Gå til innhold

VG: Butikkkjeder fjerner spill etter terroranslaget 22/07

Anbefalte innlegg

det du og mange andre gjør når dere spiller voldelige spill er å indirekte si at skying er kult, morsomt ..whatever

På ingen måte. Når eg spelar Call of Duty online, er det samhaldet mellom kameratane mine, konkurransen som eg synest er kult. Dessutan er me godt vaksne folk, som klarar å skilja på eit TV/Data-spel og verkelegheita.

og vi var begge aktive cod og battlefield spillere. vi fikk en liten opvekker kan du si.

Ettersom De er begge to berre tolv år, føreslår eg at De legg valdsspela på hylla til De er litt eldre. Etter kva eg veit har Battlefield 16 års grense, MW1 16 års grense, og MW2

og Black Ops 18 års grense.

Det meinar eg heilt ærleg. Det er ein god sak De prøver på, men forslaget De kjem med blir litt søkt.

Edit: Aldersgrensene innhenta frå www.pegi.info

Endret av Optimus Trasti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du kan bruke det siste ordet der på å betegne deg selv. og hva vet du om oss? jeg har verken behov for å være ett midtpunkt eller å få oppmerksomhet.på hvilken måte utnytter vi dennne tragedien? jeg bøyer meg i støvet mister

Jeg vet nøyaktig så mye som dere deler med offentligheten her og på Facebook-gruppen deres, hvor dere enten utviser en veldig enkel virkelighetsforståelse (fjerne alt som kan kobles til ABB = bra!) som manifesterer seg i denne søkte aksjonen, eller et ønske om oppmerksomhet som i disse tider best kan oppnås ved lett ABB-relatert slacktivism som dette. Om det oppriktig ikke var eksponering og oppmerksomhet som er grunnpillaren i dette, hvorfor er Facebookgruppen fylt med oppfordringer om å "spred budskapet", samtidig som representanter poster utilslørte reklametråder på åpne fora?

Jeg har rett og slett litt problemer med å tro på at dere alle bare har et naivt, misforstått ønske om å gjøre noe bra.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Dere er bare 12 år ja, ok.. "Bra" initiativ gutter, men det finnes ingen bevis for at voldelige dataspill og filmer fører til et mer voldelig sinn. ABB hadde skrudde holdninger lenge før han satte seg foran dataen.. Er jo også snakk om spill som dere ikke er i nærheten av å ha "lov" til å spille med tanke på aldersgrense. Kanskje noen voksne er bedre til å vurdere voksenspill?

og fra fb: "og ja jeg vet a voldelige spill ikke er roten til alt vondt, men det er ikke tid for å plaffe folk ned nå." - det må jeg jo nesten få bestemme selv

Dere sørger på deres måte, jeg på min

Lenke til kommentar

Tipp topp at dere vil gjøre dette! Ingenting er bedre enn at 12åringer går ut og spiller fotball istedenfor å sitte inne å spille fotball (dere bytter vel bare ikke skytespillene ut med andre spill?) . Bare dere respekterer at ikke alle er enige med deres ideer så er dette kjempebra!

Men på en annen side det å ødelegge spill som dere sier blir feil. Dette skal ikke bekjempes med sensur. Skulle vi ødelagt spill, fjernet de fra hyllene i butikkene måtte vi gjort det samme med bøker, filmer, blader, ja egentlig alt som har noe med vold\drap å gjøre. Hvor skal det ende? Fjerne jaktutstyr i butikkene, fjerne diskusjonsforum fra internett, sperre telefoner, innføre portforbud?

Det er ytringsfrihet vi elsker med landet vårt. Det å kunne spille nettopp COD eller BF er et uttrykk av denne friheten.

For all del bytt Call of Duty med fotball, tennis, sykling hva som helst! Nevn ideen til alle dere kjenner, men ikke prøv å tving noen til å bli med.

Dere ville blitt tatt mer seriøst uten facebook-gruppen. Nå virker dere bare som oppmerksomhetssøkende gutter. Kjempeholdninger, men så lenge dere gjennomfører det selv er det topp, dere trenger ikke gi beskjed til hele verden: "Hei! Se på meg, jeg spiller ikke skytespill!"

Men ellers: stor fan av at unge trapper ned på spillfronten og går på fotballbanen med kompiser

PS: Det er mye bråk på en fotballbane, folk har til og med blitt drept pga sporten, vil dette bety at vi skal forby fotball?

Lenke til kommentar

Dere er bare 12 år ja, ok.. "Bra" initiativ gutter, men det finnes ingen bevis for at voldelige dataspill og filmer fører til et mer voldelig sinn. ABB hadde skrudde holdninger lenge før han satte seg foran dataen.. Er jo også snakk om spill som dere ikke er i nærheten av å ha "lov" til å spille med tanke på aldersgrense. Kanskje noen voksne er bedre til å vurdere voksenspill?

og fra fb: "og ja jeg vet a voldelige spill ikke er roten til alt vondt, men det er ikke tid for å plaffe folk ned nå." - det må jeg jo nesten få bestemme selv

igjen, det er en oppfordring

herre jævla guud!

enig

Lenke til kommentar

det du og mange andre gjør når dere spiller voldelige spill er å indirekte si at skying er kult, morsomt ..whatever

På ingen måte. Når eg spelar Call of Duty online, er det samhaldet mellom kameratane mine, konkurransen som eg synest er kult. Dessutan er me godt vaksne folk, som klarar å skilja på eit TV/Data-spel og verkelegheita.

Men det klarer ikke alle.

Andrés Escobar Saldarriaga ble drept på grunn av at han lagde selvmål i VM94. Skal vi også forby fotball fordi en eller flere gale menn drepte ham?

Lenke til kommentar

Greit at dere sier det er en oppfordring, men facebook-gruppenavnet: "I RESPEKT FOR TERROROFRENE" i denne sammenhengen blir respektløs. Det dere sier her er at alle som ikke slenger skytespillene sine på bålet er respektløse ovenfor terrorofrene. Dermed er det et indirekte personangrep på alle som ikke deler deres mening. Derfor blir det ikke "bare" en oppfordring.....

Endret av s_o_s
Lenke til kommentar

Tipp topp at dere vil gjøre dette! Ingenting er bedre enn at 12åringer går ut og spiller fotball istedenfor å sitte inne å spille fotball (dere bytter vel bare ikke skytespillene ut med andre spill?) . Bare dere respekterer at ikke alle er enige med deres ideer så er dette kjempebra!

Men på en annen side det å ødelegge spill som dere sier blir feil. Dette skal ikke bekjempes med sensur. Skulle vi ødelagt spill, fjernet de fra hyllene i butikkene måtte vi gjort det samme med bøker, filmer, blader, ja egentlig alt som har noe med vold\drap å gjøre. Hvor skal det ende? Fjerne jaktutstyr i butikkene, fjerne diskusjonsforum fra internett, sperre telefoner, innføre portforbud?

Det er ytringsfrihet vi elsker med landet vårt. Det å kunne spille nettopp COD eller BF er et uttrykk av denne friheten.

For all del bytt Call of Duty med fotball, tennis, sykling hva som helst! Nevn ideen til alle dere kjenner, men ikke prøv å tving noen til å bli med.

Dere ville blitt tatt mer seriøst uten facebook-gruppen. Nå virker dere bare som oppmerksomhetssøkende gutter. Kjempeholdninger, men så lenge dere gjennomfører det selv er det topp, dere trenger ikke gi beskjed til hele verden: "Hei! Se på meg, jeg spiller ikke skytespill!"

Men ellers: stor fan av at unge trapper ned på spillfronten og går på fotballbanen med kompiser

PS: Det er mye bråk på en fotballbane, folk har til og med blitt drept pga sporten, vil dette bety at vi skal forby fotball?

Nei, dette er noe helt annerledes.vi kan til en viss grad få en `sunn` våpenkultur. skyt så mye du vil på blink men mennnesker er noe litt annet.

I dataspill er det vel "blinker" du skyter på, det er ikke ekte mennesker ;-)

Lenke til kommentar

Greit at dere sier det er en oppfordring, men facebook-gruppenavnet: "I RESPEKT FOR TERROROFRENE" i denne sammenhengen blir respektløs. Det dere sier her er at alle som ikke slenger skytespillene sine på bålet er respektløse ovenfor terrorofrene. Dermed er det et indirekte personangrep på alle som ikke deler deres mening. Derfor blir det ikke "bare" en oppfordring.....

Skal jeg skifte tittelen sånn at ingen kommer til skade?

Gjerne, da kommer det bedre frem hva du\dere prøver å si. Spill fotball, ikke data!;-) Og for all del, hold deg til aldersgrensen ellers må jeg ta en prat med din mor ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...