Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tja, i utgangspunktet kan man forstå Hitler og hans tankegang på den tiden. Det er det mange sosiologer og historikere som kan bekrefte. Nå får man vel koste på seg å si at hans metoder etter hvert ble noe vel raffinerte, noe som selvfølgelig ikke kan betegnes som noe annet enn avskyelig - men kjernetanken hans var ikke så veldig vanskelig å forstå, ei heller å forakte, hvis man setter seg tilbake til den tiden, og samtidig forstår både bakgrunn og forspill til at det hele startet.

Vi kan selvfølgelig debattere Hitler videre, men kanskje bedre i en annen tråd, ellers får vi vel beskjed om å holde oss til topic.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjerne steinbrudd i Sibir etter min smak, men selv ikke det aksepteres vel av sosialdemokratene blandt oss. Bedre å ha ham innesperret på luksuscelle (som cellene i Norge er), med TV, eget toalett, tilgang til treningsrom, bibliotek, svømmebasseng, aviser, kiosk osv. Med andre ord nyter han det samme som de fleste av det alle oss andre nyter, rent bortsett fra frihetsberøvelsen. Pffff....mye til straff spør du meg.

Minerydder i Afghanistan hadde vært bedre, iført T-skjorte og Boxershorts. EDIT: Og jeg glemte å legge til: på nattestid.

Endret av Rayline TWB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er generelt imot dødsstraff, men i denne saken er jeg i tvil

Skulle det være noen som kvalifiserer til dødsstraff må det være han.

En slik beregnende og syk massemorder er utrygt å slippe løs ut i samfunnet igjen!

Endret av christdi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må gå an å se det faktum at Norge er et yndet tilholdssted for "flyktinger" eller andre utenlandske grupper nettopp pga. sine ûberflotte tilbud og tilrettelegginger man får.

Dra til Iran som flyktning, og søk om å få oppført en kirke i en eller annen gate i hovedstaden - tenker du har stort hell med det.....

Hvis vi kke får lov skal ikke de få lov..

- Hvor er logikken i at flyktninger/asyslsøkere liksom skal holdes ansvarlige/straffes for politikken til regimene i land de har forlatt?

Ei saudiarabisk kvinne som kommer til Norge skal da nektes å ta førerkort/kjøre bil, "fordi ei norsk kjerring ikke får kjøre der nede". Er jo fullstendig meningsløst tankegang, men vi ser jo det faktisk er noen som tenker slik her på forumet.

Hva blir det neste?

Neida, jeg har absolutt ingen problemer med å innrømme at jeg er tilhenger av "øye for øye, tann for tann".

Sparker naboen min inn døra på bilen min, blir han ikke anmeldt av meg nei. Da kommer jeg over gjerdet og sparker inn bildøra di også.

Er jo ikke å besvare med "øye for øye" det som du tar til orde for, så her brister logikken din. Det du derimot gjør er å forespråke kollektiv straff for folk som ikke er direkte ansvarlig.

Bare illustrere med det banale (men lett forstålige) eksemplet mitt igjen, med dama fra Saudiarabia som har flyktet fra hjemlandet, og som du vil nekte å kjøre bil. Hvorfor skal du "straffe" folk som kommer hit, og som selvsagt ikke kan holdes ansvarlige for evt. diktaturisk regimer i land de har flyttet fra? Ser du ikke selv hvor u-musikalsk et slikt standpunkt er??

Lenke til kommentar

Jeg er generelt imot dødsstraff, men i denne saken er jeg ikke i tvil!

Skulle det være noen som kvalifiserer til dødsstraff må det være han.

En slik beregnende og syk massemorder er utrygt å slippe løs ut i samfunnet igjen.

Hvorfor bruke millioner av kroner på livsvarig forvaring på noen som er åpenbart skyldig i planlagt massemord og terror.

Jeg tenker på de pårørende som må lære å leve videre, mens massemorderen lever trygt videre i norsk fengsel.

Jeg sier trygt i fengsel, fordi han har ikke levd lenge utenfor.

Han vil ikke ha det noe godt i fengsel... Ikke slik vi tenker på som "godt"... Han vil oppleve en monoton og kjedelig hverdag som gjentar seg i det kjedeligste livet ut... Han blir passet på slik at han ikke kan "ta den lette utveien" (Dvs selvmord) ... De tar seg nok godt av ham.............

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En som er istand til å kverke så mange "uskyldige" tenåringer, er også istand til å leve med konsekvensene livet ut - så for han vil ikke det være et personlig helvete.

Kanskje ikke, men siden ting tar tid og livet er langt, skal man aldri gi opp håpet om større innsikt hos dem det gjelder. Jeg for min del tror at når terroristens "15 min. of fame" er over vil livet fortone seg annerledes.

Lenke til kommentar

Som tidligere klassekamerat av en som mistet livet på utøya (og motstander av multikulturalisme, snikislamisering såvel som kulturmarxisme) er det lenge siden jeg har vært så forbannet som jeg har vært den siste uken. Når våre skattepenger attpåtil skal gå med på å finansiere en ekstremt kostbar etterforskning og en rettsak som kommer å vare i årevis + et livslangt opphold på luksushotell for breivik, renner begeret over. Hva med å bare henrette Breivik, så er vi ferdig med ham? Jeg tviler på at Stoltenberg hadde tapt noe på det hverken i Norge eller i utlandet, tvert om.

" når våre skattepenger ....." Vi kaster de jo rundt oss uansett til både fjernt og nær..

