Gå til innhold

Varmt kabinett og Gpu, Trenger flere vifter


Anbefalte innlegg

Hei.

har fått ny pc og testet den for første gang med Bad company 2 idag. Alt gikk helt fint men reagerte på at gpu'en lagde MYE bråk (Gtx 580) skjekket ikke tempraturen men vet at viftene gikk for fult og kabinettet var blitt en liten varmeoven (Fractal design Normal størrelse)

så jeg vurderer og kjøpe flere vifter til kabinettet og ny kjøling til gtx 580!

 

Starter med gpu'en min da, fant denne kjøleren på komplett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605977#tests og lurer på om noen har testet eller har kjennskap til om dette blir mindre bråk og varme, Antar selfølgelig at det blir litt mindre varme med den da :roll:

Har noen montert noe lignende også? leste meg til at garantien går ut, noe som gjore meg litt nervøs med og bestille den. finnes det også kanskje bedre eller andre alternativer?

 

også kabinettet mitt. Fractal design, her tenkte jeg og kjøpe http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585862 sånt at det matcher med stock viftene som kom med kabinetet :love:

Og har det merkbar effekt om jeg bytter ut alle 120mm viftenen og bare setter inn 140mm vifter?

Eller burde jeg velge en annen type og ikke bry meg om ''matching'' av viftene? kanskje Noctua?

 

Takk på forhånd! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint om du kan si hvilket GTX 580 du har da de forskjellige merkene og modellene har ulik kjøler.

 

Du bør generelt sett montere fler kabinettvifter før du bytter kjøler på grafikkortet.

 

Opplevde noe lignende for flere år siden med GeForce 8800 ULTRA. Ble løst ved å montere en vifte i sidedøren.

 

weebl:

High end kort bråker kun dersom man har valgt feil kort.

Det finnes flere kort med kjøleløsning som ved spilling ikke høres over de øvrige viftene i PCen. Kan være de går litt over de øvrige viftene ved looping av 3DMark eller Unigine.

 

Om man spiller med vsync = 60 FPS skal det mye til for at et high end kort bråker.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er ett gainward gtx 580!

Ang det med og montere vifte i siden på kabinettet, jeg har tenkt på det men med en noctua Nh-14 så er det nok ikke plass, med mindre det finnes noen ultra slime vifter!

 

Men er det også noen vifter som er bedre en fractal design viftene? altså merkbart forskjell?!

Lenke til kommentar

Viktig å først sikre god luftstrøm i kabinettet ja, det kan ha mye å si.

 

Selv har jeg 7 Noctua-vifter i et Twelve Hundred-kabinett (2 av viftene på Noctua NH-D14-CPU-kjøler). Viftene bråker ikke så mye og gir en behagelig lyd isteden for irriterende og skjærende støy. Nå har jeg ingen motstander på, har satt viftekontrollen til ma i BIOS, pluss at jeg har en bråkete minne-kjøler. Til tross for så mange vifter så er det ikke så bråkete, mer stillegående enn da jeg hadde Antec-vifter. Vil derfor anbefale Noctua lett. Men om du vil at det skal "matche" så går vel Fractal Design, men jeg har ikke noe personlig erfaring med disse.

 

Når det gjelder GPU-kjøler vil jeg anbefale Arctic Cooling. De lager kjølere som er så stille at du ikke hører dem, tilnærmet helt stillegående. Samtidig kjøler de sinnsykt! Jeg har GPU-en på rundt 45 grader under load (GTX 280). I overklokket tilstand kan det hende at den når 50, dette husker jeg ikke helt. Du skal ikke være bekymret for støy ihvertfall, der vil nok alle de andre tingene i PC-en overdøve lett.

 

Kabinettemperaturen har en del å si for komponentene. Bare ved å bytte til en bedre CPU-kjøler kan gjøre at kabinettemperaturen blir lavere og dermed senke andre komponenters temperatur som f.eks. GPU.

 

Jeg ville anbefalt å sette inn flere vifter om det er plass, eventuelt i sidedøren. Dette skal være veldig effektivt for skjermkortet. Om du overklokker prosessor vil det kanskje ære lurt å kjøpe ny prosessorkjøler. Men dette har lite for seg om du ikke er veldig opptatt av overklokking. Men har du mål om å overklokke langt, kjøp f.eks. Noctua NH-D14. Kjøleren vil holde til din neste PC også, og kanskje den etter det også.

 

Ut ifra det jeg leser i førsteposten så virker det som om du ikke har sjekket temperaturene? Jeg vil anbefale deg å sjekke disse med programmet S.I.W.. :) Her vil du kunne se temperaturene til alle sensorene i maskinen din. Finn "sensors" i sidebaren til venstre ved å bla deg nedover under "hardware". Et annet program som er veldig bra er MSI Afterburner. Dette er helst laget for overklokking av skjermkort, men gir deg en fin graf over temperaturen din.

Lenke til kommentar

Om man spiller med vsync = 60 FPS skal det mye til for at et high end kort bråker.

Nå har jo folk forskjellig inntrykk av "bråk". Noen er mer sensitive enn andre. :) En PC med halvgode vifter og standard-kjølere vil jeg påstå bråker litt. Ikke mye, men nok til at mange kan bli irritert av det. Man kan ike akkurat si at de har prioritert støynivået høyest når de lagde komponentene. ;) Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Som flere sier her: 'riktig' luftstrøm er vel så viktig som mengden av den.

 

Det skal ikke mer til enn en vifte som blåser feil vei - altså i retning mot eller på tvers av hovedmengden av luft som andre vifter transporterer - før kjølekapasiteten blir merkbart redusert.

Lenke til kommentar

har nå fått vannkjølinga, men det trenges litt modding på plata som man kan ta av, det er lite som skal til så funker det, dette har jeg ikke gjort selv, må ha noen som kan dette :)

 

Edit: kjølern min passet ikke til min 580, men det var ikke reference designe som evga har på sitt 580 :p

så skal sende den i retur :D

Endret av Mgut
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville bare gi tilbake melding på hvordan systemet har blitt etter jeg satt i viftene! og resultatet var mye mer over forventning!

Før hadde jeg 79grader under load (gamings) bfbc2

Nå etter installasjonen av viftene ligger jeg på 59 grader under load på bfbc2

altså 20 grader reduksjon! er utrolig fornøyd! :D

Lenke til kommentar

Ville bare gi tilbake melding på hvordan systemet har blitt etter jeg satt i viftene! og resultatet var mye mer over forventning!

Før hadde jeg 79grader under load (gamings) bfbc2

Nå etter installasjonen av viftene ligger jeg på 59 grader under load på bfbc2

altså 20 grader reduksjon! er utrolig fornøyd! :D

men det er bra å høre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...