Gå til innhold

Hvor får du kjøpt billigst MacBook Pro?

Anbefalte innlegg

Nei!i

En liten vennlig veileder melding :

Om du har startet tråden for å få gode råd så anbefaler jeg deg å lytte litt på for eksempel Uderzo i denne tråden , har du derimot laget denne tråden for å få til en liten Mac vs Pc tråd så stopper morroa her og nå.

Korte meningsløse innlegg som det jeg nettop siterte ansees som Spam og følger ikke rettningslinjene her på forumet så jeg anbefaler alle her i denne tråden å rydde opp.

Vennligst ikke svar på moderasjonen her , ta det enten via pm med meg eller en annen moderator om du er uenig.

-Veileder off.

Når det gjelder å kjøpe en Mac for å bruke kun Windows som OS så er det som å kjøpe en Ferrari for bringe ungene fram og tilbake til skolen , ser sikkert tøft ut utenpå men helt meningsløst med tanke på at familiebilen kan gjøre det samme til en langt lavere pris.

Endret av Malvado
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her kommer moderator med et velrettet innlegg som snubler som en full sjøman på mållinjen.

Jeg skal innrømme å ikke ha lest tråden, men snakker om trolling fra moderator skal en vel lete lenge etter.

Klarer du selv å se dette?

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke uenig i Redman sitt innlegg, men det var litt av en måte å fremlegge det på, særlig mtp. at det eksplisitt skrives at reaksjoner skal tas via PM. Men når vi først er så godt i gang...

Trådstarter har i mine øyne ikke hatt noen intensjoner om å gjøre dette til en "Mac vs. PC"-tråd. TS spør enkelt og greit hvor man får tak i billigst Mac. Deretter følger en drøss med innlegg der enkelte bærer preg av nærmest religiøs overbevisning om at prosjektet hans er dødfødt, noe han i utgangspunktet ikke spurte om. Kan vi vennligst holde oss til tråden, slik trådstarter selv ser ut til å ha forsøkt fra starten? Takk!

edit: Og realiteten er nok slik folk har forsøkt å fremstille den - Mac taper seg ikke like fort i pris som "vanlige" PCer, derfor må du regne med en bruktpris som er andelsmessig høyere enn en PC (i forhold til nypris) med tilsvarende alder. Forøvrig har dette allerede blitt godt understreket i TS sin andre tråd om temaet.

I tillegg vil ikke priser mellom ulike butikker variere spesielt mye, og når Apple Store sine priser starter på 9990 er det ikke realistisk å tro at man får en (tilnærmet) ny MBP for under 7000 kr (70% av veil. pris). Det billigste jeg klarer å oppdrive på sparket er 8790, og da har de den ikke engang på lager.

Apple har forøvrig en mer generell studentrabatt enn den LFL refererer til tidligere i tråden, som altså ikke er begrenset til Rogaland, men prisene er fremdeles ikke nede i TS' budsjettgrense. LFL sin link er nok det aller nærmeste du kommer en god pris på noen Mac.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt to ting jeg ønsker å påpeke :

1 : Jeg er ikke en moderator, men en veileder , sånn sett så er målet vårt å kunne formidle forumets rettningslinjer og forsøke å gjøre forumet en hyggelig plass for oss alle sammen. Noen ganger så bommer vi ved å blande begge rollene våre ( forumdeltaker og veileder ) noe jeg selv har gjort ved å poste i samme tråden som jeg "veileder" i.

2 : Posten min var ment som en vennlig påminnelse til både TS og resten av deltakerne i denne tråden (noe jeg redigerte litt senere) måten jeg selv ordla meg på har definitvt kunnet vært bedre, og dette er noe jeg jobber med (tviler sterkt på at hjerneoperasjonen i fjor er årsaken til måten jeg skriver på per dags dato).

