Gå til innhold

Bør jeg ta studielån for å få flyttet hjemmefra?

empetre

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta meg studielån, for å få flyttet hjemmefra. Vil deres meninger om hvor lurt det er, kontra det å bo hjemme. Jeg er lei av å bo hjemme, rommet mitt er i en kjeller med høy fuktighet, noe som gjør helsa mi dårlig. Jeg tror jeg vil føle meg mye bedre om jeg kommer meg ut herfra.

Studielånet er på 90800 på 10 mnd. 18k på første utbetaling hvert halvår, og 6k resten av månedene. Kommer til å jobbe ved siden av. Regner med jeg kommer til å tjene rundt 6k i mnd. Hybelene jeg har tittet på ligger på mellom 15 og 35 km2, og varierer fra 3200 til 4500 i pris. Jeg vil ikke ha det minste, men har ikke behov for det største, en 18-20 km2 hadde nok holdt (har stor seng, sofa, tv og skrivebord jeg må hamed).

I prisen er strøm, internett, kabel-TV og vaskehjelp på fellesrom inkludert. Fellesrom er bad og kjøkken, 2-6 personer deler dette.

Hører at det er dumt å ta seg studielån for å flytte, men er det ikke verdt det om helsa kan bli bedre?

NYTT: Vel, har nå funnet en leilighet på 54kvm til 3800 i mnd, med internett men IKKE strøm inkludert. TV vet jeg ikke om er inkludert, men jeg ser ikke på tv uansett, da jeg har alt på pcen. Høres dette bedre ut? Strammere budsjett, må nok regne med 1000,- (?) i strøm hver mnd.

Budsjettet:

Lån: 6000

Jobbinntekt: 6000

Total: 12000

Utgifter:

Leie: 3800

Strøm: 1000

Bilforsikring: 1300

Bensin: 1000-1500

Mat: 1000-2000

Diverse skoleartikler: 500

Sparing: 2111

Spotify: 99

Mobil: 300

Autopass: 300

Total: 1200

Overskudd: 2111 (settes inn til sparing)

Dette regner jeg med at kommer til å gå til sparing til leie neste ferie, vegavgift o.li :)

Med dette budsjettet har jeg litt til overs, i tillegg til at jeg får 18000 til utbetaling første gang. 10000 går nok til depositum på hybelen, 6000 til vanlig budsjett, og 2000 til overs. Disse kan jeg sette til sparing.

Hva synes dere? Tenker også at det er fint med litt erfaring med å bo alene om jeg eventuelt tar et semester neste skoleår i utlandet.

- Kristoffer

Endret av empetre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er høyere utdanning.

Ja, glemte bare å ta det med når jeg skrev inn her. Oppdatert nå :)

Vegavgift er ikke en månedlig utgift. Sparingen går til slike ting, og uforutsette hendelser.

Strøm er inkludert i prisen. Fester sjeldent, og kjøper sjeldent mye klær. Blir et klesplagg en sjelden gang i blant :p

Maten er jeg ikke sikker på enda, men jeg er ikke no storspiser. Eksempel: Har ikke spist siden i går kveld (la meg 07:00), til middag spiste jeg én tacolefse før jeg var mett :( Har utrolig liten magesekk. Går nok mer penger til Cola :p hehe

Lenke til kommentar

Dette er høyere utdanning.

Ja, glemte bare å ta det med når jeg skrev inn her. Oppdatert nå :)

Vegavgift er ikke en månedlig utgift. Sparingen går til slike ting, og uforutsette hendelser.

Strøm er inkludert i prisen. Fester sjeldent, og kjøper sjeldent mye klær. Blir et klesplagg en sjelden gang i blant :p

Maten er jeg ikke sikker på enda, men jeg er ikke no storspiser. Eksempel: Har ikke spist siden i går kveld (la meg 07:00), til middag spiste jeg én tacolefse før jeg var mett :( Har utrolig liten magesekk. Går nok mer penger til Cola :p hehe

Mtp på veiavgift, nrklisens og andre "engangs-utgifter", så bør dette, etter min mening, tas med i et fast måneds trekk til for eks en regningskonto.

Litt OT mtp denne tråden, men du bør gjøre noe med matvanene dine :)

Men uansett, lykke til med bolig :)

Lenke til kommentar

Selg bilen og kjøp en mer økonomisk bil om du må ha bil. besinforbruket og forsikringen er veldig høg og husk at siden du ikke får stipend/lån 2 mnd i sommerferien må du legge unna penger til det.

Får ikke billigere forsikring. Burde overtalt mamma til å få satt den på hun. Bensinforbruket er jeg usikkert på, satt det til 1500 for å være sikker.

