Gå til innhold

Kjøpe eller vente + litt til

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg har tenkt til å kjøpe meg ny pc. Har funnet fram til at jeg skal kjøpe meg dette:

AMD Phenom II X6 1100T Black Edition

ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

Corsair Dominator DHX DDR3 1333MHz 16GB

2x Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5

3x BenQ 24" LCD G2420HD

Western Digital Caviar® Green™ 2,5TB

Jeg er litt usikker på noen ting; er Corsair SSD Force Series™ GT 120GB verdt prisforskjellen fra Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB?

Hvor stor PSU må jeg ha for å kunne drive dette?

Har sett at det kommer nye CPUer og GPUer fra AMD i løpet av året. Er det lurt å vente til disse har kommet til Norge? Vil prisen synke betraktlig? Blir det veldig mye mer for pengene med de nye produktene? Vil Radeon 7800 havne på ca. samme prisnivå som Radeon 6800 har i dag?

Takker på forhånd for all hjelp,

Bjerva

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du bruke denne til?

Gaming?

Bytt til i5-2500k og P8P67 PRO hovedkort. Les hvorfor her og her.

Kjøp minimum to HD 6950 2GB om du har tenkt å spille over tre skjermer, alt annet blir for svakt og høye oppløsninger spiser VRAM til frokost.

Gå for 8GB RAM, som er mer enn nok til gaming, 16GB om du har tenkt å kjøre virtuelle maskiner samtidig som du spiller samtidig som du redigerer film.

Crucial M4 128GB er både raskere til OS, har færre feil med firmware og er billigere enn alternativene. Force 3-serien har hatt en del problemer med firmware, og det virker ikke som om det er fikset skikkelig enda.

Om du absolutt må ha AMD-oppsett, så venter du på de nye prosessorene de kommer med, å kjøpe en Phenom II i dag er rimelig dumt om du ikke har et veldig stramt budsjett.

Strømforsyningsmessig kan du nok klare deg med en HX 650W. Om du flytter over til dustin.no kan du nok spare litt penger, ellers kan du også vurdere 850W om du har lyst til å kunne smelle inn et tredje HD 6950.

Lenke til kommentar

Skal brukes mest til arbeid, film og spilling. Eneste grunn til at jeg valgte 3 skjermer er fordi de har en pakkepris på Komplett. Trur ikke jeg trenger mer enn 2. Koster jo en del mer med 2xHD6950 enn 2xHD6870. 2GB er et must for 2 skjermer og eller?

Valgte AMD fordi har god erfaring med de, og de er vanligvis ganske billig for CPUene. Kan godt bytte til Intel hvis det viser seg å gi mer for pengene. 4 kjerners holder for det meste? Er lurt å overklokke? Har aldri gjort det, men du får vel en god del mer ut av CPUen på visse ting.

Blir vel noe sånt noe da:

ASUS P8P67 PRO, Socket-1155

Intel® Core™ i5-2500K Processor

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB

Endret av Bjerva
Lenke til kommentar

Hvis du leser den anmeldelsen litt nøyere finner du også ikke-overklokkede resultater på samme side. Det er de nederste linjene for hver prosessor. Der ser man at i5-2500k er nesten 50% raskere enn Phenom II X6 i mange spill. Du trenger ikke overklokke, men med i5-2500k og et hovedkort som P8P67 PRO er det bare å trykke på en knapp for 1GHz ekstra.

Jeg trodde du hadde som mål å spille over tre skjermer siden du hadde valgt tre skjermer, det er mulig med både AMD- og Nvidia-kort. Eyefinity er jo fantastisk tøft å se på og har stor skrytefaktor ;)

Om du kun skal spille over en skjerm i 1920x1080 vil et HD 6870 eller HD 6950 holde i massevis. 2GB VRAM er mest nyttig om du skal spille over tre skjermer, da oppløsningen og de ferdigtegnede bildene vil spise en del VRAM på en så høy oppløsning. Jeg vil ikke anbefale å spille over to skjermer, mange spill har et viktig fokus på senteret av skjermen og på to skjermer vil du da få siktet delt i to f. eks.

Og bytt RAM til disse. RAM-ytelse har ingenting å si på resten av ytelsen, og du sparer 400 kr her.

Lenke til kommentar

Tenkte ikke på at de blir skjermkanter i midten. Er kanskje best å gå for 3 skjermer da. Best med 2xHD6950 da? XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" eller ASUS Radeon HD 6950 2GB GDDR5 burde vel gå?

Så lenge ikke jeg må drive å forandre volt etc. så er ikke overklokking noe problem. Burde jeg få en større CPU vifte da?

Åssen er det med minnehastighet. Burde jeg heller kjøpe Corsair XMS3 DDR3 2000MHz 8GB CL9? Står ikke på Komplett at hovedkortet tar 2000MHz, men sto så på Asus sine sider.

Har satt sammen noe på Komplett nå

Har en 550W PSU allerede, men jeg bør vel kjøpe en litt større da?

