maiahi Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg har en to og et halvt år gammel pc jeg ønsker å selge via Finn eller slikt, men trenger litt hjelp med takstering. Jeg har oppgradert minne og grafikkort siden den gang. grafikkortet er kun et par måneder gammelt. Pcen er en Dell XPS 420 med de følgende spesifikasjoner: Intel Core 2 quad q9300 2,5 Ghz 6 GB 800Mhz RAM, ddr2 Grafikkortet er en ASUS Radeon HD 6870 1Gb med støtte for eyefinity, DirectX 11 og støtter AMD HD3D teknologi. Genuine Windows Vista Hovedkortet er jeg usikker på ettersom den ikke er selvbygget. Håper på å få ca 5 tusen for den. Takk for svar på forhånd. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Her har du et ca tilsvarende oppsett til under 4700 kr nytt. Rundt 3000-3500 tipper jeg er realistisk, selv om "normal etikette" tilsier ca 60% av nåpris, noe som igjen skulle tilsi ca 2800 kr. Endret 28. juli 2011 av srbz Lenke til kommentar
maiahi Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2011 Utifra det jejg selv så på finn trodde jeg den var verdt mye mer, bør kanskje informere om at harddisken er på 1TB og jeg har en blueray brenner også. Men igjen kan de annonsene jeg så på finn være fra folk som ikke vet hvor mye en pc taper seg i pris på noen år. Takk for svar, men ettersom jeg får såpass lite for pcen er det sannsynelig at jeg beholder den. Oppsettet var forøvrig svært fornufig, så det komemr jeg til å anbefale venner som for tiden ser seg om etter en ny pc Lenke til kommentar
srbz Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Dataustyr, da særlig PCer, taper seg enormt i verdig svært raskt. Prisene du ser på Finn er drøye, og jeg vet ikke hvor mye som faktisk går unna til de blodprisene selgerne starter på. Selv har jeg forøvrig sjelden klart å selge noe til oppgitt ønsket pris eller mer, så det er nok greit å heller legge listen litt ekstra høyt med rom for pruting om man først skal selge. Du kan legge ut en "vurderes solgt"-annonse på bruktmarked.no gratis, og se om du får napp innenfor prissjiktet du ønsker deg. Imidlertid har jeg mine tvil, en brukt maskin har som regel høyere verdi for selger enn for kjøper. 1TB disk koster ikke mye ekstra kontra 500 GB i dag. Optisk drev har jeg ikke med i oppsettet, klart det trekker noe opp, men også denne er brukt og det er ikke veldig mange hundre kroner en slik koster ny i dag heller. Endret 28. juli 2011 av srbz Lenke til kommentar
maiahi Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Da beholder jeg pcen i et par år til og bygger heller en mer langsiktig pc med overklokkingsmuligheter etter det. Grunnen til at jeg vurderte å selge var at en pc var på salg på dustinhome, men om man regnet på det ble de samme komponentene billigere i en selvbygget selv etter prisavslaget. Synd at datamarkedet har blitt et bruk-og-kast marked. Uansett, tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Iht. Moores lov vil antall transistorer innenfor et gitt areal kunne dobles annethvert år. Mao. går utviklingen temmelig fort, og i tillegg til at ting blir utdatert, vil brukte ting automatisk miste salgsverdi nettopp fordi de er brukte. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Da beholder jeg pcen i et par år til og bygger heller en mer langsiktig pc med overklokkingsmuligheter etter det. Grunnen til at jeg vurderte å selge var at en pc var på salg på dustinhome, men om man regnet på det ble de samme komponentene billigere i en selvbygget selv etter prisavslaget. Synd at datamarkedet har blitt et bruk-og-kast marked. Uansett, tusen takk for hjelpen! Datamarkedet har ikke blitt et bruk og kast marked , det er rett og slett opp til forbrukeren selv å avgjøre nytteverdien en pc har etter noen år. Pengeverdien trenger ikke å gjennspeile bruksverdien som jeg anser som stor på din pc ;-) Å bygge en langsiktig pc er heller ikke enkelt, nettop fordi man kan aldri bygge langsiktig nok og det finnes fremdeles mange nyheter rundt hjørnet (sannsynligvis kommer nye SSD'er med 100x ytelse og opp til 10 Millioner write operations "snart" ) , vi bør i bunn og grunn være glade for dette da det gir uante muligheter både teknologisk og brukermessig. Lenke til kommentar
maiahi Skrevet 4. august 2011 Forfatter Del Skrevet 4. august 2011 For meg blir markedet et bruk og kast marked ettersom jeg kjøper en pc for å ha den noen år. Dette varierer selvfølgelig om du alltid krever en state of the art pc, eller nøyer seg med noe litt dårligere. Noe ved at markedet alltid fornyer seg er det jeg liker ved pc, men også det som gjør det så vanskelig å få solgt det igjen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå