Gå til innhold

Digitalkabel Dyr vs billig. Merker man forskjell?


Anbefalte innlegg

At signalet kommer gjennom uten bitfeil gjør de fleste kabler, men at det låter likt er ikke tilfelle.

 

I rest my case...

Der trur jeg at du akkurat skjøt deg selv i beinet.

Om signalet kommer igjennom kabelen uten bitfeil, vil resultatet være likt før og etter kabelen. Ergo har D/A-konverteren samme signal å jobbe med. Et likt signal kan ikke høres forskjellig ut, om ikke D/A-konverteren, forsterkeren eller høytalerene blir byttet ut.

 

Disse "bevisene" du henviser til, har bare relevanse for analogteknikk. Du må nok komme opp med noe bedre, om denne diskusjonen skal dø ut.

 

Hehe den der skjønte ikke jeg heller.... men lurer på om det er det samme knut inge prøvde å snakke om.... Jeg er nemlig helt enig i at hvis kabelen kan sende riktig info så er den jo perfekt og dermed skal det ikke være kabelen som produserer eventuell forskjell i lyd... Tror nok også at hvis mib viking skrev det han mente der så skjøt han seg bra i leggen :lol:

 

Observant rakker du Bizarre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett hvor open minded man er:

*Hvis null bitfeil skjer

*og alle samples spilles av til rett tidspunkt (innenfor nøyaktigheten til krystallet)

 

Er det veldig vanskelig å komme med rasjonelle argumenter for dyre kabler.... enig? Evt kan eksperimentet vise at en god del bitfeil faktisk skjer.... eller at d er umulig å konstruere en "bra nok" inngangskrets i DA konverteren...

 

 

Knut Inge

 

Helt enig... Hvis alle bit blir overført riktig(samples i riktig tidspunkt blir vel lite opptil kabelen siden eventuell forsinkelse i kabelen vel er veldig liten!? arrester meg hvis jeg tar feil der) så er kabelen totalt uinteressant...

Mitt ståsted er at grunnen til forskjeller i lyd er grunnet bitfeil og da spesiellt i optiske kabler grunnet deres skjøre oppbygning og problemer med bøyning av kabel, unøyaktige "speil" osv osv.

Lenke til kommentar

Litt om digital lyd....

 

Først, ingen bittfeil i den overførte dataen gir perfekt lydgjengivelse....... Hvis stereoen klarer dette.

 

Nuh, du skal ha temelig gode overførings kabler for å oppnå 0 bittfeil på for eksempel en 96KHz 24bit stereo PCM strøm. Dette tilsvarer seriedata uten flow-control/hadshaking og feildeteksjon/korreksjon med en hastighet på 6,144 Mbps. Hvært enkelt bitfeil betyr i dette eksemplet en vedvarende ulyd i over 10 mikro sekunder, dette er også den eneste lyden du hører fra stereoen i denne perioden.

 

CD lyd tilsvarer 44,1KHz 16bit stereo PCM = 1,4Mbps serie data.

En bitfeil gir en vedvarende ulyd på 22 mikro sekunder.

 

Dette betyr at det hele bare dreier seg om datakom, av den gode gamle typen, bare med hastigheter som ligger opp mot USB men uten mulighet til å regulere datahastigheten.

 

Tenkte bare jeg skulle suplere med litt fakta-informasjon.

 

Hans.

Lenke til kommentar
Litt om digital lyd....

 

Først, ingen bittfeil i den overførte dataen gir perfekt lydgjengivelse....... Hvis stereoen klarer dette.

 

Nuh, du skal ha temelig gode overførings kabler for å oppnå 0 bittfeil på for eksempel en 96KHz 24bit stereo PCM strøm. Dette tilsvarer seriedata uten flow-control/hadshaking og feildeteksjon/korreksjon med en hastighet på 6,144 Mbps. Hvært enkelt bitfeil betyr i dette eksemplet en vedvarende ulyd i over 10 mikro sekunder, dette er også den eneste lyden du hører fra stereoen i denne perioden.

 

CD lyd tilsvarer 44,1KHz 16bit stereo PCM = 1,4Mbps serie data.

En bitfeil gir en vedvarende ulyd på 22 mikro sekunder.

 

Dette betyr at det hele bare dreier seg om datakom, av den gode gamle typen, bare med hastigheter som ligger opp mot USB men uten mulighet til å regulere datahastigheten.

 

Tenkte bare jeg skulle suplere med litt fakta-informasjon.

 

Hans.

 

Goder aften Deres Majestet...

 

Interressante opplysninger.

En ulyd i 22mikrosekunder... Hva tilsvarer det? Hva slags ulyd? Hvor mye av dette registrerer øret? Hvor mye bitfeil kan vi regne med i en kabel?

 

Vil du da si at en kabel brukt i dette øyemed er vesentlig eller uvesentlig viktig?

Lenke til kommentar

Goder aften Deres Majestet...

 

Interressante opplysninger.

