Gå til innhold

VG: Butikkkjeder fjerner spill etter terroranslaget 22/07


Anbefalte innlegg

Man kan selvsagt diskutere studier av påvirkningskraften av slike spill, i likhet med vold i filmer og liknende. Likevel virker det uendelig naivt av man skal møte hendelser som dette med økt sensur, slik denne saken viser. Det er ikke lenge siden "A Serbian Film" ble totalforbudt i Norge (og slik ble lagt til listen med blant andre filmen "Ichi the killer"), og jeg blir ikke forundret om vi ser en rekke filmer på listen i tiden fremover nå, desverre.

 

Stoltenberg sa nettopp: Vi skal kreve av hverandre at det norske "vi" vokter grunnverdiene. Slik kan vi utvikle og utvide vårt svar på terror og vold. Svaret er enda mer demokrati. Enda mer humanitet. Men aldri naivitet.

 

Jeg mener slike forbud er eksempel på nevnte naivitet, og håper at dette blir enkelttilfeller, og ikke normen på kjedenes politikk i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han skal ha spilt Mw2, for å "trene". Selv tror jeg ikke Mw2 kan gjøre deg "bedre" til å skyte, men NOEN kan bli gale, av WOW også. Jeg gir ikke noen av spillene skylden (så klart), men hvis du f.eks spiller det ene oppdraget i Mw2, der du skyter masse sivile mennesker på en flyplass, så blir ingen noe klokere av det.

 

Hva er poenget med dette oppdraget? Har de uttalt seg om hvorfor de tok med det oppdraget?

 

Det er mulig han brukte spillet litt på samme måte som f.eks. US Army bruker pop-up silutetter av mennesker til å trene instinktreaksjonen.

 

Studier gjort under Vietnam krigen (eller var det tidligere?) viste at mange soldater vegret seg for å skyte for å treffe. Til da hadde de brukt blinkskiver (antar de var runde med graderinger inn mot midten (tradisjonelle..).

 

Men etter at de innførte menneskesiluetter på skytebanene, der det ble refleks å sikte og skyte på pop up blinkene, så økte også antallet soldater som faktisk skjøt for å treffe i strid. Litt på grunn av at den naturlige vegringen mot å skyte på et annet menneske ble overvunnet av reflekstreningen.

 

 

 

Således kan man kanskje si at spill kan føre til mer vold, men man må være faen så syk i hodet fra før av til å dra med seg våpenet ut i utgangspunktet, at jeg ikke tror det har noe særlig å si.

 

Men alle disse forskerene som ser seg forskrekket av ekstasen folk får av å drepe bosser i WoW har totalt misforstått psykologien i det. Det er ikke drapet som er fokus, det er innsatsen og det å endelig overkomme ett hinder. Handler INGENTING om gleden ved å drepe i seg selv. I alle fall for 99.99% av dem som spiller. og den resterende 0.01%'en er så ødelagte at ett dataspill ikke har noe fra eller til på om de kommer til å gå bananas.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg har overhode ingen problemer med å fjerne disse spillene i noen uker. Ved første øyekast kan det virker fryktelig teit. Men viss det lindrer smerten og ikke minner folk på det grusomme som skjedde nå helt i start fasen av sorgprossessen, så er det en liten pris å betale. Og det finnes andre måter å skaffe disse spillene på, feks digitalt.

 

Så vidt jeg forstår har dette INGENTING, med at wow er skadelig, eller at noen er ute etter å ta wow. Men rett og slett at detskaper assosiasjoner med en stk psykopat. Og kan vi ikke da rett og slett gi de som er mest pårørte en litt mer skjerma hverdag? Selv om det virker aldri så teit for dere. Om det så bare hjelper en person, så er det mer en nok.

 

Slik tenker nå jeg. Og uansett er dette en helt ny situasjon, og det er veldig rart å se hvor bastante enkelte er. Jeg synes det er litt vanskelig å vite hva som er riktig.

Endret av Everket
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjerne:

 

Religion

spill

filmer

kunstgjødsel

politiuniformer - hvem vet, en syk person kan jo få fatt i dem

nål og tråd - og andre effekter man kan bruke til å sy sammen en uniform med

biler med lukket lasterom

PC'er - kan jo brukes til å utveksle sterke meninger på debattforum! :ohmy:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

MrLee, dette er sant, og derfor jeg nevnte at man godt kan diskutere påvirkningskraft o.l. Spørsmålet er uansett om vi ønsker en slik sensur her i Norge? Vi har sett eksempler både nasjonalt og internasjonalt tidligere, våpen blir erstattet av radioer i hendene på politiet i nyutgivelsen av filmen E.T. Blod blir fjernet fra enkelte dataspill i noen regioner (Australia tror jeg har strenge regler på dette), og overnevnte filmer har blitt totalforbudt å distribuere i Norge. Vi skal ikke se bort fra at det kommer en diskusjon rundt Battlefield 3 her i landet, og liknende spill. Er dette noe vi ønsker? Skal man sensurere og forby spill, filmer og til og med bøker, fordi noen kanskje har latt seg påvirke? "Catcher in the Rye" ville kanskje være en primkandidat, eller bøkene Breivik selv refererer til i manifestet sitt.

 

Sensur er det motsatte av åpenhet, noe politikerne de siste dagene har talt varmt om. Jeg registrerer det absurde i at butikkene velger å gå mot politikernes anbefaling.

Lenke til kommentar

Jeg har overhode ingen problemer med å fjerne disse spillene i noen uker. Ved første øyekast kan det virker fryktelig teit. Men viss det lindrer smerten og ikke minner folk på det grusomme som skjedde nå helt i start fasen av sorgprossessen, så er det en liten pris å betale. Og det finnes andre måter å skaffe disse spillene på, feks digitalt.

 

Bør alle butikkene fjerne Lacoste fra butikkene også? Eller musikken til Helene Bøksle i noen uker, fordi det kan skape assosiasjoner? Sensur skaper assosiasjoner til regimer vi ikke vanligvis liker å sammenlikne oss med...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har overhode ingen problemer med å fjerne disse spillene i noen uker. Ved første øyekast kan det virker fryktelig teit. Men viss det lindrer smerten og ikke minner folk på det grusomme som skjedde nå helt i start fasen av sorgprossessen, så er det en liten pris å betale. Og det finnes andre måter å skaffe disse spillene på, feks digitalt.

 

Så vidt jeg forstår har dette INGENTING, med at wow er skadelig, eller at noen er ute etter å ta wow. Men rett og slett at detskaper assosiasjoner med en stk psykopat. Og kan vi ikke da rett og slett gi de som er mest pårørte en litt mer skjerma hverdag? Selv om det virker aldri så teit for dere. Om det så bare hjelper en person, så er det mer en nok.

 

Slik tenker nå jeg. Og uansett er dette en helt ny situasjon, og det er veldig rart å se hvor bastante enkelte er. Jeg synes det er litt vanskelig å vite hva som er riktig.

 

Realistisk sett kan vi ikke fjerne alt som er nevnt i et to-tusen siders manifest. World of Warcraft ble tidlig dratt frem i media, fordi det passer godt inn i et bilde som er skapt av dataspill som morder-oppdragende tidsfordriv, og derfor ser noen kjeder sitt snitt til å skaffe seg god PR ved å fremstå som ansvarlige aktører. Hadde dette blitt gjort i politikken ville det bli kalt å slå politisk mynt på en katastrofe, og de ansvarlige ville blitt hengt etter tomlene i den offentlige gapestokken. Eller i alle fall fått partiet sitt til å gå ned under sperregrensen.

 

 

Lenke til kommentar

Realistisk sett kan vi ikke fjerne alt som er nevnt i et to-tusen siders manifest. World of Warcraft ble tidlig dratt frem i media, fordi det passer godt inn i et bilde som er skapt av dataspill som morder-oppdragende tidsfordriv, og derfor ser noen kjeder sitt snitt til å skaffe seg god PR ved å fremstå som ansvarlige aktører. Hadde dette blitt gjort i politikken ville det bli kalt å slå politisk mynt på en katastrofe, og de ansvarlige ville blitt hengt etter tomlene i den offentlige gapestokken. Eller i alle fall fått partiet sitt til å gå ned under sperregrensen.

 

Jeg er fullstendig enig med deg. Jeg ble litt småirritert over en samtale med min bestemor forleden, da hun selvfølgelig trakk fram Wow som inspirasjonkilde for hendelsen, og relaterte dette til bekymring i forbindelse med at mine to lillebrødre spiller dette. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å forklare henne at dette nok hadde skjedd selv om han var fordypet i Ludospilling, men dette falt åpenbart for døve ører. Jeg tror, desverre, ganske mange (særlig eldre) har et helt urealistisk syn på disse tingene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er respektløst av folk som aldri har spilt et dataspill å sitte der å dra frem nettopp spill som synderen hver gang noen klikker og dreper folk.

 

Jeg tviler på noen av de etterlatte skylder på dataspill, men media er jo alltids der for dem og tar "ansvar" om de ikke skulle gjøre det.

 

Everket: Det kan på ingen måte rettferdiggjøres å fjerne dataspill fra hyllene. Sensur hører ikke hjemme i demokratiet, og hvis vi lar oss sensurere, så har denne galskapen vunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wow? laugh.gif Jeg ville heller trodd de ville gå etter MW2, spesielt siden han i manifestet omtaler det som ett fantastisk treningsverktøy.

 

Jeg synes det greit så lenge det er butikkeierne selv som tar valget(tipper også at spillene vil komme tilbake til hyllene når den verste kontroversen er over.)

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

Å herregud, jeg ler. Jeg elsker dette landet. Forslag til videre ansvarlige handlinger: Fyren hadde en militæruniform, og militæret har jo våpen og sånt, det kan vi ikke ha noe av. La oss demilitarisere hele landet! Han var medlem av en pistolklubb, bedre grobunn for terrorisme skal man lete lenge etter, bannlys pistolklubber. Han var kristen, riv alle kirker og forby religion! Han brukte sikkert Facebook, jeg slettet kontoen min der nå nettopp og oppfordrer alle å gjøre det samme, ellers støtter dere terrorisme! Nå må vi finne ut hva slags mat han likte, og forby import av slike terrorfremkallende produkter.

Lenke til kommentar

Realistisk sett kan vi ikke fjerne alt som er nevnt i et to-tusen siders manifest. World of Warcraft ble tidlig dratt frem i media, fordi det passer godt inn i et bilde som er skapt av dataspill som morder-oppdragende tidsfordriv, og derfor ser noen kjeder sitt snitt til å skaffe seg god PR ved å fremstå som ansvarlige aktører. Hadde dette blitt gjort i politikken ville det bli kalt å slå politisk mynt på en katastrofe, og de ansvarlige ville blitt hengt etter tomlene i den offentlige gapestokken. Eller i alle fall fått partiet sitt til å gå ned under sperregrensen.

 

Jeg er fullstendig enig med deg. Jeg ble litt småirritert over en samtale med min bestemor forleden, da hun selvfølgelig trakk fram Wow som inspirasjonkilde for hendelsen, og relaterte dette til bekymring i forbindelse med at mine to lillebrødre spiller dette. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å forklare henne at dette nok hadde skjedd selv om han var fordypet i Ludospilling, men dette falt åpenbart for døve ører. Jeg tror, desverre, ganske mange (særlig eldre) har et helt urealistisk syn på disse tingene.

Jeg tror det er fordi dataspill er noe fremmed, noe de ikke forstår. Og når såkalte "fagpersoner" i media blander inn dataspill i alvorlige voldssaker, så er det ikke rart de blir redde. Men som nevnt tidligere er det samme om man spiller ludo eller wow. Det handler om akkurat det samme, bekjempe hindringer og få en gevinst. Vi mennesker er bygd for å respondere på slike ting. Wow er ekstra lett å bli hektet på, grunnet den sosiale strukturen og utfordring/gevinst systemet. Men spillet gjør deg ikke til en morder. Bidrar heller til bedre sosialevner, fordi spillet er bygget rundt samarbeid. Kommunikasjon og gode sosiale normer er veldig viktige.

Flere studier har konkludert med at spill er med på å dempe aggresjon, fordi man får utløp for mye aggresjon bår man spiller. I tillegg til at hvis du ønsker å runde spille er det viktig å holde seg rolig og ikke hisse seg opp, tålmodighet blir belønnet. Noe som hjelper folk til å kontrollere sinne og forbedre sin konsentrasjon i hverdagen.

 

 

 

Lenke til kommentar

Flere studier har konkludert med at spill er med på å dempe aggresjon, fordi man får utløp for mye aggresjon bår man spiller. I tillegg til at hvis du ønsker å runde spille er det viktig å holde seg rolig og ikke hisse seg opp, tålmodighet blir belønnet. Noe som hjelper folk til å kontrollere sinne og forbedre sin konsentrasjon i hverdagen.

 

Her må jeg nesten be deg om en kilde. Det er en stund siden jeg leste pensum om aggresjon, men dette høres merkelig ut i forhold til det jeg husker.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...