Endret av Bjerva
Lenke til kommentar

Tenkte ikke på at de blir skjermkanter i midten. Er kanskje best å gå for 3 skjermer da. Best med 2xHD6950 da? XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" eller ASUS Radeon HD 6950 2GB GDDR5 burde vel gå?

Så lenge ikke jeg må drive å forandre volt etc. så er ikke overklokking noe problem. Burde jeg få en større CPU vifte da?

Åssen er det med minnehastighet. Burde jeg heller kjøpe Corsair XMS3 DDR3 2000MHz 8GB CL9? Står ikke på Komplett at hovedkortet tar 2000MHz, men sto så på Asus sine sider.

Har satt sammen noe på Komplett nå

Har en 550W PSU allerede, men jeg bør vel kjøpe en litt større da?

Velg det billigste andre kortet du kan få. Bra tilbud for tre skjermer + HD 6950 du har funnet!

For å overklokke en i5-2500k med innebygget overklokking på hovedkortet trykker du på en knapp, ingenting trengs å gjøres bortsett fra å trykke på den knappen i BIOS.

RAM, RAM-hastighet har ingenting å si på programytelse.

550W blir litt for lite for to HD 6950-kort ja. Du burde se på 650W eller 750W. Jeg ser at Silver Power 750W er på 50% tilbud nå, den bruker et Seasonic-design og er faktisk ganske god, til denne prisen er det bare å kjøpe.

Lenke til kommentar

Ser ut som ting kommer på plass. Er bare noen ting jeg lurer på;

Burde jeg kjøpe en ny kjøler til CPUen eller holder standard vifta når jeg skal overklokke?

Du har vel ikke peiling på headset? Så at http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=603221Logitech Wireless Gaming Headset G930 var på tilbud.

Tenkte å kjøpe meg 16GB RAM siden det bare koster 500,- mer, og jeg har tenkt til å ha pcen en stund.

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig å overklokke med standardkjøler, men du vil nok oppleve bedre resultater, mindre varmeutvikling og mindre viftestøy med en ordentlig tredjepartskjøler.

8 GB RAM er forøvrig mer enn nok per i dag, ihvertfall så lenge du ikke har mer krevende behov enn spill. Så lenge du passer på å kjøpe kun to moduler har du alltids plass til å sette inn mer senere.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ok. Kan alltids bare kjøpe 8GB til når det trengs da.

Leste at kjølere til socket 1156 også passer til socket 1155. Er det riktig?

Fant Akasa Venom CPU Kjøler og Antec Kuhler H2O 620 CPU Kjøler som er innenfor en prisgrensen har lyst til å betale for kjøling. Er det vits i å skaffe meg vannkjøling, evt. blir det en for billig/dårlig vannkjøler? Er det mye forskjellig mellom luft og vann?

Endret av Bjerva
Lenke til kommentar

1156 og 1155 har samme monteringssystem ja.

"Vannkjølingen" du har funnet er i praksis like god som en luftkjøler til 250 kr, Akasa Venom vil være et lite hakk bedre.

Jeg er meget intressert i hvilken luftkjøler du referer til her som koster 250 kr. Jeg hadde en Noctua NH-D14 CPU Kjøler som koster 745 kr idag, som jeg bytta ut med en Antec Kuhler H2O 620 som kosta 595. Resultatet ble at temperaturen steg med 2Grader men til gjengjeld fekk jeg mykje bedre plass inni beistet.

Lenke til kommentar

"Vannkjølingen" du har funnet er i praksis like god som en luftkjøler til 250 kr, Akasa Venom vil være et lite hakk bedre.

Jeg er meget intressert i hvilken luftkjøler du referer til her som koster 250 kr. Jeg hadde en Noctua NH-D14 CPU Kjøler som koster 745 kr idag, som jeg bytta ut med en Antec Kuhler H2O 620 som kosta 595. Resultatet ble at temperaturen steg med 2Grader men til gjengjeld fekk jeg mykje bedre plass inni beistet.

Hyper 212+

Om du fikk kun 2C lavere temperaturer med en NH-D14 har du ikke hatt stor nok termisk last til å se en forskjell. Mine temperaturer var 5C lavere med NH-D14 enn med en H70 (som er hakket kraftigere enn en H2O 620)

Lenke til kommentar

Hyper 212+

Om du fikk kun 2C lavere temperaturer med en NH-D14 har du ikke hatt stor nok termisk last til å se en forskjell. Mine temperaturer var 5C lavere med NH-D14 enn med en H70 (som er hakket kraftigere enn en H2O 620)

Dette stemmer forøvrig svært godt overens med benchmarks jeg kikket på i anledning anskaffelse av en Corsair H80. Den ligger omtrent likt som NH-D14 på idle på testene jeg kikket på (se link), men fungerer bedre på load. Koster 779,- hos dustinhome.no. Tror jeg kommer til å anskaffe meg en H80 bare for å få bedre plass i kabinettet.

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1218/pg10/corsair-h80-vs-antec-kuhler-h2o-920-review-maximum-overclock.html (tester på i7 2600k med stock klokkefrekvens på forrige side).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...