Munty Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Heihei Jeg har ganske nylig anskaffet mitt første speilrefleks som er typen Canon 60D. Jeg tar ganske mange naturfotografier, gjerne HDR, i RAW, så det tar fort plass. Derfor holder det ikke med mitt SDHC 16GB Class 6. Jeg tar gjerne 3 eller flere bilder fortløpende etter hverandre, og da er det greit med ett kjapt minnekort. Jeg vil at det skal være 32 eller 64 GB, og så kjapt som mulig. Jeg har kikket på dette kortet som er SDHC av typen UHS Class 1, 45/45MB/s. Er det det kjappeste å oppdrive? Ikke SDXC? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Når du skyter bilder i maks skuddtakt (5.3bps) er det ikke minnekortet som begrenser skuddtakten - det er kameraet, som skriver til et internt buffer. Dpreview målte 16 Raw-skudd før skuddtakten datt, med et 30MB/s class 6 SanDisk-kort. Du får som regel heller ikke særlig flere skudd før skuddtakten detter - det er bufferet som er begrensningen, ikke minnekortet. Der minnekortet derimot har noe å si er hvor fort bufferet tømmes, så det er klart til ny dyst. Hvis du merker at bufferet stadig går fullt, så kan det være en idé med et kjappere minnekort. Du får også overført bildene litt kjappere til datamaskinen. Fyller du ikke bufferet er det ikke noe særlig poeng med et kjappere kort enn det du har i dag. Til Video er det rikelig med et class 6-kort - skuddserier i Raw stiller mye høyere krav til hastighet på kortet enn HD-video, som på Canon er relativt høyt sammenlignet med flere andre, men allikevel "kun" ca. 5.6MB/s. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Okei. Hva tenker du det er verdt å kjøpe om jeg allikevel skal ha ett større kort med 32 eller 64GB? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Hadde selv "nøyd" meg med et class 10-kort. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Klasse 10 holder på 60D i bøtter og span. Tror faktisk ikke 60D klarer å utnytte hastigheten på et UHS class 1 kort. Jeg anbefaler ikke å kjøpe 64 GB, og knapt 32 GB også. Bedre med flere kort så man ikke legger alt i en kurv. Et 16 GB kort har plass til ca 550 bilder i RAW og 60 minutter med video. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Kortene blir regelmessig tømt, ofte hver dag så tap er jeg ikke redd for. Det er nettopp 550 bilder som kanskje blir litt lite til tider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå