Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har fått tildelt en amerikansk IP adresse, trenger min norske tilbake

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et IP relatert problem, som gjør at jeg for tiden har en utenlands IP adresse, som i tur gjør at jeg ikke får brukt en nettklient jeg vanligvis brker til arbeid. Jeg lurte derfor på om det var noe jeg kunne gjøre for å få tilbake en norsk IP adresse, men jeg skal ta det fra begynnelsen av, så det blir litt klarere:

Jeg bruker daglig en nettklient til arbeid. Denne nettklienten er forbudt for amerikanske brukere for tiden pga. lokal regulering i USA. Det er en nettpokerklient. Jeg bruker UiO sitt studentbynett. I dag da jeg skulle logge meg på klienten fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne spille fra min lokasjon (som er en beskjed bare amerikanske spillere skal få).

Jeg undersøkte litt og fant ut at UiO sitt studentbynett er i ferd med å bytte leverandør, og at i den fasen vil en del av brukerne visstnok få en utenlands, amerikansk IP adresse.

Det jeg lurte på er om det er noe jeg kan gjøre for å få tilbake en norsk IP adresse.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjente ikke til proxy før jeg googlet det nå. Slik jeg forstår det "gjemmer" det IP adressen min.

Hvis det er tilfelle, er jeg ganske sikker på at det ikke vil funke fordi de antageligvis ikke vil tillate brukere som de ikke har IP adresse på av sikkerhetsgrunner. (For å blokkere amerikanske brukere og opprettholde andre sikkerhetsaspekter som diverse former for juks.)

Så slik jeg forstår det er det tilsynelatende ingen måte jeg kan skaffe meg en norsk IP adresse over nett selv om jeg bor i Norge, hvis jeg først har fått tiledlt en amerikansk en? Beklager om jeg stiller dumme spørsmål, men jeg er ikke kyndig på dette.

Takk.

Lenke til kommentar

Du får en ny IP adresse.

Man bruker samme løsning om man snur på problemet. Ønsker du tilgang til US only content så bruker du en amerikansk proxy for å skjule din norske IP og gi deg en amerikansk.

Endret av Tå.
Lenke til kommentar

Betyr det at amerikanske brukere i teorien kunne brukt en europeisk proxy for å få tilgang til tjenester som ikke er tilgengelige i USA?

Grunnen til at jeg spør er bare at hvis det er tilfelle, tviler jeg på at det funker fordi klienten vil i såfall ha sikkerhetsoplegg rundt det for å forhindre at amerikanske brukere benytter denne metoden.

Men det er kanskje verdt et forsøk, noen som vet om noen steder jeg kan få en norsk proxy adresse? Finner ikke så mye åp nett enda.

Takk.

Endret av Barbadus
Lenke til kommentar

HMA (hidemyass) har svenske IP-er. De burde funke!

Betyr det at amerikanske brukere i teorien kunne brukt en europeisk proxy for å få tilgang til tjenester som ikke er tilgengelige i USA?

Ja, faktisk, men de må kanskje også ha en måte å få overført penger på uten å bruke amerikansk kredittkort direkte. Muligens PayPal eller noe lignende......

Lenke til kommentar

Iflg. klientens support vil proxy/VPN føre til masse problemer/forstyrrelser med å bruke klienten, og vi har gått i dialog med forsøk på å ordne det, så foreløpig kommer jeg bare til å avvente hva de sier og finner ut av/forespør osv.

Takk for tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...