fsx v1.1 Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Skal fortelle en historie Jeg var på klassetur med hele skolen og jeg gikk først inn i bussen og satte meg bak da jeg hørte "Pell deg vekk" to gutter som sa jeg skule stikke for dem skule ha hele plassen for seg selv og jeg hadde satte meg der først og det var mere en nok plass til de også så jeg ut vinduet for og ungå bråk så kom dem bort og sa "pell deg vekk" jeg sa "hvorfor?" dem fortsette med "pell deg vekk ellers banker jeg deg" jeg sa "hvorfor?" så da læren satte seg noen seter bort så slo han meg i trynet hardt men jeg hadde adrenelin så skjente ingenting så gikk jeg til selvforsvar, resten av turen og i mange dager hadde jeg vondt i hodet, og vil aldri glemme hva den idioten gjorde for der provserte meg veldig. kan jeg få erstatning på dette? jeg har mange vitner, kan jeg anmelde dette? for et minne for livet og vondt i hodet? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Ja, du kan anmelde dette. Og det vil jeg også anbefale deg å gjøre. I allefall dersom du er sikker på at du _kun_ utførte nødverge. Alle bokstaver må være oppfylt: En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep, b) ikke går lenger enn nødvendig, og c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld. Alternativt er selvsagt å ta det via skoleledelsen, noe som desverre ofte bare ender med at begge parter blir utvist fra skolen et par dager. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) dette skjede i juni, kan jeg fortsatt anmelde han og kreve oppreisning? åssen går jeg frem for sånt? trenger råd 100% uprovosert 1. jeg gikk inn i bussen først med en venn og satt meg bak 2. kommer 2 gutter og sier jeg skal pelle meg bort 3. jeg later som ingenting og ser ut vinduet for og ungå bråk 4. han fortsetter og sier at jeg skal pelle meg vekk 5. jeg sier hvorfor 6, han fortsetter 7. læreren kommer inn og setter seg noen seter fremfor meg¨ 8. han sier igjen "pell deg vekk" og slår meg hardt i hodet 9. jeg går til selvforsvar, og holder han unna meg til læren griper inn 10. det er mere en nok plass til at dem kan sitte der 11. hadde så vondt i hodet resten av turen og i mange dager så jeg måtte ta smerte stilende For det han gjorde sitter inn endå og kommer aldri til og glemme det Endret 29. juli 2011 av fsx v1.1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Du har god tid på deg: 1. Krav på skadeserstatning eller oppreising foreldes 3 år etter den dag da skadelidte fikk eller burde skaffet seg nødvendig kunnskap om skaden og den ansvarlige. Og etter hva jeg forstår, enda lenger tid dersom du ikke er fylt 18 år. Spørsmålet mitt er: burde læreren ha reagert på hendelsen, før h*n satt seg ned? Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 ja men det gjorde læren ikke og resten av bussturen måtte jeg sitte freme og da vant han som slo meg Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Sånne lærere skulle fått sparken 9 Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 men åssen skal jeg gå frem? anmelde og kreve oppreisning? hvor mye kan man få`? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Det vet jeg ikke. Eventuell oppreisning vil komme som en naturlig del når du anmelder. Og politianmeldelse kan gjøres på ditt lokale politihus/lensmannskontor. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Har du legeerklæring? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Ja, ellers sitter han bare med sitt ord og en håndfull vitneutsagn. Det riktige å gjøre hadde jo vært å dra direkte til legen den dagen for å få konkrete bevis på at han faktisk ble slått og skadet. Eller, det er egentlig det riktige å gjøre uansett i en slik situasjon.. potensiell hjernerystelse skal man alltid ta på alvor. Endret 30. juli 2011 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 vell jeg har en storesøster som så jeg hadde vondt i hodet og lå i senga i flere dager. hva skal jeg si? når jeg går og annelde? "Hei jeg vil annmelde vold, jeg ble banket og fikk skade så jeg hadde hodepine i flere dager (fortelle historien) jeg vil kreve også voldserstartning" eller? skal jeg si det på en annen måte? Har du legeerklæring? har ikke legeerklæring men har vitner på at jeg ikke hadde vært på skolen også. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 En storesøster og en mamma er kanskje de svakeste vitnene man kan ha. Nøytrale vitner på bussen (blant annet fra lærer) derimot... Jeg er enig med deg, Buffy, det ville ikke være å forakte å få en legetekst på det. Uansett, gjort er gjort (eller snarere ikke gjort), men jeg tror ikke det vil ha så veldig mye å si, så lenge du har vitner, samt vet hvem gjerningspersonen er. Du går i skranken og sier: "Hei, jeg ønsker å anmelde et forhold som innebærer vold og trusler". Deretter går nok det meste av seg selv. Du får kanskje noen spørsmål, og et anmeldelsesskjema du fyller ut. Med vold mener vi for eksempel spark eller slag med hånd eller en hvilken som helst gjenstand. Du kan ha blitt utsatt for vold selvom du ikke har fått synlige merker eller skader. Vold kan også være å bli dyttet eller holdt fast i et eller annet grep. Med trusler mener vi at noen har sagt noe til deg eller oppført seg på en måte som har gjort deg redd. Som sagt, eventuell oppreisning vil komme som en naturlig del dersom politiet anser dette som nødvendig (eller dersom du i ettertid får behov for psykolog/lege/tannlege som resultat av problemet). Hvis jeg var deg ville jeg ikke mast om pengene, for det får det til å virke mer som at du er interessert i penger enn å faktisk få politiet til å utføre en reaksjon mot gjerningsmann. Og til syvende og sist er vel det det viktigste? Få slutt på mobbingen. Dersom du ikke gjør noe med denne saken, kan man være trygg på at gjerningsmannen vil gjøre det samme enten mot deg eller andre. 1 Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 okey så jeg skal ikke si at jeg skal ha oppreisning? Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 kan jeg si også på poltistasjon at jeg ønsker oppreisning? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Jeg skal ikke frata deg ytringsfriheten. Jeg sier bare at jeg heller ville fokusert på anmeldelsen i seg selv, enn oppreisingen. Om politiet mener du "fortjener" oppreising, så får du det. Men jeg ville fokusert på å få han anmeldt i første omgang. Får du spørsmål om du ønsker oppreising, svarer du selvsagt ja. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Ro for guds skyld ned et par hakk med snakket om den oppreisningen. Skjønner at du er keen på det, men prøv å i det minste late som at du ikke er såååå keen på den som du er. Det kan virke for andre som at du går til anmeldelse bare for å erstatning. Endret 10. august 2011 av Dead_Rabbit 2 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Nettopp. Det jeg også prøver å si. Og det kan i mange tilfeller virke veldig negativt. Ha som mål å få gjerningsmannen straffet (les: i alle fall slutte med det han har gjort, og at det ikke gjentar seg), og ta alt annet som en bonus. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) kan jeg si også på poltistasjon at jeg ønsker oppreisning? Dersom erstatning er målet ditt kan du bare glemme hele saken. Etter alderen din å dømme burde du være gammel nok til å forstå hvorfor (hvis ikke bør du drøfte saken med en voksen, så kanskje dere kommer frem til noe sammen). Å anmelde en slik sak som dette er trolig også sløsing med politiets ressurser. Det er lite eller ingen ting politiet kan gjøre med din konkrete sak når alvoret er såpass lite og det ikke finnes noe dokumentert hendelse og/eller skade. Dette bør helt fint kunne løses fint av deg, lærer og de to andre involverte. Jeg foreslår at du eller dine foreldre tar en prat med læreren og finner en løsning dersom du ikke kommer over hendelsen. Dersom mobbing og vold faktisk er et alvorlig problem på skolen din, foreslår jeg at dine foreldre kontakter politiet i samarbeid med lærer. Politiet har muligheter for å komme på besøk og drive forebyggende ungdomsarbeid. De fleste politidistrikt har egne ungdomsarbeidere med spesialkompetanse innen dette fagfeltet. Et lite tips: Om du egentlig bare er ute etter penger til hobbyprosjekter ville jeg heller brukt energien på å kontakte forskjellige nettbutikker/firma og søkt etter sponsormidler til prosjektene. De fleste gode prosjekter får noe hardware/sponsormidler eller rabatter mot at sponsor får navnet sitt i worklog og/eller på det fysiske produktet dersom det skal vises frem. Dette er f.eks. en glimrende måte å få gratis/billig shareware programmer fra utlandet på, da amerikanske firma har en lang tradisjon for sponsorvirksomhet. Endret 31. juli 2011 av radivx Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Tror dere saken blir henlagt vis jeg anmelder dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå