krav til mat osv osv.

Det norske politiske miljøet har ikke tatt tak i dette, og komemr ikke til å gjøre det heller. Ap har, med eller uten vilje, gått fra sak til sak hvor målet ser ut til å ha vært å provosere flest mulig. Ja til EU sikrer hat fra EU motstanderne. Støtte til palestinerne sikrer hat fra konservative kristne. Kirke og stat sikrer hat fra de som ennå ikke er provosert nok av palestinastøtten. Tråkk litt på kongen i medaljesaken, så har man sikret seg hat fra royalistene. Slik har Ap skaffet seg uvenner i store mengder, og gjort seg til skyteskive bokstavelig talt. At noen lar seg friste når Ap samler seg på en øy uten rømmingsvei burde ikke komme som noen overraskelse, uten at jeg skal unnskylde noen.

Regjeringskvartalet. Tja, mange jeg kjenner har lagt to og to sammen og skjønt at en slik samling av bygg gjør det til et terrormål, på linje med plattformer, operabygget, og andre kjente bygg. Flere som bor i oslo har de siste årene ikke turt å gå gjennom det kvartalet fordi de visste at noen ville skje før eller siden. Kanskje dette reddet livet dems når det skjedde.

I etterkant hører man masse fine taler. Når jeg vet at f.eks statsministeren har egne folk til å skrive taler, egne medierådgivere osv så klarer jeg ikke helt å stole på at dette komer fra hjertet. Hva er regissert og hva er spontant?

Alle samler seg som barn av regnbuen, alle er plutselig blitt ap velgere. Borte er krangler om strømpriser, bompenger, matpriser osv. Var dette nok til å få folk til å skifte politisk retning, slutte å slåss i fylla, slutte å voldta, hvor er dopselgerne, overdosene, og dritten i samfunnet? Ute og går rosetog?

En annen ting som forbløffer meg er uvitenheten, ignoransen osv fra reportere og folk. Man stempler han som en høyreekstrem og så er problemet løst.

Folk skjønner ikke hvordan det kunne skje, folk skjønner ikke hvorfor osv. Har man fulgt litt med i samfunnet og sett utviklingen i de store sammenhenger stiller jeg heller spørsmålet hvordan kunne det ikke ha skjedd? Man styrte skipet norge taktfast mot isfjellet, ap økte farten gjevnt og trutt, og så blir folk sjokkert over at det er isfjell i isødet. Om noe er overraskende så er det hvor det skjedde.

Så sier pst at det var umulig å oppdage han. Javel? I dagens itverden, hvor spammere plukker opp om du skulle klikke på en ubetydelig link så fanger ikke noen opp utallige foruminnlegg, manifestet som ble sendt ut rundt to timer før, ingen kobler ulike bestillinger sammen. Blir ikke trygg av å høre slikt, nei.

Så er jo spørsmålet om hva nå. Hvor raskt glemmer vi hva som har skjedd. Blir det full fart forover igjen med å dele ut fredsprisen til en ny arafat, kanskje ap sender et skip for å bryte israels blokade, vil de støtte iran i utviklingen av atomvåpen, passer de på så de rike blir rikere og de fattige fattigere, kanskje en ny skatt til minstepensjonistene, kanskje i sympati innføre shariadomstoler i norge?

Uansett hvor fort man kjører mot neste stup, så blir ikke neste krasj mykere selv om man har klart å provosere enda flere. Trist for de som blir rammet, for all del, men for min del er jeg like engasjert i dette som når jeg leser en notis i avisen om en selvmordabomber som har drept x antall personer i et land. Sannsynligvis er jeg lite engasjert for det blir litt sånn hva-var-det-jeg-sa over det hele. Har man gått og ventet i årevis på at noen skulle gå bananas over samfunnets utvikling blir man ikke sjokkert når det skjer. Overrasket over stedsvalg, kanskje, og oppgitt over at samfunnet aldri tok inn over seg protestene, aldri lærte noe som helst, og heller ikke vil lære noe nå heller. Det er så enkelt å feie ting under teppet. Gi noen et stempel, og ferdig med det. Trist, på en måte.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Var i oslo idag. Satte meg ned på en cafe og rekker knapt å sette meg før to mørkhudede løper vilt ut av cafeen. I en spent situasjon tenkte mange på at de hadde lagt igjen en bombe, men det viste seg at det var forsøk på lommetyveri. I en sorgsituasjon hvor folk legger ned roser, velger noen å utnytte situasjonen ved å stjele fra sørgende. Etter mye fokus på mulikulturelt samfunn, legges det ekstra merke til at det nettopp er mørkhudede som stjeler fra hvite. Igjen får man bekreftet manges holdninger om at de er en gjeng kriminelle.

Situasjonen er dessverre typisk og feil på så mange måter:

-I en situasjon hvor man har høyt fokus på vårt flerkulturelt samfunn, ødelegger de flerkulturelle ethvert håp om brobygging ihvertfall for alle som så dette

-I en situasjon hvor de, situasjonen sett i betrasktning, burde ligget veldig lavt og kommet i møte for å bygge det flerkulturelle samfunnet mange prøver på, så tråkker de på forsøket ved å fremstå som kriminelle flerkulturelle

-Lommetyveri er uansett galt, men å stjele fra sørgende ofre er mye verre

-Man ender opp med enda en bekreftelse på at de bare er en gjeng kriminelle

Kanskje er det oslo som er iferd med å gå tilbake til hverdagen med ran, tyveri, og voldtekter i kø. Kanskje var en uke med håp om en bedre fremtid alt vi fikk. Saken er bare trist.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest medlem-82119

Regjeringskvartalet. Tja, mange jeg kjenner har lagt to og to sammen og skjønt at en slik samling av bygg gjør det til et terrormål, på linje med plattformer, operabygget, og andre kjente bygg. Flere som bor i oslo har de siste årene ikke turt å gå gjennom det kvartalet fordi de visste at noen ville skje før eller siden. Kanskje dette reddet livet dems når det skjedde.

-I etterkant har mange andre stått frem og fortalt om at de har tenkt det samme. Selv politikerne skjønte at gata burde stenges, men politisk krangel og treghet gjorde at ting tok tid. Selv Knut Nærum stod frem og fortalte at han tenkte at noe kom til å skje en gang. Dette er historien om hvordan alle visste at noe kom til å skje men ingen gjorde noe med det før det var for sent.

Det blir nok ikke siste gang dette skjer.

I etterkant hører man masse fine taler. Når jeg vet at f.eks statsministeren har egne folk til å skrive taler, egne medierådgivere osv så klarer jeg ikke helt å stole på at dette komer fra hjertet. Hva er regissert og hva er spontant?

-Det kom etetrhvert ut at det BLE skrevet taler til statsministeren og alle de fine ord var ikke hans egne. Å lese en ferdigskrevet tale er enklere men neppe så imponerende som noe som man har klart å si selv. Samme med kongen. Fikk nok en lapp i neven med beskjed om å lese det som stod der.

Statssekretær Hans Kristian Amundsen har skrevet statsministerens taler.

http://voxpublica.no/2009/12/med-andres-ord-politisk-taleskrivning/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...