Når det gjelder hvordan TS selv går fram her så mener jeg at TS etter å ha fått en del gode svar i tråden faktisk viser i post nr 15 intensjonene sine, noe som fører til at jeg poster en vennlig melding , svaret under veilederdelen er også konsekvensen av det han skrev i dette innlegget.

Uansett så anbefaler jeg alle sammen her til å ta i bruk flittig Rapporteringsknappen når dere ser at det blir postet ting som bryter enten med rettningslinjene våre eller som er helt meningsløse i tråden og som kan tolkes som kun en "bump" eller en annen form for å øke antall poster man har skrevet selv.

Mvh Malvado ^_^

Edit 1 :

On topic svar :

Når det gjelder kjøp av en MacBook Pro anbefaler jeg personlig at man går for en ny en (eller svært lite brukt) , rett og slett pga at enav fordelene som en Mac har vil man gradvis miste over tid etter som batteriet begynner å bli slitt og det vil da koste litt (rundt tusen lappen? ) for å få byttet det med et nytt et (noe som gjøres på et verksted).

Endret av Malvado
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du vil kjøpe ny mac så må du bare følge med, for det hender det er tilbud ulike steder, men det er minimalt med avslag... (5-10%)

Hvis du kun skal kjøre Windows, så kan du jo f.eks. vurdere Sony Vaio. De har også mange modeller i Apple's prisklasse og har veldig god byggekvalitet og tastaturet er også nesten helt likt, så den må jo føles lik ut å bruke også.

HP har også noen gode maskiner i business-serien sin (med tanke på byggekvalitet).

Lenke til kommentar

håper du blir en lykkelig windows bruker på "mac" hardware.

Innmaten er vel standard Intel all the way så strømsparingsfunksjoner og drivere burde vel være enkelt å få til, selv om tidligere postere sier noe annet.

(Y)

Lenke til kommentar

Innmaten er vel standard Intel all the way så strømsparingsfunksjoner og drivere burde vel være enkelt å få til, selv om tidligere postere sier noe annet.

(Y)

Strømsparingen i OSX er mye mer aggressiv enn den du finner i windows. Man vil oppleve betraktelig kortere battertid med windows sammenlignet med OSX. Regn med å mist ca. 30%. Så hvis grunnen til å velge mac er batteritid, så er det rimelig tåpelig å bruke windows. Flere av fordelene en mac har vil du også miste ved å bruke windows, mindre funksjonell touchpad f.eks.

Jeg ville aldri ha kjøpt en dyr mac, for så bruke kun windows på den. Da hadde jeg heller kjøpt en tilsvarende laptop som blir levert med windows. Men det er meg da.

Lenke til kommentar

jada sikkert, no prata du om ting e ikke har kan:)

Windows kan da sikkert trimmes litt for dette formålet, og at 30% tapes høres litt utroligt ut.

Er dette en clean windows i singel boot?

Men jeg skjønner trådstarter veldig godt, har tenkt i disse baner lenge.

Lenke til kommentar

Windows kan da sikkert trimmes litt for dette formålet, og at 30% tapes høres litt utroligt ut.

Clean install ja. Om det er singel eller ikke har jo ingenting å si på batteritid. På macbook modellene med dedikerte grafikkkort fungerer ikke byttingen mellom det integrerte og dedikerte kortet i windows. Noe som medfører at det dedikerte kjører hele tiden og dermed fører til kortere batteritid.

Kan jeg spørre hvorfor du tenker på å kjøpe en mac for å bruke windows på den?

Edit: Limer inn et innlegg fra et annet forum.

