Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Girsystem: Sram vs Shimano

Ozelot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Juicy 3 og Elixir er gode bremser, men det er ikke så mye hjelp i å kjøpe bremser når man er på utkikk etter nye gir ;)

Shimano og SRAM er stort sett like gode om man kjøper fra samme prisklasse. Mye av utstyret er også kompatibelt på tvers av merkene. Jeg har en sykkel med Shimano-drivverk og en med SRAM-drivverk, og heller litt mot å like SRAM best da det er litt enklere å justere inn riktig og tåler mye juling. Men forskjellen er såpass liten at jeg ikke kommer til å bytte ut drivverket på Shimano-sykkelen.

Hva er årsaken til at du vil kjøpe nytt girsystem? Er hele drivverket utslitt, eller er det andre grunner til å kjøpe nytt/oppgradere?

Lenke til kommentar

Må girene justeres hver 6. tur, eller bare etter de 6 første turene? Det er normalt at en ny sykkel, eller en sykkel der girwire eller wirestrømper har blitt skiftet må justeres inn etter noe tids bruk, fordi wirestrømpene setter seg i endepunktene og dermed blir girwiren slakk. Dette skal dog ikke være nødvendig å utbedre mer enn en gang.

Shimano-gir generelt kan være litt tricky å få justert 100%. Men om man følger disse guidene fra Park Tool blir det som regel bra:

Bakgir: http://www.parktool.com/blog/repair-help/rear-derailler-adjustments-derailleur

Fremgir: http://www.parktool.com/blog/repair-help/front-derailleur-adjustments

Lenke til kommentar

Jepp, korrekt justert og godt smurte gir kan holde i årevis uten å trenge ny justering :) kjede og tannhjul vil dog slites og må byttes innimellom, oftere om du sykler mye på våt grus eller i gjørme.

Hva er det som ikke er riktig justert med girene dine, hopper den over enkelte gir når du girer opp eller ned, skifter den av seg selv, glipper det når du tråkker hardt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke utslitt, men jeg hadde den på service for å stille giringen.

Etter kanskje 6 turer så føler jeg at den må justeres igjen(eller er det normalt å ha en sykkel som girer 95%?).

Det kan også hende at det ikke er "giret" det er noe feil med. Feilen kan ligge bossen, altså navet i bakhjulet. Da vil giret hoppe. Dette slites ut når du sykler mye i søle, og må byttes ut. Ta kontakt med noen som kan bytte ut den delen. Jeg tror den vil ligge på rundt 350 kr. :ph34r:

Endret av StorSlemUlv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...