Gå til innhold

WD velociraptor VS WD cavier black

Anbefalte innlegg

så....jeg bare lurer på hva som er forskjellen mellom:

Western Digital Caviar Black

Og

Western Digital Velociraptor 150

Velociraptor skal ha 10000 RPM mens andre skal ha 7200 RPM...men hva er forskjellen?

jeg skal bruke pcen min og spille med er det noe forskjell mellom dem.

f.k.s ha en cavier black som "storage" disk og velociraptor som "gaming" disk

er det noe forskjell?

ps....kommer sikkert flere spørsmål om pc greier...pga helt ny til dette:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er hastighet. Raptoren har raskere overføringshastighet og raskere tilgangstider (tiden det tar fra du ber om en datapakke til du får den). Dette er stort sett pga. den snurrer raskere.

Per i dag vil jeg ikke anbefale noen å kjøpe Raptor-disker. Kjøp heller en billig SSD som du bruker som systemdisk og lagre alt annet på en ren lagringsdisk.

Lenke til kommentar

ok takker:) ok dere....må lure på..hva er

Ytelse

Dataoverføringshastighet 300 MBps (ekstern)

Intern datahastighet 280 MBps (les) / 270 MBps (skriv)

hva er mbps?

er det 300 megabyte per sec?

...

Dataoverføringshastighet 600 MBps (ekstern)

den øverste er en SSD (Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB)

og den nederste er en hdd (Seagate Barracuda® 7200.12 1TB)

hvis Mbps er megabyte per sec...er ikke den Hdd'en raskere en ssd'en der? for da er jo HDD'en 300Mbps raskere en SSD'en.......????? førstår ingen ting jeg..

Endret av haakonfj
Lenke til kommentar

ok...så jeg fant nettopp ut av at det er MB og mB....= wtf...etter litt research så fant jeg ut av dette...

Mbps is an abbreviation for megabits per second. It refers to data transfer speeds as measured in megabits.

A bit is a digit of data, either a 0, or a 1. A string of eight bits equals one byte. Any character formed, such as a letter of the alphabet, a number or a punctuation mark, requires eight binary bits to describe it, or one byte of data. For example:

A = 01000001

B = 01000010

a = 01100001

b = 01100010

6 = 00110110

7 = 00110111

! = 00100001

@ = 01000000

A megabit (mb) actually has two different values depending on what the term is being used to describe. When used to describe data storage, a megabit (mb) is the equivalent of 220 or 1,048,576 bits. However, when used to describe data transfer rates, one mb equals 1,000,000 bits. Therefore:

1 mbps (megabit per second) = 1,000,000 bits per second

In addition to the confusion over the value of a megabit (mb), there is also confusion between the megabit (mb) and the megabyte (MB). As noted earlier one byte (B) is comprised of 8 bits (b). So, one megabyte (MB), when used to describe data storage equals 220 or 1,048,576 bytes. When used to explain data transfer rates, one megabyte (MB) is 1,000,000 bytes (B), or 8,000,000 bits (b). Therefore:

1 MBps (megabyte per second) = 8 mbps (megabits per second)

Some equivalents worthy of note related to the equation directly above: megabytes per second can be expressed as MBps as well as MB/sec. Additionally, 1 MBps and 8 mbps can also be represented as 8 million bits per second or 1 million bytes per second.

og nå er jeg....WTF....

Lenke til kommentar

Dataoverførings hastigheten er hvor raskt sata kobling er i stand til å overføre data men den interne datahastigheten er hvor rask disken virkelig er, på den hdd du så med 600 MB er den interne hastigheten virkelig ca 110MB men den har overførings teknologi som er stand til 600 MB. Men corsair ssd har en overførings teknologi sem er i stand til 300MB og den interne er på 285MB.

Konklusjon: HDD har en virkelig hastighet på ca 110 MB og SSD har en hastighet på 285MB...

Du ser kanskje nå hva som er raskest:)

Endret av Overclock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...