Bygger moskeer i Norge og i utlandet , finansierer nesten flesteparten av våre nye landsmenn, finansierer u-trygda til de som er for frisk til og være sykemeldt men sammtidig for lat til og jobbe.. Nei la oss slå et rødgrønnt slag og tømme statskassa

• Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge til forskjeld fra USA har vi fokus på rehabilitering fremfor straff, spørsmålet her er er det mulig/ hensiktsmessig å rehabilitere en slik person?

Det eneste som taler for dødsstraff er hvis personen er såpass til fare for andre at han annses som en så stor trussel at han bør avlives. Åpner derimot for straffearbeid, og/eller korporal avstraffelse. I en slik situasjon ville jeg anse gapestokk som passende, slik at forhåpentligvis det vill gå opp for vedkommende alvårlighetsgraden av det han har gjort

Lenke til kommentar

utlever breivik til folket. klart demokratiet skl gjøre sitt, og mannen skl få rettsak.. men gi den mannen til det Norske folk! Er nesten 100 prosent sikker på at det finnes en like sinnsyk mann til i det landet her som uten skrupler skyter, kidnapper eller gud vet hva med breivik på vei til sin første rettsak.. NEI: vi burde absolutt IKKE hevne oss, eller synke til samme nivå som abb, men fy faen jeg hadde tatt imot ett attentat på abb med stormende jubel og glede. enhver Nordmann tenker det samme, jeg sier det høyt..

Lenke til kommentar

Dere som kimser av fengslene i Norge, ja de er gode, ingen tvil om det. Men frihetsberøvelsen er fortsatt straff noe mange som har sittet inne kan fortelle om og om hvor vanskelig det er å komme tilbake til samfunnet, særlig med stigmaet om at man har sittet inne i tillegg..

Gode fengsler er en forutsetning for å kunne ha et håp om rehabilitering i etterkant slik at de igjen kan bidra som gode skattebetalere. Men for den aktuelle saken så tror jeg ikke at han vil bidra med så mye uansett hvor gode fengslene hadde vært, men vi kan ikke basere fenglser eller straff på de verst tenkelige scenarioene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Frihetsberøvelsen er mest traumatisk for mennesker som er vant til et fritt og bekymringsløst liv. Hvis man derimot har levd et liv der det ikke var noen garanti for at det ble mat på bordet hver dag og i frykt for egen sikkerhet, tror jeg ikke norske fengsler er det verste man kommer ut for. Det er viktig at vi ikke bedømmer utenlandske straffedes opplevelse av våre fengsler slik de ser ut med norske øyne.

Lenke til kommentar
En slik beregnende og syk massemorder er utrygt å slippe løs ut i samfunnet igjen!

Det er mer som taler for at han aldri vil slippe ut igjen, enn at han skal få komme ut.

Dvs rundt 60-70 år i forvaring, en liten evighet.

Jeg tror mange som er for dødsstraff undervurderer frihetsberøvelse og det lille helvetet dette faktisk er, 70 år er en evighet når man er dømt til å gå rundt i akkurat det samme stedet, de samme rutinene dag etter dag etter dag.

Dessuten tviler jeg sterkt på at han vil trives så fælt i "fengsel-paradiset" som mange kaller det, da han allerede har fått avvist 3/4 av sine personlige og latterlige krav.

Internett var vel så vidt jeg husker et av disse.

Han vil bli sperret inne, og forhåpentligvis glemt, og med mindre folk har glemt det (eller ikke lest manifestet hans) så vil dere fort skjønne at dette er den verste straffen han personlig kan få.

Han VIL jo bli en martyr, han VIL være en som "dør for landet sitt", gir vi slike folk dødsstraff så gir vi de akkurat hva de vil ha mot at de etterlatte får en liten følelse av hevn.

Vi må aldri gjøre den feilen at vi sidestiller hevn og rettferdighet, det er grunner til at vi har et nøytralt rettsvesen (som vi skal prise oss lykkelige for).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Frihetsberøvelsen er mest traumatisk for mennesker som er vant til et fritt og bekymringsløst liv. Hvis man derimot har levd et liv der det ikke var noen garanti for at det ble mat på bordet hver dag og i frykt for egen sikkerhet, tror jeg ikke norske fengsler er det verste man kommer ut for. Det er viktig at vi ikke bedømmer utenlandske straffedes opplevelse av våre fengsler slik de ser ut med norske øyne.

Så du mener vi skal ha ulik straff alt etter hvordan straffen føles på den dømte?

Ikke bare reiser det store problemer ved selve vurderingen, men bryter totalt med likhetstanken som likker bak samfunnet og rettstaten.

Det er jo reist spørsmål, på et rettssosiologisk plan, om fengsel har noen hensikt i det hele tatt.

Endret av Antatra
Lenke til kommentar

til slutt blir man instutisjonert, og da er fengselet det beste å tryggeste stedet i verden.. kutt ut bullshitet å slipp ham løs.. han henretta våre brødre å søstre for pokker, og "frihetsberøvelse" skl folk her være forsiktig å uttale seg om.. for det er absolutt ikke så ille i lengden... å da kanskje spessielt i Norge? burde vite litt om dette som har sett innsiden av murene i laaaaaaaaang tid.... breivik kan jeg garantere at får det lett, siden han ikke blir sluppet løs i felles arealet... han storkoser seg der han er, og vi mener oppriktig at dèt er den beste straffa han kan få? om det er for alltid, 60 år eller 21 år? uansett har han vunnet både krig å slag etter hva han selv uttaler i sitt eget manifest.. dette var planen hans, og den fungerer akkurat som han planla... vi jubla når dem hengte saddam, det hadde vi gjort om breivik hadde dingla også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...