Gå til innhold

Forskjellige SSD disker - Macbook Air (2011)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har akkurat bestilt meg en Macbook Air (2011). Etter å ha lest litt rundt på nettet, falt jeg over artikler som viser til at Apple benytter to ulike harddiskprodusenter (Toshiba og Samsung) i nye Air. Hvilken disk kundene til slutt får, virker heller tilfeldig.

Toshiba SSD vs. Samsung SSD

PSA: Ytelsesforskjeller

Jeg regner med Apple tar utgangspunkt i enten Toshiba diskens ytelse eller Samsung, ift. prising på maskinene. Synes dermed det er litt spesielt at det hele blir en "loddtrekning". Selv om ytelsensøkningen ikke er dramatisk stor ift. vanlig bruk, er det likevel en teoretisk forskjell. Noen får bedre maskiner enn andre - for samme prisen.

Er det noen på forumet her som har kjøpt en Air, og sjekket hvilken harddisk denne har? (skriv i såfall gjerne hvilken maskinkombinasjon - 11"/13" - i5/i7 - etc. )

Dersom jeg får en maskin med Toshiba disk, vurderer jeg sterkt å bytte/ evnt. returnere maskinen..

Endret av Star
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, wildkin.

Har funnet en del poster jeg også som skriver litt mer nyansert enn hva man ser ut i fra rene ytelsestester.

Mulig jeg bare slår meg til ro med hva enn jeg får. Men når det er sagt er det ikke ytelsesforskjellen i seg selv som plager meg - det er mer at Apple gjør dette bevisst - uten å si et kvekk, samtidig som de tar samme betaling.

Lenke til kommentar

Jeg har 13.3"/i5/256 GB med SSD fra Samsung.

En ting jeg ville vært mer passelig med, er å få skjerm fra Samsung. Den er visstnok en del bedre enn skjermen fra LG, selv om begge er vesentlig dårligere enn Pro-linjen. Skjermen er tross alt noe du legger merke til i bruk, noe du neppe gjør med SSD.

Ellers: Som jeg skrev i Macafé - ignorance is bliss.

Lenke til kommentar

Teori: de gjør ikke dette for å ødelegge for enkelte kunder, men fordi verdens SSD-marked er støvsugd, mye takket være Apple. Å skaffe komponenter fra forskjellige tilbydere er ekstremt viktig, så lenge forskjellen er så marginal som her er det neppe verdt å bry seg om.

Kjøper man MBA i utgangspunktet bør en kunne legge til grunn at disse marginene ikke har allverden å si. Kos deg med en knallgod maskin. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...