Star Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Hei, Jeg har akkurat bestilt meg en Macbook Air (2011). Etter å ha lest litt rundt på nettet, falt jeg over artikler som viser til at Apple benytter to ulike harddiskprodusenter (Toshiba og Samsung) i nye Air. Hvilken disk kundene til slutt får, virker heller tilfeldig. Toshiba SSD vs. Samsung SSD PSA: Ytelsesforskjeller Jeg regner med Apple tar utgangspunkt i enten Toshiba diskens ytelse eller Samsung, ift. prising på maskinene. Synes dermed det er litt spesielt at det hele blir en "loddtrekning". Selv om ytelsensøkningen ikke er dramatisk stor ift. vanlig bruk, er det likevel en teoretisk forskjell. Noen får bedre maskiner enn andre - for samme prisen. Er det noen på forumet her som har kjøpt en Air, og sjekket hvilken harddisk denne har? (skriv i såfall gjerne hvilken maskinkombinasjon - 11"/13" - i5/i7 - etc. ) Dersom jeg får en maskin med Toshiba disk, vurderer jeg sterkt å bytte/ evnt. returnere maskinen.. Endret 28. juli 2011 av Star Lenke til kommentar
wildkin Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) 13" i5 med toshiba har forøvrig 2 kompiser som også får sine 13" i5 iløpet av neste uke så skal sjekke hva de får. Endret 28. juli 2011 av wildkin Lenke til kommentar
weebl Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 mistenker at apple og deres selgere vil være spesielt hjelpelige med dette... hvor stor forskjell i ytelse snakker vi om? Lenke til kommentar
Star Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2011 Sjekk oppdatert link i øverste post, samt denne youtube-videoen; Lenke til kommentar
wildkin Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1197503 du kan jo lese litt her, les spesielt første post. Til mitt bruk tror jeg uansett ikke at jeg vil merke noen forskjell. Lenke til kommentar
Star Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2011 Takk, wildkin. Har funnet en del poster jeg også som skriver litt mer nyansert enn hva man ser ut i fra rene ytelsestester. Mulig jeg bare slår meg til ro med hva enn jeg får. Men når det er sagt er det ikke ytelsesforskjellen i seg selv som plager meg - det er mer at Apple gjør dette bevisst - uten å si et kvekk, samtidig som de tar samme betaling. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg har 13.3"/i5/256 GB med SSD fra Samsung. En ting jeg ville vært mer passelig med, er å få skjerm fra Samsung. Den er visstnok en del bedre enn skjermen fra LG, selv om begge er vesentlig dårligere enn Pro-linjen. Skjermen er tross alt noe du legger merke til i bruk, noe du neppe gjør med SSD. Ellers: Som jeg skrev i Macafé - ignorance is bliss. Lenke til kommentar
wildkin Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Ja, er forsåvidt enig i poenget ditt, men jeg er rett og slett for lat til at jeg gidder å gjøre noe med det. Til de som får LG panel så er den kalibreringa her den som passer meg best av alle de jeg har prøvd ihvertfall; http://dl.dropbox.com/u/7269253/CustomMacRumors.icc Litt off topic kanskje, men regner med det går greit siden det er en evig diskusjon ang panelene også. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Teori: de gjør ikke dette for å ødelegge for enkelte kunder, men fordi verdens SSD-marked er støvsugd, mye takket være Apple. Å skaffe komponenter fra forskjellige tilbydere er ekstremt viktig, så lenge forskjellen er så marginal som her er det neppe verdt å bry seg om. Kjøper man MBA i utgangspunktet bør en kunne legge til grunn at disse marginene ikke har allverden å si. Kos deg med en knallgod maskin. Lenke til kommentar
Star Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 Takk for det! Jeg har omsider fått maskinen ( 13", i5 og 128gb) og er fantastisk fornøyd. Ekstra bonus er at den leveres med Samsung disk Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Min 11.6" i7 1.8ghz 128GB kom med Samsung disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå