Kjell Arne Stava Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Båten ytterst på piren Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
wasco Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Nattfotografering er en hel videnskap for seg selv På det første nattbildet ditt, påpekte jeg at du hadde brukt blits, så på det neste unnlot du å bruke blits. Og så kommer dette, og her mener jeg at du burde brukt blits ......hehehe Her er det båten som skal fremstå som motivet i bildet, men båten ble alt for mørk. I dette tilfelle kunne du brukt en forsiktig blits for å beslyse båten, etter som det er den du ønsker å fremheve. Her måtte du nesten bare prøvd deg fram med ulik styrke på blitsen. Det ville vært viktig at ikke lyset fra blitsen ble for påfallende. Et annen alternativ ville vært at du tok bildet uten blits, men da målte lyset mot det mørkeste partiet i over gangen mellom båten og sjøen - helt i forkant av bildet. Da ville bakgrunnen bli litt for mørk, men du ville hatt båten i fokus. Her kan det se ut som du har målt lyset mot bakgrunnen, og derfor ble båten alt for mørk. En viktig ting å huske på under så vanskelige opptaksforhold som dette er å ta mange bilder med ulike eksponeringstider, ulik styrke på blits og med ulike blenderåpninger. Kommer du hjem med 50 ulike opptak, er muligheten større for at du finner et som ble bra Ja, ja - det var dagens leksjon Lenke til kommentar
Kjell Arne Stava Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 tusen takk for kommentaren Wasco, he he dette er ikke lett å få til nei, men det er jo derfor dette er gøy, jeg tenkte at jeg skulle legge ut en annen variant av bildet i Prøverommet, men det går jo ikke (grensen er nådd for opplasting) skal jeg være helt ærlig så likte jeg bedre Gamle digit, eneste jeg liker bedre i nye digit er at vi kan legge ut større bilder her Lenke til kommentar
Kjell Arne Stava Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Nattfotografering er en hel videnskap for seg selv På det første nattbildet ditt, påpekte jeg at du hadde brukt blits, så på det neste unnlot du å bruke blits. Og så kommer dette, og her mener jeg at du burde brukt blits ......hehehe Her er det båten som skal fremstå som motivet i bildet, men båten ble alt for mørk. I dette tilfelle kunne du brukt en forsiktig blits for å beslyse båten, etter som det er den du ønsker å fremheve. Her måtte du nesten bare prøvd deg fram med ulik styrke på blitsen. Det ville vært viktig at ikke lyset fra blitsen ble for påfallende. Et annen alternativ ville vært at du tok bildet uten blits, men da målte lyset mot det mørkeste partiet i over gangen mellom båten og sjøen - helt i forkant av bildet. Da ville bakgrunnen bli litt for mørk, men du ville hatt båten i fokus. Her kan det se ut som du har målt lyset mot bakgrunnen, og derfor ble båten alt for mørk. En viktig ting å huske på under så vanskelige opptaksforhold som dette er å ta mange bilder med ulike eksponeringstider, ulik styrke på blits og med ulike blenderåpninger. Kommer du hjem med 50 ulike opptak, er muligheten større for at du finner et som ble bra Ja, ja - det var dagens leksjon Lenke til kommentar
Kjell Arne Stava Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 tusen takk for kommentaren Wasco, he he dette er ikke lett å få til nei, men det er jo derfor dette er gøy, jeg tenkte at jeg skulle legge ut en annen variant av bildet i Prøverommet, men det går jo ikke (grensen er nådd for opplasting) skal jeg være helt ærlig så likte jeg bedre Gamle digit, eneste jeg liker bedre i nye digit er at vi kan legge ut større bilder her Lenke til kommentar
wasco Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) tusen takk for kommentaren Wasco, he he dette er ikke lett å få til nei, men det er jo derfor dette er gøy, jeg tenkte at jeg skulle legge ut en annen variant av bildet i Prøverommet, men det går jo ikke (grensen er nådd for opplasting) skal jeg være helt ærlig så likte jeg bedre Gamle digit, eneste jeg liker bedre i nye digit er at vi kan legge ut større bilder her Ser at du har litt problemer med å komme inn i det nye systemet. Når du er inne på forumet og trykker svar på en post, kan du skrive rett inn i den svar ruta som kommer opp - slik jeg gjør her. Du kan også laste opp bilder i denne posten. Rett under dette viduet står det "Legg til vedlegg" Der det står Bla igjennom, finner du det bilde du vil laste opp og trykker "Legg ved denne filen" Slik jeg gjør her med bildet ditt som jeg har redigert litt på. Jeg har også gjordt fila endel mindre. Ikke fordi det er nødvendig, men fordi det går fortere å å laste den opp på den måten. Det som er viktig å huske på er at dette bildet ikke er synlig i kommentarene under bildet ditt. Du må inn på forumet for å se bildet. Dette er noe du kan gjøre hvis du ønsker å legge ut en anne versjon av hovedbildet ditt. Endret 29. juli 2011 av wasco Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg