Gå til innhold

VG: Butikkkjeder fjerner spill etter terroranslaget 22/07


Anbefalte innlegg

Den eneste gangen jeg kunne stått i fare for å bli voldelig over spill, er hvis jeg hadde gått inn i en platekompanietbutikk og overhørt de(n) idiot(ene) som sier at de vil ha spillene fjernet fordi det er støtende å se de *"bloddryppende drapsspillene" i hyllene.

 

Fy flate for noen kjedelige liv folk må leve hvis de til stadighet blir støtt av det ene eller det andre. Få det inn i hodene deres at verden dreier seg ikke kun om dere.

 

*(som rogalands avis så fint kalte det før de redigerte artikkelen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Det var vel det han påstod, men han har nok gjort litt mer enn å "late som". Han spilte i en temmelig aktiv raidguild.

Ja, stemmer. Aktiviteten i WoW-forumet viser egentlig at Wow var alt annet enn kun et skalkeskjul.

Lenke til kommentar

Denne tråden ble et sann rot etter at den ble flettet sammen med de andre. Men jeg vil uansett bare si min mening, annet enn den korte posten jeg hadde i starten.

 

"Når man tyr til sensur og slikt, har terror vunnet. "

Jeg har aldri skjønt poenget med å hverken sensurere eller fjerne ting for å respektere ofre ved slike hendelser. Hvem skal det hjelpe? Da er det frykten som snakker, ikke respekten. Og det at spill blir sett ned på gang etter gang ved skyteepisoder, er også alltid et bevis på at spilling ennå ikke er en godkjent aktivitet i samfunnet. Noe jeg finner trist.

Skal man respektere de døde skal man vise omsorg og delta i minnestunder o.l. Hvorfor skal man "straffe" en gruppe for noe man liker å gjøre. Jeg tror nok det ennå tar mange år før verden våkner opp for denne kulturen. Og kanskje innser at den er mer verdifull enn man har verdsatt den til. E-sport har heldigvis begynt å spre seg ut blant folk har i Norge. Denne sporten samler folk like mye som de andre kulturelle hendelsene vi har.

Istedet for å se blindt på spill som disse selskapene har gjort, skulle de ha heller brukt tid og ressurser på ofrene og vise omsorg. Nemlig den respekten de fortjener i denne perioden. Og med det også vise at man ikke ser på interesser som noe som er galt, bare fordi en sinnsforvirret person har de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har nylig skrevet om denne saken nå. Her er den posten for den som er interessert.

 

Og nå kommer Dagbladet med arbeidet til hele 6 journalister som visstnok har gått i dypdykk og funnet ut hva Breivik har gjort i nattens timer, før angrepene. La oss se på noen eksempler som artikkelen kommer med. Jeg er klar over at kommentarene og informasjonen i saken er hentet i fra andre personer. Mitt problem er måten Dagbladet har samlet dem på og skapt "frykt" i en kultur som stadig flere personer deltar i.

 

For meg minner drapene på Utøya om hvordan han spilte World Of Warcraft. Han var veldig kjølig, veldig rolig, veldig fattet og oppførte seg som om de ikke var mennesker. Han oppførte seg som om det var en jobb han måtte gjøre, som et oppdrag i spillet, sier Frank.

 

Nok et dårlig forsøk i å angripe WoW og spill generelt. At spill lærer ledelse og taktikk er ingen nyhet. Dette har det blitt forsket på i mange år. Ikke bare kan spill øke lederevnen og evnen til å ta avgjørelse, men også forbedre reaksjonstid og reflekser. Hvor det hele faller sammen, var det at Breivik hadde tatt kraftige medisiner i gjerningsøyeblikket. Noe som gjorde han til en kalkulert drapsmann uten hemninger.

 

World of Warcraft er et ikke-realistisk fantasyspill uten grafisk vold hvor spillerne jobber sammen i store grupper. I andre typer spill, som for eksempel Modern Warfare 2, som Behring Breivik også spilte, er poenget å simulere realistisk krigføring.

 

Realistisk krigføring? Lang derifra. Man spiller ikke WoW for å simulere krigføring. Faktisk kan jeg ikke se på noen som helst måte at dette spillet skulle gi noe tilbake angående krigføring. WoW er et fantasispill satt i Warcraft-universet. Et sted hvor magi regjerer. Særs få våpen og angrep i spillet er å finne i verden i dag. En annen ting var at Breivik handlet alene. Dette ville ikke ha hjulpet han på noen som helst måte, siden dette er ren skjer fantasi. Det ville vært det samme som at tegnefilmer som Tom og Jerry er realistisk.

 

- Han har brukt flere militære uttrykk i avhør. Om disse kommer fra den virkelige eller virtuelle verden, vet jeg ikke. Ett av ordene han benytter er «operasjoner». Det er kanskje ikke helt dagligdags.

 

- Det brukes mye militærsjargong i noen av spillene Breivik spilte, dette kan han ha plukket opp herfra, sier Wang.

 

Nå kan jeg bare ta meg selv som eksempel her riktignok; Jeg har spilt spill i 20 år og har ikke plukket opp militære ord og uttrykk som dette. Breivik var en intelligent mann som kan ha hentet slike ord og uttrykk fra helt andre steder enn spill. Her er nok et eksempel på at spill skal settes i negativ sammenheng og sette de opp mot en ond handling og person.

 

 

 

Dette er nok en gang et forsøk i å finne en forklaring på en uforklarlig hendelse for folk flest. Og det er ikke direkte overraskende at media går for det enkleste, nemlig spill. Kanskje det bare er et videre bevis på at journalister i dag ikke er de samme lenger. Hvor blir det av kvaliteten som 60 minutes kan levere her i Norge? Tror vi skal se lenge etter det. Jeg skulle gjerne likt å lese en reflekterende artikkel om spill og denne hendelsen. Dessverre får vi 6 journalister som har forhåndsdømt spill og satt en konklusjon før skikkelig informasjon er samlet. Kanskje jeg har missforstått dagens media og journalistikk, eller så kan det være at jeg heller setter pris på kvalitet og objektivitet enn den slags.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan tenke meg det blir bråk om Dead Island slippes i Norge... Planlagt utgivelsesdato er allerede om 4 uker.

 

http://www.youtube.com/watch?v=pVzRo39P31I

 

Jeg kjenner en som sa at Elkjøp her jeg bor ventet med å ta inn spillet på grunn av det som skjedde på Utøya. Jeg ser virkelig ikke sammenhengen med å drepe zombier med for det meste slagvåpen i et tropisk paradis mot det som skjedde i Norge. Fordi det heter Dead Island? Da var det jammen godt at det ikke skjedde på fastlandet, for da måtte de har fjernet flere spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...