En ulyd i 22mikrosekunder... Hva tilsvarer det? Hva slags ulyd? Hvor mye av dette registrerer øret? Hvor mye bitfeil kan vi regne med i en kabel?

 

Vil du da si at en kabel brukt i dette øyemed er vesentlig eller uvesentlig viktig?

 

 

Man kan sansynligvis diskutere høbarheten i ett bitfeil, men det er uintresangt før man vet hvilken bitfeilrate man har.

 

En standard TV coax eller phono kabler er ikke egnet til dataoverføring, jeg vill anta at bitfeilraten er høy, en optisk kabel skal være bra råtten før den blir et problem på under 10Mbps. Dette kan beregnes ved å logge dataen på en egen Datalogger og sammenligne bit for bit med dataen på CDen.

Lykke til med dette..:)

 

Hørbarheten har vært diskutert i denne tråden tidligere, konklusjonen er at noen hører det, andre gjør det ikke.

Lenke til kommentar

Saken er vel egentlig hvilke evt forskjeller kan det være i egenskapene til de forskjellige kablene?

 

Kan disse evt avvikene føre til forandring i signalet?

 

De to sprøsmålene er de første som må besvares. Ser en videre i sysemet så skal det være likt for alle oppsett, det er KABLENE som er variabler. DERETTER kommer spørsmålet om det er mulig å høre disse evt feilene som oppstår i kabelen.

 

Jeg kan for lite om emnet, men jeg satte opp en oversikt over mulige avvik i en optisk kabel, og der var det klarrt at der var vesentlige forskjeller som kan "ødelegge" signalet, men gjelder det samme for en koaks kabel?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, høres en "jitter-feil", eller feil i bitstreamen som en "klikk-klukk" :) - jeg er sikker på alle har hørt det før :)

Etter min mening ville jeg ha kastet ledningen hvis dette hadde skjedd med min kabel.

 

Vel, jeg har overhodet ingen peiling på signalteknikk, men er det ikke bedre å bruke en optisk kabel til digitaloverføring? Det er jo tross alt bare 0'er og 1'er som skal overføres, og bedre måte enn å bruke rent lys som slår seg av og på som bærer finnes kanskje ikke?

 

Ikke kjør meg ned med argumenter, er bare litt ør i hue etter denne diskusjonen, derav dette dårlige innlegget :p

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare meg hvilke effekter dispersasjon (forbredning) i en optisk kabel har ved overføring av lyd-signaler?

 

En digitalt signal består av mange punktprøver av et analogt signal. Hver punktprøve består av x antall bit. Antall bit angir oppløsningen til signalets dynamiske område. Bitene sendes seriellt som lyspulser i den digitale kabelen.

 

Det finnes (ihvertfall) to typer dispersjon:

 

1. Hvis den optiske kabelen skal brukes til å sende flere signaler samtidig, så sendes hvert signal med forskjellig vinkel inn på den optiske kabalen. Det vil derfor bli en forskjell i gangavstand på signalene, og signalene vil forskyves i forhold til hverandre. Dette kan reduseres ved å bruke såkalte graderte fibre.

 

2. Lyset som sendes består av flere frekvenser, og hvis lysfarten i kabelen er avhengig av lysets frekvens, så vil dette føre til at lyspulsene breies ut.

 

Håper dette var oppklarende! :)

Lenke til kommentar
Bisarre: har jeg snakket om bitfeil-ALDRI! jeg snakker om tidsfeil-jitter, vet du ikke noe om fenomenet forslår jeg at du leser litt om det.

 

Kan ikke du gi meg en kjap innføring, husker ikke helt hva det jitteropplegget var, sist gang jeg fikk det forklart var det en fyr som maset om at den ene kanalen kom for tidlig/sent slik at lyden var ørlite forsinket i den ene høytaleren, men jeg tror ikke det var riktig? Bare gi en kjapp oppsumering av hva begrepet innebærer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Helt riktig Jazzcat!! Mye fornuftig her, og når Bisare kommer med de gamle flosklene om at kabelprodusentene vil lure oss så er det deja vu, ALLE kommer med dette argumentet i kabeldiskusjoner, poenget mitt er at jeg har kjørt BLINDTESTER i mitt oppsett, og jeg har vel ikke sagt at det er sammenheng mellom pris og kvalitet?? Kun at digitalkabler lyder forskjellig. Mitt system består av meridian 598 DVD/CD drivverk, Meridian 861 v4 prosessor, EAD Powermaster 2000 effekt (modifisert) og Jmlab Utopia linje høyttalere i surround. Dette er et oppsett som viser forskjeller på digitalkabler og har gitt andre skeptikere HAKESLIPP da de ikke tror på det pga "de har lært at....".

 

Tøv og tull. Du tror du hører forskjell. Ta en blindtest. 100 tester. Da bør du ha rett på 99 av 100 hvis du hører så god forskjell.

Lenke til kommentar
Bisarre: har jeg snakket om bitfeil-ALDRI! jeg snakker om tidsfeil-jitter, vet du ikke noe om fenomenet forslår jeg at du leser litt om det.