Uansett: Hva synes dere? Er det verdt å ta lån for å bo alene om man kan bo hjemme? Må betale litt for å bo her også. Får ikke stipend om jeg bor hjemme. (34000 av lånet blir omgjort til stipend ved bestått eksamen), noe som nesten dekker leia. Bilforsikring, bensin, mobil og autopass betaler jeg jo selv fra før av. Så som du ser, så blir det ikke så mye forskjell. Blir hovedsakelig MAT jeg må betale selv.

Ja, har tenkt til å sette av mesteparten av overskuddet til en regningskonto, sammen med de 2000 som står på sparing. Dette skal gå til husleie og slikt i de to månedene i sommerferien neste år (med mindre jeg tar det semesteret i utlandet og flytter ut før ferien) :)

Endret av empetre
Lenke til kommentar

Om du har en bil uten lån som er billig trenger du ikke kasko, og da bør du få forsikringen ned i 5-7000/året (alt etter biltype). Ellers har man jo innbo forsikring, ulykkesforsikring osv man kan bruke penger på...

Tror nok du skal slite med å komme under 50kr/dagen for mat. -Da blir det isåfall mye sodd og grandis :)

PS Spørs om innemiljøet er så mye bedre der du kommer, innemiljøet på en hybel er ikke akkurat kjent for å være bra. -Om det er fuktig i kjelleren så kan du øke luftsirkulasjonen (åpne ventiler/åpne vindu) og heller skru litt opp på ovnen. -Det er kanskje ikke politisk korrekt, men det får ned fuktigheten.

Helt til slutt. Mange i din alder (og muligens deg inkludert?) tenker på studielån som ett tilskudd. -Men det er faktisk ett lån, og det skal betales tilbake, og det med renter. -Så det er ikke slik at du på slutten av skoleåret sitter igjen med 10 000kr på konto og har tjent masse peng. -Du har 10 000på konto og lån på 90 000 som du må betale tilbake når du får jobb, kone, barn, huslån, billån osv. -Bare en liten tanke fra en 30-åring :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har en bil uten lån. Forsikringa på bilen er høy fordi jeg er under 23. Har minikasko, som er 1000 kr dyrere i året enn den nødvendige ansvarsforsikringen, så anser 100kr i mnd som en grei investering i dette. Dekker tyveri og brann i bil.

Har prøvd i et par år å få ned fuktigheten, men det hjelper ikke. Lufter ofte, har vifte her, har fuktighetsmaskin (tar inn alt fra 0,4-42(!!)dl) i døgnet. Regner med at fuktigheten på hybel er litt bedre enn dette i hvertfall.

Ser ikke på lånet som et tilskudd. Derfor jeg har 2000 til sparing hver måned. Når jeg tilbakebetaler så er det ordinære å betale 1000 i mnd (3000 hver termin). Velger jeg å betale 2000 i mnd (6000 hvert termin), så blir det tilbakebetalt dobbelt så fort (dah), og det blir 6000 mindre å betale tilbake på renter.

Når du vet at jeg er klar over dette; Hva synes du? Tror du det vil være sunt for meg (med tanke på helse og erfaring), å flytte? Har som sagt lyst til å teste utlandet neste år.

edit: Har også mulighet til å spise middag hos mine foreldre når jeg ønsker det, men vil jo prøve å klare meg selv først og fremst :)

Endret av empetre
Lenke til kommentar

Tror at du burde flytte ut og prøve å leve studentlivet. Blir nok lærerikt og gjør deg fort mer økonomisk.

Hm. Om jeg forteller deg at dette er 15 minutters gangavstand fra der jeg bor nå, da? Det er jo veldig økonomisk dumt å ta på seg 100000 i gjeld når man er så ung, når jeg faktisk har mulighet til å bo hjemme. Er så utrolig usikker. Har lyst på ny bil også (min er en skraphaug). Da må jeg bo hjemme og spare pengene jeg tjener fra jobb. :(

Lenke til kommentar

15 min unna?

Fyller du et av disse kriteriene?

• skolen ligger mer enn 40 km fra foreldrehjemmet
  • du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag
  • det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen

Hvis ikke tror jeg ikke du får fullt stipend og lån. Eller tar jeg feil?

Edit: kan hende det bare gjelder borteboerstipend, men at du da ikke får 40% omgjort til stipend dersom du består alle fag.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

15 min unna?

Fyller du et av disse kriteriene?

• skolen ligger mer enn 40 km fra foreldrehjemmet
  • du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag
  • det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen

Hvis ikke tror jeg ikke du får fullt stipend og lån. Eller tar jeg feil?

Edit: kan hende det bare gjelder borteboerstipend, men at du da ikke får 40% omgjort til stipend dersom du består alle fag.

De kriteriene gjelder for skoleelever - ikke studenter.

Lenke til kommentar

Tror at du burde flytte ut og prøve å leve studentlivet. Blir nok lærerikt og gjør deg fort mer økonomisk.