Last year I bought a 15inch MBP for its stylishness, but I don't really use the Macintosh OS. I felt ripped off ever since. Paying 2000+ dollars for a computer where the light sensor doesn't work properly in windows, which apple claimed to support. Keyboard backlight is almost always on, even when screen is closed; automatic dimming of screen is not supported; multi-touch touchpad only limited to two finger scrolling; and most important of all, no graphics switching even when all the necessary hardware (I paid for) are in the computer. By doing this, either intentionally or otherwise, Apple is limiting the potential for returning customers.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

(Y)

Takk for støtten og hjelpen jeg har fått av deg!:)

Clean install ja. Om det er singel eller ikke har jo ingenting å si på batteritid. På macbook modellene med dedikerte grafikkkort fungerer ikke byttingen mellom det integrerte og dedikerte kortet i windows. Noe som medfører at det dedikerte kjører hele tiden og dermed fører til kortere batteritid.

Kan jeg spørre hvorfor du tenker på å kjøpe en mac for å bruke windows på den?

Edit: Limer inn et innlegg fra et annet forum.

Last year I bought a 15inch MBP for its stylishness, but I don't really use the Macintosh OS. I felt ripped off ever since. Paying 2000+ dollars for a computer where the light sensor doesn't work properly in windows, which apple claimed to support. Keyboard backlight is almost always on, even when screen is closed; automatic dimming of screen is not supported; multi-touch touchpad only limited to two finger scrolling; and most important of all, no

graphics switching even when all the necessary hardware (I paid for) are in the computer. By doing this, either intentionally or otherwise, Apple is limiting the potential for returning customers.

Har lyst på en skikkelig pc, men jeg har også lyst til og spille spill som ikke er Mac merket:)

Lenke til kommentar

Og foresten alle sammen!

Jeg er 13 år og begynner på ungdoms-skolen den 24 ..

Og jeg har ikke lært meg noe om dette forumet enda.

Så ikke kall meg idiot.

Takk!

Ingen som har kalt deg idiot så langt jeg kan se i tråden, derimot har det blitt sagt at det er Idioti å kjøpe en Mac for kun å bruke den til Windows ( Sjekk ordboka her : http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=idioti&begge=+&ordbok=bokmaal ) noe som jeg personlig ikke ser bryter med noen regler her (men det skal sies at det kanskje er litt kvasst ).

Siden du er ny på forumet anbefaler jeg deg å lese :

https://www.diskusjon.no/topic/1868195-nettiketten-fra-2000-tallet/

https://www.diskusjon.no/guidelines

Er det noe du er usikker på eller føler at noen bryter rettningslinjene tar du kontakt med oss enten via en pm eller via rapporterings som kan sees under innleggene andre brukere skriver og som du føler bryter med forumets regler (som du kan lese ovenfor).

• Liker 2
Lenke til kommentar

MBP er mye billigere i USA, kjøp det der. Og Bootcamp fungerer funt på mac fra 2009.

Så har du 1 års garanti istedenfor 5 års reklamasjonsrett i Norge. Dårlig deal. Reklamasjonsretten er verdt noen ekstra lapper. Kjøp den i Norge :) Ny macbook pro 13,3 tommern koster rundt 9300 kroner.

Lenke til kommentar

Apple er oppskrytt pc.. nå har jeg prøvd alle modeller bortsett fra appel pro.. og

appel er ikke en pc med mindre problemer en annet,i tilgg irriterte jeg meg over at jeg ikke fikk skikkelig bilde når jeg koblet opp mot en ekstren skjerm, dessuten er teknologien "gammel" på mac kontra hva man kan skaffe til de ordenlige pcene man bygger selv.. og hvorfor skal man betale masse kr ekstra for appel merke?gimmik?men for all del kjøp mac dersom du vil hvise for de andre at du har penger du kan sløse bort:) og i tilegg får du jo et fint metalskrot :)i tilgg er ikke mac fri for virus... en annen ting, se hva slags problemer mac skaper for de ulike adobesysteme... har du planer om å kjøre windows på mac.. så bør du være klar over at det kommer til å gå veldig treigt så frem du ikke har veldig mye ram og stor prossesor ... dessuten tviler jeg på at skolen har mange software programmer som er tilpasset mac... sånn er det i allefall på høyskolen...

Dette var et trangsynt innlegg. Jeg har aldri vært apple-fan, har aldri hatt apple, kommer aldri til å kjøpe apple, og sverger til PC. Men ditt innlegg her er basert på fordommer og feilopplysninger. Det er masse med en mac som gjør den bra, lyssterk og høyoppløslig skjerm med 98% adobeRGB fargegjengivelse er en av tingene. Mac er også støpt i ett stykke aluminium som tåler en støyt og forsvarer seg godt mot riper. Selvsagt kan du kjøre windows på en mac? Det bør jo funke greit det. Kommer heller ikke til å gå noe treigere enn en pc ville gjort med tilsvarende specs. I de nye macene sitter det sandy bridge, alt fra i5 2410m og oppover. Funker fjell. Både OSX og windows er nice for da kan man bruke det man trenger til enhver tid. Skal man spille spill som ikke støttes via OSX kan man boote windows. Nå er ikke MACen 13,3 noe særlig på spilldelen med sin integrerte sandy bridge grafikk men det funker jo helt greit til spill som ikke trenger allverdens ytelse.

Var ikke meninga å fortsette PC vs mac diskusjon her men jeg følte en skikkelig trang når jeg så dette inlegget :p

Mvh Øystein

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

Har lyst på en skikkelig pc, men jeg har også lyst til og spille spill som ikke er Mac merket:)

Hvilke spill? Den rimeligste 13,3'' MacBook Pro har begrensing i forhold til hvilke PC-spill den klarer å dra akseptabelt. Man bør ta med det i betraktning, ellers kan det hende at man kjøper noe man blir misfornøyd med.

Lenke til kommentar

Hvilke spill? Den rimeligste 13,3'' MacBook Pro har begrensing i forhold til hvilke PC-spill den klarer å dra akseptabelt. Man bør ta med det i betraktning, ellers kan det hende at man kjøper noe man blir misfornøyd med.

Prison Break : The Conspiracy

James Bond : Blood Stone

James Bond : Quantum Of Solace

Men ingen er på Mac har alle spillene på Xbox 360, men har lyst på de på Mac så jeg kan spille over alt:)

Lenke til kommentar

Men igjen, IDIOTISK å kjøpe en Macbook for å kjøre Windows....

må bare si meg helt enig her, hvis du skal kjøpe en MBP for å kjøre windows så mister du noe av de fysiske ytelsene en MBP har + batteritid.

Du kaster flere tusenlapper rett ut av vindu.

edit: du nevner at du vil kjøre spill, en MBP er en fantastisk skolemaskin og du har flotte forutsetninger til å lage presnentasjoner osv.

det den derimot ikke er egnet til er spill. 13.3" er knøttsmått til spill, noe som senker spillopplevelsen. Mac er heller ikke laget med tanke på spill. du får store begrensninger når det gjelder hvilke spill du kan kjøre uten å komme ut for store ytelsesproblemer. jeg vil anbefale at du heller ser deg rundt etter en kvalitetslaptop til en rimelig penge.

Endret av Sphio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prison Break : The Conspiracy

James Bond : Blood Stone

James Bond : Quantum Of Solace

Men ingen er på Mac har alle spillene på Xbox 360, men har lyst på de på Mac så jeg kan spille over alt:)

Jeg kan ikke anbefale deg en mac på det grunnlaget. Du må ut med 15000, dagens pris på apple sin egen butikk, men prisen kan variere litt hvor du ser, for en mac som har nogelunde greit skjermkort. Du kan få en sykt bra windows laptop som egner seg til spilling til den prisen.

Med kortet som sitter i MBP 15" til 15000, kan spille nye spill ok på low-medium.

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6490M.43843.0.html

Nå har jeg ikke prøvd de spillene du nevner, men tror du kan spille greit med nevnte kort. Men du vil få mye mye mer for pengene for en windows laptop i samme prisklasse. En laptop som du vil kunne spille kommende spill på.

Men jeg skjønner jeg taler for døve ører...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...