Gå til innhold

Ubisoft: – Kopisperren er en suksess (Mac, PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Kjøpte en nøkkel til Settlers 7 på Ebay. Var altfor utålmodig til å vente på en crack. Har enda til gode å se en skikkelig cracket versjon av dette spillet. Et og et halvt år senere banner Ubisoft nøkkelen min. Etter lengre samtaler med support har jeg fortsatt ikke et fungerende spill. Takk Ubisoft...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åndsverkloven § 39h kan vel være en hjemmel for sikkerhetskopi?

 

 

Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet.

 

Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille sikkerhetseksemplar i den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet.

 

Tenker på kopi som "sikkerhetseksemplar" (les: backup) her.

Lenke til kommentar

... (i norge er loven klar.. man har lov å ta kopi til eget bruk sålenge man også eier originalen)......

 

Si meg hvor dette står er du snill. Du har etter det jeg vet ikke lov å bryte kopibeskyttelse, så om spillet ikke har noen form for kopibeskyttelse kan du lage en kopi til deg selv. Jeg tror du egentlig bare snakker utav rykter du har hørt, men gjerne motbevis meg, hadde vært veldig kjekt om det du sier faktisk er sant.

 

Åndverksloven §12

http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-005.html#12

 

UBI benytter online DRM, så du omgår ingenting ved å kopiere CD. Men dette gir deg ikke rettigheter til å laste ned kopier av CD, du har kun lov til å framstille kopi av det du selv er i besittelse av rent teknisk.

 

Merk også som du nevner §53a som spesifiserer restriksjonene når teknisk kopisperre foreligger.

 

Ellers kan jeg nevne at jeg ikke har rørt et UBI produkt siden de satte i gang med sin forbrukerfiendtlighet, og ingen av de jeg kjenner kjøper lengre UBI produkter. Så vidt meg bekjent har ikke piratene hatt noe problem med UBI DRM selv om det tok noen uker før det aller første spillet med denne DRM ble knekt. I ettertid tok det vel timer eller dager for påfølgende titler.

Endret av ShadowMaster
Lenke til kommentar

ShadowMaster gjør ikke §12 b) at §12 ikke kommer til anvendelse her?

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

 

Du har helt rett. Gikk litt fort i svingene her. Er §39h som omfatter sikkerhetskopi så vidt jeg kan se som du nevnte ovenfor.

Endret av ShadowMaster
Lenke til kommentar

Kjøper ikke spill fra disse gutta etter at jeg testet Settlers 7. Frysing og annet tull pga. nettilgangen er ikke noe jeg gidder å holde på med.

Det blir på samme måte som med Steam. Hva gjør man når nettlinjen er nede, de har problemer, eller de driver med vedlikehold?

Da synes jeg det er bedre med Origin, D2D etc., hvor man laster ned spillet, og man etterpå kan spille når man vil uavhengig av annen programvare/tilganger enn det selve spillet krever (selv om det ser mørkt ute med en satans weblauncher for å starte BF 3).

Lenke til kommentar

DRM bærer ikke frukter. Dette er en påstand Ubisoft trekker ut av lufta. Det er lettere for dem å leve i den boblen de lever i, slik at de slipper å stå fjes til fjes med realiteten. Noe de ikke er nok kompetente til.

 

De kan stikke å legge seg i forhold til Steam m.flere, alt de tjener tjener de på konsollsalg. De trenger virkelig noen nye ledere som ikke er helt strutser.

 

Problemet er at du dessverre tar feil, og at DRM funker. For det første er det profesjonelle forretningsmenn som står bak Ubisoft og sitter på statistikk du ikke har, hvilket gjør deres utspill langt mer troverdige enn dine som ikke bygger på noen ting.

 

For det andre er det bare å ta en titt på denne artikkelen. 90% av de som spilte World of Goo og Machinarium, to spill som ble sluppet uten noen form for DRM i det hele tatt, brukte piratkopier. Slik statistikk taler for seg selv.

 

Forøvrig er det DRM på spill man kjøper på Steam også.

 

Jeg kunne virkelig ønske at du kan motbevise meg, men foreløpig har jeg ikke hørt noe som tyder på at DRM'er ikke øker salgstallene, bortsett fra synsing gjort av enkeltpersoner som ikke bygger på noen kilder.

Spillene du laster ned far PB eller lignende har ingen drm, kun en crack du må kjøre, samt passe på og ikke gå på nettet med spillet eller oppdatere.

 

En mer restriktiv drm vil ikke påvikre dem i det hele tatt, de må i allefall gjøre denne jobben. Lovlydige kjøpere må dermed være oppkoblet mot internett, ikke bruke virtuelle dvd spillere og få et tregere spill. Imidlertid er det meget få som bryr seg av kjøperene med untak av de som får problemer.

 

Ingen drm vil selvsagt medføre mer piratkopiering, men ingen som ikke er onlinespill som wow har klart og hindre piratkopiering. Alle andre metoder har mislykkes. Causual spill er mindre utsatt siden de fleste brukerene ikke klarer å piratkopiere dem, hardcore spill er mer utsatt men har også en større loyal fanbase som ønsker å betale.

 

Beste strategi hadde trolig vært et spill hvor du kunne spille demo gratis men måtte betale for den fulle versjonen. Er selv skepitsk til å kjøpe spill det er 50% sjanse for at jeg vil like. Portal 2 var opplagt, Skyrim er enda mer opplagt, har hold meg unna wow helt til den gratis level 20 demoen kom og jeg kjedet meg, når jeg var level 18 kjøpte jeg hele pakka inklusive catalysm.

Lenke til kommentar

... (i norge er loven klar.. man har lov å ta kopi til eget bruk sålenge man også eier originalen)......

 

Si meg hvor dette står er du snill. Du har etter det jeg vet ikke lov å bryte kopibeskyttelse, så om spillet ikke har noen form for kopibeskyttelse kan du lage en kopi til deg selv. Jeg tror du egentlig bare snakker utav rykter du har hørt, men gjerne motbevis meg, hadde vært veldig kjekt om det du sier faktisk er sant.

 

Det heter vel at man ikke har lov til å bryte en effektiv kopisperre. Hva som menes med "effektiv" har vel ennå ikke vært prøvd ut i retten, og er ei ikke særlig bra definert i åndsverkloven, men så lenge man utfører nokså enkle operasjoner (laste ned crack, keygen, dvd-/blu-ray-ripper, etc - så kan ikke kopisperren sies å være særlig "effektiv".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det heter vel at man ikke har lov til å bryte en effektiv kopisperre. Hva som menes med "effektiv" har vel ennå ikke vært prøvd ut i retten, og er ei ikke særlig bra definert i åndsverkloven, men så lenge man utfører nokså enkle operasjoner (laste ned crack, keygen, dvd-/blu-ray-ripper, etc - så kan ikke kopisperren sies å være særlig "effektiv".

DRM og kopisperre er ikke nødvendigvis det samme, DRM kan kun utføre kontroller når du starter programmet/spillet, om du da kopierer plata så rører du aldri DRM'en. Og som du skriver så kommer det jo helt an på hva effektiv er. Men jeg lurer på om §53a som dette er hentet fra gjelder for programmer:

For tekniske innretninger til beskyttelse av et datamaskinprogram gjelder i stedet det som er bestemt i § 53c.

Og §53c sier

Omsetning av, eller besittelse i ervervsøyemed av et hvilket som helst middel hvis eneste formål er å gjøre det lettere ulovlig å fjerne eller omgå tekniske innretninger til beskyttelse av et datamaskinprogram, er forbudt.

Nevner ingen ting om effektiv. Men sier samtidig eneste formål, hva om cracken/programmet gjør andre ting i tillegg?

 

Det blir på samme måte som med Steam. Hva gjør man når nettlinjen er nede, de har problemer, eller de driver med vedlikehold?

Steam offline mode: https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=3160-AGCB-2555

Offline Mode allows you to play games through Steam without reconnecting to the Steam Network every time you wish to play - this is particularly useful if you do not plan on playing over the internet and would prefer not to download new updates for your single-player games.

 

Please note that you must connect to the Steam Network and test each of the games you would like to use in Offline Mode at least once to set up your account and configure Offline Mode on your machine.

Ikke helt optimalt, men de har da i det minste gjort noe for å håndtere denne problemstillingen.

Lenke til kommentar

Alle som støtter denne form for DRM fortjener juling. Eneste som blir straffet hver gang et spill med denne type DRM blir utgitt er trofaste, lojale kunder. Det kan ta litt tid for pirater å hente inn data som er hos serverene til Ubisoft, men det skjer en eller annen dag og da har de et perfekt spill uten noen tåpelige ulemper kundene opplever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reduksjon? Ja, men ikke for at den ikke kan brytes.

Kvaliteten har gått såpass ned i dass at piratene ikke GIDDER å knekke spillet.

Oppsluttningen om enkelte Ubisoft titler som HAWX 2 for eksempel i pirat miljøet er EKSTREMT lavt og da skjer det ingenting.

 

Så det at salget går ned er ting, men pirat biten har også gått ned tilsvarende.

Kort og greit, spill kvaliteten begynner å bli for mainstream og vil stagnere snart.

Personlig spiller jeg FÆRRE nye spill, både lovlige og pirat og mer Open Source titler og Indie spill.

Lenke til kommentar

Reduksjon? Ja, men ikke for at den ikke kan brytes.

Kvaliteten har gått såpass ned i dass at piratene ikke GIDDER å knekke spillet.

Oppsluttningen om enkelte Ubisoft titler som HAWX 2 for eksempel i pirat miljøet er EKSTREMT lavt og da skjer det ingenting.

 

Så det at salget går ned er ting, men pirat biten har også gått ned tilsvarende.

Kort og greit, spill kvaliteten begynner å bli for mainstream og vil stagnere snart.

Personlig spiller jeg FÆRRE nye spill, både lovlige og pirat og mer Open Source titler og Indie spill.

 

+1

 

Kjøper færre og færre spill, og mye av det som kjøpes er indie spill. Ellers venter jeg noen uker eller måneder etter release og plukker opp spillene (de få som faktisk er verdt penger) til halvparten av RRP eller mindre på g2play. Witcher 2 til 115 kroner? Crysis 2 til 115 kroner? Ja takk. The humble bundle 1, 2 og 3 var også geniale og vel verdt pengene.

Men UBI soft får ikke en krone fra meg. Kan egentlig ikke si at noen av spillene de har kommet ut med siden de begynte med DRM helvetet sitt var noe må ha spill uansett så det plager meg lite å boykotte.

Lenke til kommentar

Reduksjon? Ja, men ikke for at den ikke kan brytes.

Kvaliteten har gått såpass ned i dass at piratene ikke GIDDER å knekke spillet.

Oppsluttningen om enkelte Ubisoft titler som HAWX 2 for eksempel i pirat miljøet er EKSTREMT lavt og da skjer det ingenting.

 

Så det at salget går ned er ting, men pirat biten har også gått ned tilsvarende.

Kort og greit, spill kvaliteten begynner å bli for mainstream og vil stagnere snart.

Personlig spiller jeg FÆRRE nye spill, både lovlige og pirat og mer Open Source titler og Indie spill.

 

 

har stagnert for lenge siden. Vi har noen få titler som er unike nok til å vekke ordentlig interesse i oss som finne underholdning i litt mer intelligente spill. Deus Ex er vel det eneste jeg kommer på der du ikke blir håndholdt gjennom hele spillet..

 

Nyskaping har vi fint lite av for tiden. Alle prøver bare å kopiere andre sine toppselgere i håp om å selge bra der de faktisk gjør det verre enn konkurransen og produktet blir bare noe dritt.

Lenke til kommentar

Terraria, Minecraft, Meat Boy, Zeno Clash, World of Goo, Bit Trip, SpaceChem, Mount & Blade, Uplink, Hacker Evolution, Audiosurf, +++++ mange flere.

 

Indie spillene tar over uten en eneste DRM. Jeg har i allefall alle indie spillene nevnt ovenfor (+++ mange flere) i min Steam hylle (untatt Minecraft som ikke er hos Steam enda).

Endret av Svedge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer Ubisoft ! Det er hyggelig å høre at kopisperren fungerer som dere ønsker, synd at den har påført brukerne deres :

 

*Mange utalige problemer med å kunne spille spillene man har betalt på pga .net koblinga.

*Problemer med å verifisere spillet ved lansering å måtte vente flere dager på å aktivere det.

*Man kan ikke lenger selge produktene etter bruk (med mindre man binder opp produktet med kontoen man lager hos ubisoft).

*Ingen garanti for at man i fremtiden kan spille spillet om serveren er nede.

 

Sånn sett så er det trolig at mange kjøpere rett og slett kommer til å slutte å kjøpe neste spill fra ubisoft, jeg har i alle fall stoppet med mindre det faktisk finnes en Crack som sørger for at jeg slipper å koble meg opp mot nettet for å spille et spill som jeg har kjøpt originalt (eller forhåpentligvis en patch som den som ble sluppet for Alpha Protocol ) .

Lenke til kommentar

Man vet det er for mye penger i en bransje når bransjen har sluttet å ta hensyn til de som faktisk betaler.

 

Jeg tror vi kan si at vi, i det minste, nærmer oss der for spillindustrien.

Ubisoft sin DRM er ikke særlig forbrukervennlig.

EA Origin der du kun har rettighet på nedlastning av spillet i ett år.

MS som skryter av at prisene har gått OPP i butikken deres.

Sony som bevisst risikerer kundenes sikkerhet for å spare penger på systemoppgraderinger.

EA/Sony/THQ online pass

Ingen av de store utgiverne som risikerer å statse på nye IP'er.

Generelt lite vilje til nytenkning (bortsett fra innen inntjening). Alle kopierer allerede etablerte IP'er som selger godt; når ingen gidder å kjøpe blåkopien sendes utvikler på båten.

Utvidelser av spill (DLC / Tilleggspakker) planlegges fra dag 1. Av grådighet, ikke fordi man vil utvide et allerede godt spill.

Dette er noen få av skremmende mange punkter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...