Hm. Om jeg forteller deg at dette er 15 minutters gangavstand fra der jeg bor nå, da? Det er jo veldig økonomisk dumt å ta på seg 100000 i gjeld når man er så ung, når jeg faktisk har mulighet til å bo hjemme. Er så utrolig usikker. Har lyst på ny bil også (min er en skraphaug). Da må jeg bo hjemme og spare pengene jeg tjener fra jobb. :(

Lenke til kommentar

Lånet er en av de gunstigste lånene og du slipper renter så lenge du studerer. Regner med at du enten innser at du må lage en ordentlig budsjett eller flytte hjem igjen etter en semester.

De fleste studenter klarer å leve på lånet og sommerjobb.

Lenke til kommentar

Kompis, her er det snakk om prioriteringer. Ny bil bør være langt nede på denne listen mens du studerer. Bilkjøp gjør du etter studietiden, det er tross alt ikke så lenge den varer. Egentlig burde du sterk vurdere å kvitte deg med bilen, men det kommer jo også veldig ann på hvor du bor i forhold til studiested og fritidsinteresser. Bil er i det hele tatt veldig dyrt og du har mye å spare her.

En annen ting er at du ønsker å studere i utlandet. Det blir fort dyrere å studere i utlandet kontra hjemme (alt etter studiested) og dermed bør du vurdere om du kan legge deg opp litt penger ved å bo hjemme. I tillegg kommer alle disse små små utgiftene som er vanskelig å føre opp i budsjett. Plutselig trenger du ny brødkniv, Zalo, skrujern, stolknotter, teip, melkeglass, håndklær, batterier til fjernkontrollen etc, etc, ting man tar for gitt hjemme. Tilsammen over tid utgjør også dette kroner.

Så økonomisk sett lønner det som regel å bo hjemme, men livet har flere perspektiv enn det økonomiske.

Hilsen 30-åring som har been there, done that.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kompis, her er det snakk om prioriteringer. Ny bil bør være langt nede på denne listen mens du studerer. Bilkjøp gjør du etter studietiden, det er tross alt ikke så lenge den varer. Egentlig burde du sterk vurdere å kvitte deg med bilen, men det kommer jo også veldig ann på hvor du bor i forhold til studiested og fritidsinteresser. Bil er i det hele tatt veldig dyrt og du har mye å spare her.

En annen ting er at du ønsker å studere i utlandet. Det blir fort dyrere å studere i utlandet kontra hjemme (alt etter studiested) og dermed bør du vurdere om du kan legge deg opp litt penger ved å bo hjemme. I tillegg kommer alle disse små små utgiftene som er vanskelig å føre opp i budsjett. Plutselig trenger du ny brødkniv, Zalo, skrujern, stolknotter, teip, melkeglass, håndklær, batterier til fjernkontrollen etc, etc, ting man tar for gitt hjemme. Tilsammen over tid utgjør også dette kroner.

Så økonomisk sett lønner det som regel å bo hjemme, men livet har flere perspektiv enn det økonomiske.

Hilsen 30-åring som har been there, done that.

Takk for svar. Å kvitte seg med bilen er uaktuelt, da jeg trenger bil for å komme meg på jobb. Ja, har tenkt litt på å bo hjemme for å spare til utenlandsopphold også. Huff, dette er så vanskelig. Fyren med hyblene ringte meg opp nå, og de har fått en ledig hybel, 3800 per måned. Må se om jeg kan få tatt meg mindre lån. OM jeg får tatt 30 000 i lån, hvor mye får jeg i stipend da? 40% ved bestått eksamen?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Å kvitte seg med bilen er uaktuelt, da jeg trenger bil for å komme meg på jobb. Ja, har tenkt litt på å bo hjemme for å spare til utenlandsopphold også. Huff, dette er så vanskelig. Fyren med hyblene ringte meg opp nå, og de har fått en ledig hybel, 3800 per måned. Må se om jeg kan få tatt meg mindre lån. OM jeg får tatt 30 000 i lån, hvor mye får jeg i stipend da? 40% ved bestått eksamen?

Slik jeg forstår lånekassen er det 40% av basisstøtten (det du låner) som blir gjort om. I så tilfelle ville jeg tatt opp fullt studielån og satt vekk 54 000 slik at du har 36 000 igjen. 36 000 tilsvarer da summen du får i stipend. Men da må du på tro og ære love deg selv at du ikke bruker disse 54 000 slik at du kan betale dem tilbake med en gang studiene er over. I tillegg får du sparerenter for 54 000.

Da blir det uansett i ditt regnestykke vanskelig å bo borte.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva det spørres om. Selvsagt lar det seg gjøre å leve som student med studielån og 6000 i måneden i tillegg, men det vil jo være dyrere enn å bo hjemme. Verdt det? Umulig for oss å si.

Men: om du bare får tredoblet matbudsjettet ser det ikke helt urealistisk ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...