Gå til innhold

Tips til skjermkort som er tilstrekkelig

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i ferd med å motta de siste komponentene til den nye selvbygde PC'en min. :)

Det meste er nytt, men jeg tar med meg noen deler slik som grafikkortet fra den gamle maskinen min.

Og nettopp grafikkortet mitt (RADEON HD5450) er visst ikke all verden forstår jeg, og lurer på om noen kan anbefale et bedre som passer til meg.

Jeg kjører Ubuntu i bunn som OS, og flere virtuelle maskiner (inkl Windows 7) oppå via VirtualBox. Maskinen står alltid på, så kortet trenger ikke å dra så veldig mye strøm når det står idle.

Heftige grafikkspill er ikke meg, selv om det kan være artig i ny og ne å prøve spill som har litt grafikk uten at ting hakker.

Rå bruk av grafikk i min verden dreier seg egentlig stort sett om to skjermer der jeg vil gjerne kunne bruke VLC for video, mens jeg samtidig har en fotballkamp stående i bakgrunn via Silverlight (typisk TV2Sumo), og surfer litt...

Tenker også å kjøpe meg en blu-ray spiller etterhvert.

Jeg trenger derfor ikke å ødlse ut penger på et skjermkort som jeg ikke klarer å utnytte likevel... Eneste kravet jeg har er at det må være minst én HDMI-utgang.

Tipper jeg kommer lenger enn langt med en tusenlapp?

Noen forslag fra noen som forstår seg bedre på skjermkort enn meg?

Oppsettet mitt:

[CASE] In-Win Dragon Rider Big Tower

[PSU] CORSAIR Power Supply 750W HX

[MOBO] Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+ ATX, 970+SB950, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, F

[CPU] AMD Phenom II X6 1100T Black Edition, 3.3/3.7 GHz

[RAM] Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 16(4x4)GB CL8 1.5V

[sSD] Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB, SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, SandForce® SF-2281

[HDD] 2 x 2TB Western Digital Green, 1 x 750 GB Samsung SpinPoint F1

[VIDEO] ASUS RADEON HD5450 1GB DDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT LP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ren 2D funker det du har ypperlig.

Men skal du ha 3D så er det nok bedre å sniffe på ett NV kort, men da går strømtrekket ved idle opp.

Virtualiserer du og skal ha 3D så er det verdt å titte på VMWare Workstation eller VMWare generelt.

VMWare har den beste virtualiseringen av 3D til spillbruk og annet.

Lenke til kommentar

Hei! Takk for svar, og tips om alternativt grafikkort og 3D!

Det er mulig det jeg har er helt greit, jeg vet som sagt ikke helt ennå.

På nåværende maskin som er mye dårligere med bl.a. Dual Core @ 2.67 GHz synes jeg videovisning "lagger" litt, men det behøver ikke være grafikkortet sin skyld.

Drøyer fortsatt noen dager med de siste komponentene og i mellomtiden er jeg som en unge som har fått for mye sukker, og tenkte jeg hadde rukket å anskaffe et nytt skjermkort hvis det jeg har ser ut som en flaskehals...

Endret av Mr Kaizer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...