 

Kan ikke du gi meg en kjap innføring, husker ikke helt hva det jitteropplegget var, sist gang jeg fikk det forklart var det en fyr som maset om at den ene kanalen kom for tidlig/sent slik at lyden var ørlite forsinket i den ene høytaleren, men jeg tror ikke det var riktig? Bare gi en kjapp oppsumering av hva begrepet innebærer.

 

AtW

 

Går på at f.eks 1 perioden(eller 0) varer litt lenger eller korterer enn bestemt, slik at man får en variasjon i bitstrømmen.

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare meg hvilke effekter dispersasjon (forbredning) i en optisk kabel har ved overføring av lyd-signaler?

 

Eneste forbedringen med optisk er galvanisk skille. Det er ikke forskjell på om du bruker optisk eller koaksiall. Eneste grunnen til at det skulle være forskjell må være forskjeller i kretsene som tolker lyssignalet/spenningen på kabelen, men det kan gå begge veier.

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare meg hvilke effekter dispersasjon (forbredning) i en optisk kabel har ved overføring av lyd-signaler?

 

En digitalt signal består av mange punktprøver av et analogt signal. Hver punktprøve består av x antall bit. Antall bit angir oppløsningen til signalets dynamiske område. Bitene sendes seriellt som lyspulser i den digitale kabelen.

 

Det finnes (ihvertfall) to typer dispersjon:

 

1. Hvis den optiske kabelen skal brukes til å sende flere signaler samtidig, så sendes hvert signal med forskjellig vinkel inn på den optiske kabalen. Det vil derfor bli en forskjell i gangavstand på signalene, og signalene vil forskyves i forhold til hverandre. Dette kan reduseres ved å bruke såkalte graderte fibre.

 

2. Lyset som sendes består av flere frekvenser, og hvis lysfarten i kabelen er avhengig av lysets frekvens, så vil dette føre til at lyspulsene breies ut.

 

Håper dette var oppklarende! :)

 

Dette kan være problem på lange avstander, men ikke på så korte avstander som det er snakk om her. (rundt 1 meter) Men selvfølgelig har du cd spilleren 100 mil unna forsterkeren så kan det vel oppstå problemer.

Lenke til kommentar

Dette kan være problem på lange avstander, men ikke på så korte avstander som det er snakk om her. (rundt 1 meter) Men selvfølgelig har du cd spilleren 100 mil unna forsterkeren så kan det vel oppstå problemer.

 

Du har nok en poeng der ja! :lol: Jeg tenkte nok litt for generelt...

Lenke til kommentar
Bisarre: har jeg snakket om bitfeil-ALDRI! jeg snakker om tidsfeil-jitter, vet du ikke noe om fenomenet forslår jeg at du leser litt om det.

 

Vel, du har nå kommet med en fin komentar angående bitfeil, høyere opp i tråden. Aldri si aldri, før du leser hva du selv har skrevet.

 

Jeg vil gjerne lese litt om tidsfeil-jitter, jeg. Kom opp med en link som du finner relevant, så skal jeg ta meg bryet med å lese det. Men det bør være en god forklaring, som viser at det er et problem når det gjelder den halvmeterlange signalkabelen din. Og ikke bare en konstatering av at det faktisk er et fenomen som heter det, men som først blir aktuell ved helt andre kriterier enn stereoanlegget ditt.

Lenke til kommentar

Overlord: Hvis du LESER det jeg skrev så har jeg drevet med blindtester i 10 år, alle mine kabler er valgt ut ved blindtester der treffen er fra 95% og oppover.

Søk på jitter, det er noen mnd. siden jeg leste mange av linkene selv og har ikke adressene her.

Case closed- dere er jo bare interessert i placebo og ditt og datt- dere som lurer på dette- Ikke hør på meg eller de endre forståsegpåerne-LYTT OG TEST-det er det som avgjør-at noen påstår UTEN å ha testet får stå for deres inkompetente regning. Å avfeie et fenomen uten å ta med en side av en tosidig sak blir fåfengt. Men les på www.stereophile.com der finnes det målinger av halvmeters kabler og deres indusering av jitter.

Tygg på denne: Audiofiler hører forskjeller i blindtester-hva gjør vi da? Sitter og blåholder ved staus quo eller undersøker/finner ut hva som kan være tilfellet her?? Er man sikker på staus quo med alt rundt oss viser man samtidig fingern til den empirisk forskning deres egne argumenter er tuftet på.

Lenke til kommentar

bisarre. Du bør lese det jeg skriver, jeg har kun kommet med en kommmentar om at bitfeil IKKE var det relevante her- men jitter derimot....

Hva du forsøker å hinte til får stå for din egen fantasi!!

ATwindsor: Søk litt om "the essex echoe" og skriverier av Steen Duelund så har dere litt å begynne med! BTW: Hvordan forklarer du blindtester som f.eks gjort av www.fivechannels.com?? Og er du sikker på at vi kan måle mer enn vi hører ved kabler?? Bevis?? Les ovenfornevnte av Duelund og gammel teori får seg en på haka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...