firberblad Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Hei, En venn har fått tilbud om å kjøpe et Olympus E-420 til ca 2000,- Kamera er svært lite brukt. Det følger med to linser. Den ene går opp til 150mm, mens jeg tror det var 70mm på den andre. Husker ikke helt. Men begge linsene som følger med er Olympus linser. Men er dette et godt kamera? og er prisen grei med tanke på medfølgende linser? Endret 29. juli 2011 av firberblad Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Det er en god pris. Jeg tipper de medfølgende objektivene er 14-42mm (alternativ 17.5-45mm) og 40-150mm. Gode objektiver. Jeg har E-420 selv og det er et godt kamera. Eneste ulempe er at det ikke er så veldig godt på høy ISO; og AF er ikke veldig bra i dårlig lys. Fordelene er en veldig god liveview løsning og skarpe kit-objektiver. Olympus er i ferd med å gå over fra FourThirds formatet til micro-FourThirds; det gjør at en slik E-420 pakke er ikke et godt fundament å bygge et fremtidig system på. Men hvis ikke vennen din har tenkt å kjøpe mer utstyr; så er det en god totalpakke som er rimelig priset. Så kan h*n kjøpe noe helt annet når dette er utslitt. Mange som kjøper nytt utstyr har større verditap fra kjøp til salg enn det denne pakken koster. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Takker for svaret tomsi42. Nei, min venn er ute etter å sjekke ut i hvilken grad fotografering er noe for han. Derfor har ha ikke kjøpt kamera før. Således tenkte jeg at dette settet kan være en god, og samtidig rimelig investering for å kartlegge hvorvidt fotografering er en interesse han vil gå videre med. Og, om jeg tolker deg rett så er dette en god pris. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Takker for svaret tomsi42. Nei, min venn er ute etter å sjekke ut i hvilken grad fotografering er noe for han. Derfor har ha ikke kjøpt kamera før. Således tenkte jeg at dette settet kan være en god, og samtidig rimelig investering for å kartlegge hvorvidt fotografering er en interesse han vil gå videre med. Nettopp. Da er det et greit sted å begynne; fordelen er at han får dekket et godt brennviddeomfang; får et kamera som er rimelig lett å bruke, og et godt verktøy å lære seg dette med. Hva bruker du? Og, om jeg tolker deg rett så er dette en god pris. Ja, jeg synes det er en god pris. Og han får nok solgt det igjen for noe lignende hvis det ikke var noe for han. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Olympus E-420 var ganske ettertraktet grunnet sin smukke størrelse. Det var vel markedets minste speilrefleks? Likevel var det godtytende, og er forøvrig fortsatt det. Dog har særlig dets støyegenskaper i dårlig lys fått merker av tidens tann. Husker jeg vurderte dette opp mot Nikon D60 og Canon 450D når jeg kjøpte mitt første speilrefleks. Valget falt på Canon 450D da jeg følte det lå vesentlig bedre i hånden. Og der har vi kanskje det største minuset for Olympus E-420. Det er bygd for å være så lite som mulig, samtidig ergonomien er ganske nedprioritert. En annen ulempe er vel at det ikke har innebygget bildestabilisering. Det var vel bare mellom-, entusiast- og proffmodellene som hadde dette. Samtidig som at optikken ikke produseres med optisk bildestabilisering vil man derfor ikke få bildestabilisering i noen grad med E-420. Men det er så absolutt et knall kamera dersom man ønsker et kompakt speilrefleks og kan godta begrensningene. Til 2000 med to medfølgende objektiver der det ene er 40-150mm, må det nesten kalles et kupp. Ser du selv har 450D og litt tilleggsutstyr. Har du vurdert å rute kompisen din til samme merke, slik at dere kan få mulighet til å byttelåne utstyr? Har selv flere bekjente med samme kameramerke og har fått mye igjen for det. Både i form lån av utstyr, inngående hjelp og erfaringsdeling. Endret 29. juli 2011 av Andreasfe Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Takker for svarene. Da vet jeg at jeg med god samvittighet kan anbefale vedkommende å slå til på dette tilbudet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå