Gå til innhold

VG: Butikkkjeder fjerner spill etter terroranslaget 22/07


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om noe lignende skjedde i USA etter 11 september?

 

Når det er muslimske ekstremister er det vel ingen som snakker om dataspill, er vel heller en debatt som kommer opp hver gang de har en skolemassakre.

 

Selv i land(Tyskland, 2008 skolemassakre) som allerede har svært strenge voldsspill lover så stopper det ikke forslag som at alle voldelige spill burde bannes eller at Paintball/Airsoft/Lasertag og Gotcha(nerf guns?) må ulovlig gjøres "on the grounds that they trivialise and encourage violence" selv om de ikke har noen bevis for at gjerningsmannen noensinne deltok i noen av aktivitetene (bortsett fra pc spill).

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

At han brukte det som tidsfordriv og unnskyldning er vel forferdelig i noens øyne da. Dog, når han var lvl 85 så spørs det jo virkelig om det bare var et tidsfordriv og en unnskyldning :p

 

Dog, de burde vel sjekka litt mer rundt det her. Hadde han vært warrior eller paladin hadde de i det minste hatt vold å skylde på, men som en mage er det vel ikke stort med mindre han brukte magi og sheepa folk ute på øya.........

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes jeg hørte at spillet ble nevt i et nyhetinnslag på Nrk. Fikk ikke mulighet å få med meg alt de sa men å trekke likheter med å spille WoW og det han syke fyren gjorde blir å gå for langt i mine øyne.

Man bli påvirket av alt i som finnes, det er vel opp til seg selv om man skal gjøre noe med det.

Brukte spill som trening

 

Anders Behring Breivik skriver at han har brukt dataspill som en del av sine forberedelser til terroraksjonene.

 

Espen Aarseth innrømmer at dataspill kan ha en slik funksjon, men legger til:

 

- Stimulerende systemer vil alltid kunne fungere opplærende. Det Breivik sier han har gjort, er å bruke skytespill for å trene. Men da er det klart at det ikke er spillet som får han til å gjøre disse tingene, men derimot han som misbruker spillet til et spesielt formål, mener han.

Det kan jeg forstå, da må de jo i så fall gjøre noe med Call of Duty/Battlefield/CS osv. World of Warcraft er et rollespill.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Bare for å bryte opp i den ensformige debatten her :)

 

Er det noen som har lenker til seriøse forskningsartikler som bekrefter det faktumet at voldelige pc-spill ikke har innnvirkning på adferden vår?

 

Har innvirkning. Men.. innvirkningen er at mennesker som spiller voldelige spill blir mindre voldelige i virkeligheten ifølge amerikanske forskere som har forsket på dette i flere år. Dette var det en artikkel om på gamer.no.

 

http://www.gamer.no/artikler/87579/voldelige-spill-gir-mindre-vold/

 

Artikkelen som jeg nevnte.

 

(GG SON)

Endret av Nightmare1518
Lenke til kommentar
Det har oppstått en misforståelse om at Platekompaniet har stanset salget av World Of Warcraft. Det er ikke tilfelle. Vi har imidlertid fjernet noen spill fra hyllene i enkelte butikker, etter henvendelser fra opprørte kunder.

 

Vi beklager denne misforståelsen. Vi vil fortsette å tilby fullt spillsortiment, samtidig som vi tar hensyn til kunder som føler seg støtt, sett i lys av forrige helgs tragiske hendelser.

 

http://nb-no.facebook.com/Platekompaniet

Lenke til kommentar

 

Off Topic: Begynner virkelig å få sansen for BT som en nyhets-kilde. De har ved flere anledninger holdt roen og gitt riktige og nyanserte rapporter, der andre medier går inn i hysteri, eller holder helt tett (*cough*DLD*cough*)

Lenke til kommentar

Noen som vet om noe lignende skjedde i USA etter 11 september?

 

Når det er muslimske ekstremister er det vel ingen som snakker om dataspill, er vel heller en debatt som kommer opp hver gang de har en skolemassakre.

 

 

Mener å huske det var noe snakk om MS Flight Simulator, fordi de kunne lære seg opp til å fly via det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for e-post.

 

Når det gjelder fjerning av enkelte spill fra Coops butikker, er det dette å si:

 

Coops beslutning om å fjerne enkelte spill fra hyllene har skapt både glede og sinne. Fjerningen, som er ment å være midlertidig, er gjort i respekt for og sympati med de mange som på én eller annen er rammet av terroraksjonene mot Utøya og Regjeringskvartalet. Siden Coop er en forbrukereid virksomhet med mer enn 1,1 millioner eiere over hele landet, vil naturlig nok mange på én eller annen måte være berørt av terroraksjonene. Beslutningen om den midlertidige fjerningen ble tatt i respekt for dem som er berørt.

 

Det er ikke Coops mening å stigmatisere enkelte grupper, og fra Coops side er det heller ikke påstått at spill er bakgrunn for hendelsen, eller er skadelig for den saks skyld. Beslutningen er kun tatt for i en sårbar periode å skåne dem som er berørt.

 

Med vennlig hilsen

Coop Norge SA

 

Arild Johannessen

Fagredaktør

Informasjon, samfunnsansvar og næringspolitikk

Tlf +47 22 89 95 00

Mob +47 909 54370

E-post: [email protected]

Besøksadresse: Kirkegaten 4 - Oslo

www.coop.no

 

 

 

 

Coop sin begrunnelse for å fjerne dette. Platekompaniet har så vidt meg bekjent blitt feilsitert, da de på direkte henvendelse fra kunder har tatt en beslutning på stedet i enkelte lokale butikker om å ikke fronte spill på gulvet, og ikke bedriver samme type sensur som coop. Synes det er et paradoks at vi skal snakke om å møte tiden post Breivik med mer åpenhet, mer demokrati osv, samtidig som Norge nå er mer sensurert enn jeg noen gang kan huske. Hvor folk på den konservative høyresiden bli uglesett, nettdebatter stengt og kunstneriske utrykk (spill) fjernet fra butikkhyllene. :s

Lenke til kommentar

Det er tre tråder om dette på forumet nå, og jeg startet den første. DET er mindre viktig, og min er også den med færrest innlegg. Det er naturlig, siden jeg er newfag på gamer.no, for å si det slik. Men samme det.

 

For jeg har benyttet sjansen til å rette min ion cannon mot utdanningsminister Kristin Halvorsen. Mission: Få til en offentlig og skikkelig diskusjon om myndighetenes behandling av spill og spillere. Jeg har fx trukket inn at mens Jazzfestivalen i Molde åpnes av kulturministeren og hylles av politikerne, blir The Gathering, Norges største spill-"festival", utsatt for moms-krav og politirassia.

 

Jeg heter Morten Jørgensen, er forfatter og

, gamer og gamlis.

 

Det hele begynte med at jeg skrev SPILLEGALSKAP - HYSTERIET TAR OVERHÅND, og det er en viss fordel med å være gamlis, for jeg flagget posten på Twitter, og jeg har i dag fått svar fra utdanningsminister Halvorsen. Et skikkelig feige-ut-svar, der hun prøver å gjøre dette til et spørsmål om meg, at jeg "hisser meg opp".

 

Jeg slutter meg til Audun Rodems blogginnlegg her på gamer.no, han og jeg mener ca. det samme.

 

Det som imidlertid IKKE utdanningsministeren visste, var at jeg la ut en VOTE her da jeg postet SPILLEGALSKAP, der jeg spør hva folk mener om fjerningen av Wow osv. Og de foreløpige tallene er:

 

Veldig bra/Fornuftig: 0 % (2 alternativer)

Idiotisk/Latterlig/Fjernt/Høl i huet 100 % (4 alternativer)

 

Jeg håper så mange som mulig av dere gidder å stemme. Og sleng gjerne på svar også.

 

For ordens skyld: Siden utdanningsministeren skriver i sitt svar at hun "Har sjekket m div ungd som spiller og som ikke hisser seg opp", dvs. hint, hint, du er gamlis, lizzm, har jeg i dag lagt til et VOTE-alternativ nr. 9: "Samme for meg", som dere som gir blaffen i hele greia, kan bruke. Velkommen til tråden min, dere også.

 

Som sagt, mission: Få til den første offentlige spilldiskusjonen i Norge. Det er lett for politikere å vifte bort kids og post-kids, men jeg er like lett å bli kvitt som Kane.

 

Det er selvsagt en bonus hvis debatten havner i pressen, gjerne TV, jeg battler gjerne utdanningsministeren live (har gjort sånt før), og på våre premisser denne gangen. Enten dere har forståelse for CooP og Platekompaniet eller ei, er vel alle sammen lei av at spill framstilles som "farlig" i seg selv. Columbine osv.

 

Dere finner tråden og voten her.

 

Dere som vil gå rett til SPILLEGALSKAP, finner den her, og den er allerede oppe i 1000 lesere. (WARNING en viss tl;dr-faktor.)

 

Til dere som synes det er kleint av meg å ta opp dette i skyggen av Utøya, kan jeg bare si: Stoltenberg ber folk roe seg, Halvorsens meldinger på TV2 om at foreldre må holde øye med barna sine - hint, hint, gaming er farlig og kan skape massemordere, slik Audun skriver - er hysteri. Stoltenberg sier mer demokrati og mer kjærlighet, men hvorfor skal ikke vi gamers møtes med love, vi også??

 

I morgen skal jeg skrive et tilsvar til utdanningsministeren. Jeg har basen hennes i sikte, og jeg er klar til å nuke.

 

Velkommen til voten (og plz, ikke si at jeg troller denne tråden, fortsett gjerne praten her også).

Endret av Morten Jørgensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...