Gå til innhold

800 kalorier / dagen

Anbefalte innlegg

Gjest member-101642

Det er mulig, men ikke på lang sikt. Levealderen din kommer til å bli kraftig redusert som følge av underernæring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men altså, hvorfor vil du være enig i/anbefale noen å leve på 800 kalorier pr dag uansett om det "bare" er for en periode med superrask nedgang? Det er jo nokså kjent nå at om man skynder seg så vil det ofte gjøre det vanskeligere i fremtiden og man går gjerne bare opp igjen det man mistet.

Lenke til kommentar

Det er litt omdiskutert. Noen mener at kroppen ikke tilpasser seg den nevnte måten på en god nok måte slik at man kan gjøre det igjen, mens andre igjen mener at det ikke finnes noe som heter jojoslanking siden det er et psykologisk aspekt ved temaet...

Jeg har etter egen erfaring ikke hatt problemer med fettforbrenning i år siden selv om jeg gjorde det samme i fjor... :hmm:

Lenke til kommentar

Jojo-slanking er noe de litt "svakere" personen ofte opplever når de går på diett, kontra å bytte kosthold/livsstil.

På dietten har de et veldig lavt mat inntak og derfor godt kcal underskudd, når de da kommer til målet sitt, fortsetter de å spise/leve slik de gjorde før dietten startet og kiloene raser tilbake (gjerne fortere enn før..)

Jeg ville ikke startet med en slik diett, det er smart å vise til seg selv at man klarer å endre livsstil slik at vektreduksjonen blir varig. Går man direkte på diett og kommer til sin ønsket mål, kan man få en alvorlig knekk i selvtillit når kiloene kommer tilbake i løpet av 1/4 av tiden..

Lenke til kommentar

Jojo-slanking er noe de litt "svakere" personen ofte opplever når de går på diett, kontra å bytte kosthold/livsstil.

På dietten har de et veldig lavt mat inntak og derfor godt kcal underskudd, når de da kommer til målet sitt, fortsetter de å spise/leve slik de gjorde før dietten startet og kiloene raser tilbake (gjerne fortere enn før..)

Jeg ville ikke startet med en slik diett, det er smart å vise til seg selv at man klarer å endre livsstil slik at vektreduksjonen blir varig. Går man direkte på diett og kommer til sin ønsket mål, kan man få en alvorlig knekk i selvtillit når kiloene kommer tilbake i løpet av 1/4 av tiden..

Det har også en fysiologisk forklaring, i tillegg til det psykiske. Ved ekstremt lave energiinntak vil stoffskiftet forandre seg, slik at kroppen vil forsvare seg mot vektnedgang. Når man så spiser normalt igjen går ikke stoffskiftet tilbake til normalt gjenge som en av/på-bryter. Kroppen tror altså enda at kroppen er under store påvirkninger og prøver å samle opp energi der den kan.

Resultat er da, ofte, en større vektøkning. Hvis jeg husker korrekt fra skoletiden så er 1500kcal et energinivå i lengden som vil gjøre at kroppen ikke går i forsvarsposisjon, vel og merke om en er overvektig.

Enig i påpekningen til slutt. Varig er ordet en må ha på tungen.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Mitt beste tips ang. slankemat er Kvikk Lunsj...

Men med ett lite OBS; den må spises på høyder minst 400moh høyere enn der du bor.

(Gikk ned 10Kg på våren/forsommeren ifjor, uten å forsake lørdagsgodtet. Gikk fjellturer flere ganger i uka. Legger man til en 20Kg ryggsekk kommer man fort opp i 400 - 600 Kcal i forbrenning i timen)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt beste tips ang. slankemat er Kvikk Lunsj...

Men med ett lite OBS; den må spises på høyder minst 400moh høyere enn der du bor.

(Gikk ned 10Kg på våren/forsommeren ifjor, uten å forsake lørdagsgodtet. Gikk fjellturer flere ganger i uka. Legger man til en 20Kg ryggsekk kommer man fort opp i 400 - 600 Kcal i forbrenning i timen)

Tror faktisk det ende høyere forbrenning pr time om man går i motbakke. 1 time motbakke brenner av rundt 1000kcal faktisk. Effektivt som søren er det uansett kcalforbrenning:)

Pluss at kondisen tar et maratonhopp oppover på skalaen.

Lenke til kommentar

Eg regna med to ting...

1. Eg må stanse ofte for pustepauser, og da synker jo pulsen fort...

2. Går lettere i nedoverbakke på returen.

(Og da er gjerne sekken lettere fordi eg har drukket så mye vann)

;-)

Anbefaler f.eks Stikkut.no eller kortreist.no som inspirasjon.

Lenke til kommentar
Det har også en fysiologisk forklaring, i tillegg til det psykiske. Ved ekstremt lave energiinntak vil stoffskiftet forandre seg, slik at kroppen vil forsvare seg mot vektnedgang. Når man så spiser normalt igjen går ikke stoffskiftet tilbake til normalt gjenge som en av/på-bryter. Kroppen tror altså enda at kroppen er under store påvirkninger og prøver å samle opp energi der den kan.

Det er feil. Alt ettersom hvor stort kaloriunderskuddet er så vil produksjon av masterhormonet leptin avta eksponensielt i forhold til hvor stort underskudd man går med.

Leptin er det hormonet som styrer fettlagring, fett frigitt til forbrenning og mange andre funsksjoner.

En måte man kan kontre den avtagende leptinproduksjonen er med såkalte oppkarbinger.

Som jeg tidligere nevnte, ved PSMF (google PSMF og les) foretar man en slik oppkarbing en gang i uka ved fettprosent over 10 og når man er under 10% tar man det ned til hver fjerde eller femte dag.

Les mer om oppkarbing her...

Lenke til kommentar

800 kcal vil som det er nevnt nedjustere basalmetabolismen. Denne kan det ta opp til et år å få tilbake, og mange sprekker og spiser mye når de ikke klarer dette regimet lengre. Derav jojoslanking. Bare hjernen i seg selv trenger ca 800 kcal pr. døgn for å fungere.

Hvis man skal gå på så lave mengder kalorier er det veldig viktig å drikke nok vann, få i seg høykvalitetsprotein helst i alle måltidene og de essensielle fettsyrene og vitaminer og mineraler samt fiber.

Generelt vil jeg fraråde det meste av karbohydrater unntatt grønnsaker ellers vil forbrenningen ikke justere seg fort nok til ketose, noe som vil gjøre deg slapp, irritert og sulten på sukker. Forvent protester fra kroppen i starten til den har fått justert seg inn. Du vil sannsynligvis bli meget slapp og trøtt, men energien kommer tilbake når kroppen får justert seg.

Lenke til kommentar

Vidor, vi har tidligere diskutert leptin som også er tidligere nevnt i tråden. Det er ingenting som indikerer at forbrenningen reduseres over et så langt tidsrom om man ligger lavt på kaloriene og karber opp med jevne mellomrom...

edit: basalmetbolismens rate tas ikke ned med mindre man inhalerer mindre oksygen eller ikke lengre har fettlagre på kroppen...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Vidor, vi har tidligere diskutert leptin som også er tidligere nevnt i tråden. Det er ingenting som indikerer at forbrenningen reduseres over et så langt tidsrom om man ligger lavt på kaloriene og karber opp med jevne mellomrom...

edit: basalmetbolismens rate tas ikke ned med mindre man inhalerer mindre oksygen eller ikke lengre har fettlagre på kroppen...

Skjønner du har satt deg inn i hormonregulering m.v. og leptin, ghrelin, insulin og glukagon er viktige faktorer, men det som slår inn er en form for langtidsprogrammering. Det jeg snakker om er for godt voksne som faller tilbake til den dietten de spiste før som sjelden er veldig optimal, i tillegg til at de sjelden trener. Man kan selvfølgelig gjøre ting for å motvirke denne mekanismen, og det vil alltid være individuelle forskjeller, men jeg har disse opplyningene fra folk som driver klinisk praksis og som får inn disse tidligere 800 kcal-personene til behandling. Det er derfor det som skjer i praksis for denne pasientgruppen, med mindre de er uærlige og ikke forteller hele historien når de er til konsultasjon.

Genetisk sett er vi programmert til overlevelse og ved kalorimangel vil vi starte mange besparende ressursjer. Vi har mange hormoner til å håndtere kaloriunderskudd, men bare ett for å regulere overskudd.

Det som i alle fall er viktig er få i seg det som kroppen trenger. Det å leve på knekkebrød ov vann er veldig lite lurt, og desverre noe folk tror det er lurt å gå ned mange kilo på. De som gjør dette blir veldig ofte skuffet over resultatene.

Lenke til kommentar

Om de har gått lenge på så lavt kaloriinntak så skjønner jeg hva du snakker om og er enig.

Da har jeg misforstått deg tidligere om hva du mente... :blush:

Helt i orden. Dette er avanserte emner det er vanskelig å være helt utlært i og kommunisere konsist på noen linjer tekst og det finnes i tillegg mange ulike retninger for å oppnå målene som har ulike strategier, men jeg holder som regel en knapp på de som er fundamentert i fornuftig ekte fysiologi / upolitisert ernæringslære og de som viser seg å fungere i praksis uten å forårsake fysiologiske problemer i etterkant.

Jeg er ikke negativ til denne metoden, for jeg har brukt en lignende egenkomponert modell jeg gikk ned 40 kg uten nevneverdig muskeltap på i løpet av et år, så jeg vet den fungerer, men den har en tendens til å foråsake gallestein, noe som ikke er fullt så bra. I tillegg mobiliseres mye gammel moro som ligger lagret fettcellene og det krever bl.a. en velfungerende lever for å bli håndtert bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...