Talina Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg har en Canon EOS 500D + 18-200 mm objektiv.Trenger hjelp til hva jeg må kjøpe for å ta stemningsfulle bilder. Kanskje filter som forsterker farger eller annet som kan gjøre at bildene blir mer stemningsfulle. Er relativt ignorant når det gjelder slikt. Jeg vil kunne ta bilder slik som disse: http://mettesfoto.blogg.se/2011/july/fluffa-klanningen-i-en-john-bauer-skog.html?_tmp=53799e31a93fd3c08cef0ac6134bc6eb956787d3 http://www.9freepictures.com/d/file/babies/201001/baby-black-and-white-photography-140-2.jpg *selv om jeg vet at dette er av en profesjonell* Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Det siste er et portrett fremhevet med lav dybdeskarphet. Kjøp en EF 50/1.8 til en tusenlapp, og du får lav dybdeskarphet til portretter. Og et objektiv som er seriøst mye bedre optisk enn det du har. Begynn å skyte i Raw. Lær deg etterbehandling. Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Det er nok desverre ikke noe magisk tips som kan fikse dette i en fei (: På begge bildene du linker til er det nok brukt en god del tid og krefter på etterbehandling. Her er det veldig mye å hente, men det krever kunnskap og tolmodighet for å beherske dette. vet ikke hva du bruker til bildebehandling, men veldig mange sverger jo til Adobe produktene, Photoshop, Lightroom, Elements osv. Råmaterialet til foto er jo lys, å lære seg en del grunnleggende om hvordan lys oppfører seg er vel investert tid. Kan sterkt anbefale en bok, riktig nok på engelsk, Light science & magic av Fil Hunter mf. ISBN-13:978-0-240-80819-2 /Blouberg Endret 28. juli 2011 av Blouberg Lenke til kommentar
Talina Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2011 Takk for enkel og klar informasjon! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Anbefaler også "Understanding Exposure" av Bryan Peterson. Her er det å eksponere, komponere og etterbehandle riktig. Å ha kontroll på lyset. Babybildet har jevn, pen belysning - tas med bløt belysning - nordvendte vinduer med tynne gardiner, blits rettet i tak og vegger, stor softboks i studio.. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Du må kjøpe følgende: - Muligheten til å styre været - Det dyreste Leica kameraet du finner (fordi det er best)(eller var det Hasselblad jeg mente? hm) - Tid - Evnen til å se detaljer - God fototeknikk og forståelse - Muligheten til å sette verden på pause(slik at du får god tid til å ta det perfekte bildet) Litt flåsete dette, men som du sikkert ser er dette ting som ikke kan kjøpes for penger. Ville satt meg ordentlig inn i grunnleggende prinsipper innen fotografering. Her kommer også bilderedigering inn, noe som mange ganger kan være viktig for å oppnå den rette stemningen. Boken "digital fotografering i praksis" skrevet av Magnar Fjørtoft er noe du KAN kjøpe for penger. Lenke til kommentar
Talina Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Selvfølgelig kan ikke evner kjøpes for penger, men det er jo noe som kan kjøpes, og det var altså dette jeg spurte etter i denne tråden Har mye erfaring med photoshop og andre programmer, annet er jeg klar for å lære meg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) I så fall vil jeg begynne å kikke på kurver og justeringer i Photoshop, og begynt å kikke på Raw - les mer her for eksempler og grunner. Lær grunnleggende kamerateknikk - hva Blender, ISO og Lukkertid er. Begynn å skyte i Av, hvor det er deg som aktivt velger blendertallet. Lær mer om lys og eksponering. Endret 29. juli 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Filter som kan brukes til å gi bedre stemning hvis brukt med nok kunnskap: polariseringsfilter, gradert gråfilter, nøytralt gråfilter. Utemdørs får men lettere stemningsfulle bilder når sola står lavt så jo lengre sør man er jo kortere tid har man på seg og jo færre valg har man. Du må lære deg å forutse hvordan lyset kommer til å være om noen timer/uker/måneder sånn at du er på plass når lyset er optimalt. Det nytter ikke å fotografere hvis ikke lyset er bra. Innendørs er det lettere siden du har full kontroll og kan lage den stemningen du vil når du vil, det er bare snakk om erfaring og kunnskap. Som nevnt så er gode fastobjektiver og stativ en god start. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå