Gå til innhold

[Løst] formattering hitachi 7k3000 tar laaang tid :(

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en hitachi deskstar 7k3000 3TB disk, og begynte på formatteringen denne uka.

Fikk avbrutt formattering de første gangene pga diverse windowsupdate som tok en automatisk omstart, men nå har den kjørt i 24 timer og for en time siden endret den plutselig status til 1%!

WTF har jeg gjort feil?

Må jeg beregne de neste 3månedene på formattering med en 800w varmeovn stående på midt i solsteika for å få brukt sjiten eller... hm

Har startet ntfs-formattering via diskmanagement på win7-64. Brukte clusterstørrelse på 32kb siden jeg for det meste skal ha større filer der

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hurtigformattering er kun mulig på harddisker som allerede er formattert, dvs disker som enten er levert ferdig formattert eller at man selv har kjørt førstegangsformattering. Hvorfor den ikke kom ferdig formattert aner jeg forsåvidt ikke, men antar det er fordi 3tb disker noen ganger trenger ekstra drivere etc

Lenke til kommentar

Det du sier der stemmer ikke. Forskjellen på vanlig formatering og hurtig er kun at vanlig først sjekker disken for feil. Det tar 99% av tiden. Selve formateringen tar bare få sekunder. Det er kun bootsektor og filtabeller som skal skrives.

Det er forsåvidt fornuftig å sjekke en helt ny disk, så det er kurant å starte med vanlig formatering. Men det er ikke nødvendig, resultatet blir akkurat det samme.

Lenke til kommentar

nja, tror den skal støtte det men har jo lurt på det ja.

Asus p6x58de hovedkort og win7-64, og disken er ikke satt opp med MBR så jeg tror det stemmer. Rakk såvidt å teste den med en annen sata port i morges, og da boota ikke maskina hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...