iverha2 Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Noken som har erfaringer med ulike vidvinkel-objektiv til Nikon? Har D90, og har sett litt på Sigma sin 10-20mm og Nikkor 10-24mm. Erfaringer med disse? Har et greit budsjett, men tar gjerne et objektiv til et par tusen om det er godt nok Takk for svar Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Hatt Sigma sin 10-20 i snart 3 år og er veldig fornøyd med den inntil den ble pensjonert for kort tid siden. Lenke til kommentar
tvister Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Har Tokina's 11-16 og synes det er et greit objektiv med god lysstyrke som en ekstra bonus. Kan oppleve litt flares i motlys, men ikke noe stort problem. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Støtter opp om Tokina 11-16, det er et skarpt objektiv med god lysstyrke og er bygget skikkelig solid. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Har 16-85mm frå før, så har en del vidvinkel der. Derfor vil eg helst heilt ned på 10, sjøl om det ikkje er den største forskjellen opp til 11. Har høyrt mykje bra om Tokina sin, ja. Andre forslag? EDIT: Fins det en vidvinkel som har 67mm omkrets, altså at eg må ha filter på 67mm? Endret 29. juli 2011 av iverha2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Det er vel generelt sett to alternativer. Dedikert vidvinkel, som en Sigma 8-16mm eller Tokina 11-16mm, eller en mer allround sak som Tokina eller Nikons 10-24mm. I og med at trådstarter har en 16-85mm, så er jeg fristet til å foreslå Sigma 8-16mm; men den er ikke veldig gratis. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Takk for tips, Sigma 8-16mm ser jo også bra ut. Priser på heilt nye objektiv, er iallfall Tokina 11-16, Sigma 8-16, og Nikkor 10-24 alle rundt 6000, noke som er overkommelig vil eg tru. Har noken erfaringer med noken av disse linsene? Edit: Ser no at Sigma sin 8-16mm ikkje kan ha filter, så då er det utelukka. Endret 29. juli 2011 av iverha2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Edit: Ser no at Sigma sin 8-16mm ikkje kan ha filter, så då er det utelukka. Hvilke filtere er det du tenker på. UV filter er et mange av oss som mener er unødvendig. Polariseringsfilter fungerer dårlig til meget dårlig på ekstreme vide vinkler, så det er ikke noe savn. Så det er kun hvis du har tenkt å bruke ND filtre, at det er et argument i mine øyne. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Har tenkt å bruke gråfilter, ja. Lenke til kommentar
isaltvik Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Jeg har Nikons 10-24mm og kan lett anbefale den. Da jeg skulle kjøpe vidvinkel, så valgte jeg denne fremfor Tokinas 11-16 av to grunner. For det første er den videre (10mm vs 11mm). 1mm i dette området utgjør ganske mye, og jeg har i ettertid funnet ut at jeg nesten alltid bruker objektivet satt til 10mm eller 24mm. Den andre grunnen er at området 16-24mm er ganske anvendelig, og gjør at man kan bruke linsa til litt andre ting enn bare supervidvinkelbilder. 24mm på DX-formatet er bare en mild vidvinkel, og er en grei brennvidde for et ganske bredt spekter av forskjellig bruk. For eksempel synes jeg linsa er ypperlig til å ha på kameraet når man går rundt i byer. En ulempe med Nikon i forhold til Tokina er selvfølgelig lysstyrken (f/2.8 vs f/3.5-4.5). I praksis så synes jeg ikke dette har vært noe problem, siden at man på såpass vide brennvidder forholdsvis lett kan få skarpe bilder med lukkertider på 1/8s (selvfølgelig gitt at motivet ikke beveger seg og at man ikke er altfor skjelven på labben). En annen ting å merke seg er at Tokina ikke har innebygd fokusmotor, så du må ha et kamera som har fokusmotor. Min erfaring med objektiver uten fokusmotor er at autofokusen bråker mer (10-24 er så godt som lydløs) og er tregere. Dette avhenger selvfølgelig av hvilket kamera du har (har erfaring med D70 og D7000). Skarphet og vignettering har jeg ikke finstudert, men jeg tror ikke du vil gå på noen store overraskelser med noen av objektivene. Tokina får iallefall skryt for skarpheten ifølge det jeg har lest om den. Etter diverse anmeldelser å dømme, så skal både Sigma og Tamrons 10-20mm være en god del mindre skarpe enn Nikon og Tamrons - man får som regel det man betaler for. Jeg bruker et 77mm Hoya UV-filter på 10-24mm-eren, og det fungerer utmerket. Lykke til med objektivkjøpet! Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Tusen takk for fyldig svar! Er sjøl interessert i den ekstra lengda du får frå 10 til 11, sidan eg frå før har 16-85, og treng så stor forskjell eg kan få. Vurderer sterkt 10-24mm no, får sjå om det dukker opp noke på bruktmarked. I tillegg er det greit å vite om korleis polariseringsfilter virker på 10mm kontra 16mm. Det er ikkje så altfor gunstig på ekstrem vidvinkel, men eg får søke litt på det og sjå. Har D90, som har en veldig god innebygd fokusmotor, så det er ikkje noke problem Eg ser like så godt på linser uten fokusmotor, så det er ikkje noke stress. Takk for det, skal nok ende opp med et godt objektiv, eventuelt om eg fortsetter på å satse på 16 for fullt med filter. Om andre har tips eller erfaringer, er det berre å køyre på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå