Gå til innhold

Kjøre program på gammel IDE-disk

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel IDE-disk som jeg vet jeg har et program liggende på som jeg gjerne skulle ha kjørt. Programmet er så gammelt at det ikke er kompatibelt med engang windows xp. Disken har ikke noe OS, da jeg for mange år siden brukte en mindre disk til OS, og programmene på den svære 180gb's disken.

Jeg prøvde i utgangspunktet ved å bruke en gammel PC til å konfigurere et master-slave oppsett med en annen disk, men det krevde at jeg reformaterte diskene, noe som er uaktuelt.

Jeg tenkte derfor på en annen løsning, der jeg ved hjelp av en f eks SandBerg USB Multi Hard Disk Link kobler til disken til min nåværende PC, og bruker et virtuelt Win98 til å kjøre programmet gjennom.

Høres dette ut som et oppsett som vil fungere? (Gjør ingenting at jeg er begrenset av USB 2.0)

Det blir altså

Gammel Hardisk -> SandBerg USB-adapter -> inn i ny PC -> Virituell 98 = Suksess??

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda det vil funke, det å konfigurere ett gammelt oppsett uten å formatere er fullt mulig.

Skjønner ikke hvor du har snublet men med IDE er det bare å plugge de korrekt, sette jumperne så er du good to go.

Uansett, røsk ut den disken med programmet og deretter installer OS på disk 2 før du kobler den tilbake.

Da slipper du at Windows legger sin boot del på den disken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen direkte emulator nei, du må virtualisere men er mye som ikke funker skikkelig i Win 98 gjennom virtualisering.

For eksempel er alt med DirectX og DirectDraw no go grunnet at dette er ikke implentert og her er det VMWare Workstation som er best.

Du kan forsøke med VirtualBox som er gratis, men disse har mye dårligere støtte.

Avhengig av hvilket program det er, så er det mulig du ikke vil få start på det med virtualisering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...