mortenbruserud Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Hei, min nåværende pc begynner å bli litt slitt, så jeg fikk meg en sommerjobb og tjente noen kroner til en ny pc. målet er å dra Battlefield 3, Elder Scrolls: Skyrim og andre spill ganske fint med passe bra grafikk. Jeg tjente litt mindre enn det jeg hadde tenkt og fikk 8000kr. Jeg vil egentlig ikke ha en helt flunkende ny pc, men heller "restaurere" det jeg har. (trenger for eksempel ikke å bytte kabinett eller skjerm etc.)Hvis det ikke er nødvendig så kan jeg beholde noen av de beste delene jeg ar nå, men det kan godt hende at alt må vekk. Jeg tenkte at det hadde vært lurt å gi litt mer informasjon, så her er det jeg tenkte du trenger for å hjelpe meg utifra DxDiag: ____________________________________________________________________ Card name: NVIDIA GeForce 8800 GT Operating System: Windows 7 Ultimate 32-bit Processor: AMD Athlon II X2 255 Processor (2 CPUs), ~3.1GHz Memory: 4096MB RAM Available OS Memory: 3326MB RAM Total Space: 238.5 GB (jeg vet D:) ____________________________________________________________________ Si ifra hvis du trenger mer info, er ikke så veldig flink med dette. Lenke til kommentar
Andreassen96 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 her er en liste med krefter ! men du må skaffe deg 64-bits operativsystem da. Lenke til kommentar
mortenbruserud Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 takk! kan du forklare meg hva de forskjellige delene er? jeg vet at i5en er en prosessor, men uten om det har jeg ikke mye peiling på hva de andre delene er. er i5en bedre en i7 forresten? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Hvis du kan finne ut hvilket hovedkort du har, er det kanskje mulig å oppgradere til en Phenom II X4, det vil være en fin oppgradering for prosessoren din og den vil takle BF3 fint. Det koster kun 900 kr mot ca 2500 kr for nytt hovedkort med prosessor. Dette er en langt bedre oppgradering i forhold til pris/ytelse om det er mulig. Ellers er det HD 6870 du burde se på, det yter ca 95% av et GTX 560 Ti gjennomsnittlig og koster 67% av prisen. Angående windows 7 ultimate 32bit mot 64bit, så er det bare å finne en DVD som installerer 64bit-utgaven og bruke samme produktnøkkel som du har nå med 32-bit. EDIT: En SSD som Crucial M4 128GB vil få hele maskinen til å virke mye raskere etter å ha installert windows på den, den er også såpass rask og solid at den vil takle flere oppgraderinger før den blir utdatert og sliten. Endret 30. juli 2011 av arni90 1 Lenke til kommentar
mortenbruserud Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 hvordan finner jeg ut hvilket hovedkort jeg har? mener du å si at hvis jeg har ett som passer, trenger jeg ikke å kjøpe ny prosessor? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Nei, han mener å si at dersom hovedkortet ditt støtter det, kan du oppgradere til en Phenom II-prosessor til ~900 kr, istedenfor å måtte kjøpe nytt hovedkort (og dermed også muligens RAM) i tillegg til prosessor, noe som fort koster flere ganger så mye om du skal ha i5-2500(k). En i5-2500k yter eksempelvis endel bedre enn en AMD Phenom II X4 955, men begge deler er godt egnet til spill, og har du muligheten til å klare deg med kun en ny prosessor til 900 kr, er det definitivt å foretrekke fremfor å kjøpe nytt hovedkort, ny prosessor og ny RAM, til omlag 2500 kr samlet. Begge deler vil uansett være en betydelig oppgradering fra det du har i dag. Hovedkort kan du finne ved å installere CPU-z, og bla deg til fanen "Mainboard". Endret 30. juli 2011 av srbz Lenke til kommentar
mortenbruserud Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 takk for alle svarene. Så er det snakk om stor ytelses forskjell mellom i5-2500k og AMD phenom? eller er det så liten forskjell at jeg uansett kan dra spill på fullt? jeg har tydeligvis et Gigabyte GA-870A-UD3 hovedkort hvis jeg har forstått CPU-Z. rett Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Kjøp en phenom 955 og et 6870, så trenger du engentlig ikke så mye mer... Edit: det koster på dustin: cpu: 850 gpu: 1300 frakt: 100 sum: 2250 Du har mer penger ijen til foreks. 64bit os Endret 30. juli 2011 av noctua_nh-d14 Lenke til kommentar
mortenbruserud Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Jeg er ikke så veldig flink med hardware saker, så kan du fortelle meg hva 6870 er for noe? (phenom 955 antar jeg at er en prosessor..?) Lenke til kommentar
Athey Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Jeg er ikke så veldig flink med hardware saker, så kan du fortelle meg hva 6870 er for noe? (phenom 955 antar jeg at er en prosessor..?) AMD 6870 er et grafikkort, og AMD Phenom 2 x4 955 er en prosessor ja Lenke til kommentar
mortenbruserud Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 så.. sånn alt i alt, hva bør jeg kjøpe. ble litt forvirret med alle forandringene.. Lenke til kommentar
Andreassen96 Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 så.. sånn alt i alt, hva bør jeg kjøpe. ble litt forvirret med alle forandringene.. du skal kjøpe en AMD Phenom 2 X4 955 prosessor og et AMD 6870 grafikkort. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Gigabyte GA-870A-UD3 er et hovedkort som støtter Phenom II 955, så der skal det ikke være noen problemer. i5-2500 yter bedre og er generelt et bedre kjøp, men da trenger du også nytt hovedkort. Du bør regne med en 2000-2500 kr til sammen for CPU samt et skikkelig hovedkort som støtter denne dersom du går for Intel, mens du ellers kan klare deg med kun CPU til ca 900 kr dersom du velger AMD, siden hovedkortet allerede støtter denne. Begge deler støtter nyere spill, i5-2500 er bedre, men langt fra verdt 1600 kr ekstra. Før du handler bør du finne ut hvor mange watt strømforsyningen din leverer. 500-550 bør være et minimum for HD 6870. Dette er som regel indikert ganske klart på utsiden av strømforsyningen dersom du åpner kabinettet og tar en titt. Endret 30. juli 2011 av srbz Lenke til kommentar
mortenbruserud Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 det står 400w på den, så da antar jeg at jeg må skaffe meg ny strømforskyning også da.. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 det står 400w på den, så da antar jeg at jeg må skaffe meg ny strømforskyning også da.. Sjekk hvor mange Ampere 12V-linja er merket for, om den kan levere 30A eller mer totalt går det helt fint Hvis du ikke finner dette ut, kan du finne et navn på den? Modellnummer og produsent. Lenke til kommentar
mortenbruserud Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Hei, måtte bytte pc å skrive på, siden min gikk føyka. Trolig strømforsyningen ifølge Brutter'n som har et snev mer datakunnskap. Dermed tenker jeg at jeg kjøper alt på lista så fort som mulig. Eller kan jeg fortsatt kjøpe phenom II 950? (Er igjen litt forvirret) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Phenom II 955 er nok det beste kjøpet mtp. komponentene du har fra før, så lenge ingen av dem er røket. Se om du kan få hjelp av din bror til å feilsøke PSU og evt. reklamere på den. Er du heldig får du kanskje byttet til en litt kraftigere i samme slengen, evt. mot mellomlegg. Lenke til kommentar
mortenbruserud Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 helt ærlig så er jeg drit lei hele pcen, har hatt mange problemer med den, (for det meste strømforsyningen) har mått betalt tilsammen 3200kr på å "fikse" den. jeg tenker at jeg bare kjøper phenom (og alt på listen uten om prosessor) og rett og slett kaster strømforsyningen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Hvis du først kvitter deg med hovedkortet kan du vel så gjerne hoppe over på Intel. Det er et bedre kjøp i seg selv, men Phenom er et bedre kjøp dersom du kan beholde hovedkortet du har i dag. Lenke til kommentar
mortenbruserud Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 ok, så da kjøper jeg rett og slett det som er på lista, da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå