Gå til innhold

Bruktbil etter fem uker

Anbefalte innlegg

En kompis av meg kjøpte en BMW, den har nå gått i fem uker også gikk turboen til helvete. Den han har kjøpt bilen ifra sier de ikke dekker skadene osv. Men ettersom bilen er ifra 07 og gått bare 80 tusen langt. Så er dette veldig rart, bilen er til og med chippet noe de gjorde etter ifra annonsen.

Dette er vel krav på reklamasjonsrett? Noen som kan hjelpe meg eventuelt å sette opp noen paragrafer til meg? De tar heller ikke telefonen nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han sa at han at det ikke står noe i kontrakten at den er chippet og det er det forhandleren krangler om nå.

Ettersom http://www.strommenbilformidling.no/index.htm hadde skrevet bruktbilgaranti på kontrakten også. Men ettersom bilen er under 5 år gammel ettersom den er 07" så skal jo dette gå på reklamasjon uansett da? Veit ikke om den bilen har blitt importert ifra Tyskland men uansett bilen er under 5 år og de har bruktbilgaranti men NAF sa at han skulle skrive rettslig reklamasjon til de.

Lenke til kommentar

Man har 5 års reklamasjonsrett mot opprinnelig utsalgssted, ikke der man har kjøpt bruktbilen - anbefaler å kontakte opprinnelig utsalgsted, evt det lokale merkeverkstedet :).

Om bilen er modifisert, evt skaden har kommet som at nøvendig service og vedlikehold ikke er gjennomført, så kan det blir mer vanskelig å få ordnet opp i ting.

Lenke til kommentar

Siden en chiptuning beviselig påvirker turboen, så har du nok ingen sjans på reklamasjon. (om man chipper bilen, og deretter presser den for langt, vil turboen mer eller mindre garantert gå i stykker rimelig fort)

Om det ikke ble oppgitt at bilen var chippet ved salg, så kan du reklamere til selger, men her har ikke originalforhandler noe ansvar lenger.

Lenke til kommentar

Ja, men de vil ikke ettersom chippen har vel eventuelt gjort det. Er det som er problemet her. Kompisen min sa ja til å chippe den og syntes det var greit. Etter 5 uker ryker den og nå tar de ikke telefonen og vil ikke snakke med min kompis.

Eneste er at de ikke står for reperasjon av den skaden, men i kontrakten står det ingenting om bilen er chippet heller.

Lenke til kommentar

En muntlig avtale er like mye gyldig som en skriftlig, så at det ikke står i kontrakten betyr ikke at det ikke kan krangles på at det er avtalt å sette den inn eller ei.

Var det forhandler som chippet bilen? Både de og kjøpern er mao lovbrytere om jeg ikke tar helt feil..

Lenke til kommentar

Jepp, jeg ville krevd turboen reparert, alternativt kjøpet hevet, om den er chippet slik.

Chiptuning tilater turboen å være mer effektiv, slik at motoren får flere hestekrefter, og samtlige firmaer som chipper sier at du må være langt mer forsiktig med å presse motoren til maks over lenger tid etter chipping, fordi den vil bli varmere.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg ville krevd turboen reparert, alternativt kjøpet hevet, om den er chippet slik.

Chiptuning tilater turboen å være mer effektiv, slik at motoren får flere hestekrefter, og samtlige firmaer som chipper sier at du må være langt mer forsiktig med å presse motoren til maks over lenger tid etter chipping, fordi den vil bli varmere.

Aldri bedt om å kjøre rolig meg den heller.

Lenke til kommentar

Har du snakket med firmaet som chippet/remapet den?

Lenke til kommentar

Men her var det din kompis som kjøpte bilen og fikke den schippet etter kjøpet. Hvor kommer du i9nn i bildet?

Han sier ikke noe som tilsier at han kommer inn i bildet noe sted.

Det skrives for øvrig chippet, ikke schippet. Vær litt nøyere med rettskriving, da du har tre feil i en kort setning. Det er tungt å lese innlegg som har mange feil.

Lenke til kommentar

Vil bare fortelle det at om en bil er chippet så er det nok det som har drept turboen. Chippen styrer bensintrykket/dieseltrykket opp slik at turbotrykket øker i tillegg. Dette drepte blant annet turboen i min Volvo V70.

Advarer sterkt imot chipping av biler, uansett ny eller gammel.

Lenke til kommentar

Men her var det din kompis som kjøpte bilen og fikke den schippet etter kjøpet. Hvor kommer du i9nn i bildet?

Jeg sier bare hva han har sagt til meg. Han fikk den chippet før kjøpet. Han fikk bilen samme dag pengene var betalt, men igjen det står ingenting i kontrakten angående at bilen er chippet i det hele tatt.

Noen som veit om han kommer noe vei på dette? Har enda ikke hatt tid til å møte han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...