Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med ryggekamera

Anbefalte innlegg

Hei.

(mulig denne posten burde vært under bilstereo, men siden det ikke direkte gjelder stereoanlegg, så prøver jeg her - mod. får evt. flytte ved behov.)

Har nettopp kjøpt meg nytt ryggekamera til bilen min ;)

Kjøpte GPS, DVD, MP3 +++ spiller samt et ryggekamera fra kina :) Meget godt fornøyd med både pris og kvalitet så langt... men..

Har fått litt problemer med ryggekameraet etter at jeg monterte dette :S

Har hentet spenning fra skiltlysene, da disse ikke står på hele tiden (kun når jeg bruker bilen) + at jeg har byttet ut det ene skiltlyset med dette kameraet + et nytt LED skiltlys..

Håper at noen med litt peil. på bilelektronikk kan svare meg på følgende:

Når bilen IKKE er i gang, så har jeg et klart bilde fra kameraet. Med en gang jeg starter bilen så begynner bildet å flimre.. Og etter å ha flimret litt, så blir bildet helt svart.

Noen som kan ha peiling på hvorfor dette skjer?

Kan det være noe "støy", eller evt. at spenningen blir for høy for kameraet?

Alle innspill mottas med stor takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

Kan nok utelukke støy på signalkabelen, da jeg feilsøkte litt nærmere.

Prøvde å gi kameraet 12V fra et 12V batteri, og da funket alt helt fint selv om bilen var i gang.. noe som ikke funket tidligere.

Så jeg mistenker da at kameraet sliter med å takle den spenningen bilen gir når motoren går.. Regner med at spenningen blir noen Volt mer når motoren går pga. ladespenning osv.

Finnes det noen god måte å regulere eller stabilisere spenningen over kameraet?

(på en enkel og billig måte? - sette opp noen motstander/dioder++??)

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Har hentet spenning fra skiltlysene,

Er bilen din bruktimportert fra tyskland eller andre land hvor du ikke trenger kjørelys på dagen?

Den er importert fra Danmark. Både kjørelys og skiltlys kommer på automatisk når jeg starter bilen hvis det var det du tenkte på?

Jeg har spenning frem, men kameraet er tydeligvis ikke helt fornøyd med spenningen den får. Enten i form av støy eller for høy spenning når bilen er i gang.

Har vurdert å prøve med noe spolegreier eller kondensator eller lignende.. Noen som har tips?

Lenke til kommentar

Hvis du får 12v frem, da ville jeg bare sjekket om jordingen som du har koblet til kameraet er satt skikkelig i, siden du sier at kameraet funker lett med tilkobling direkte på batteriet, men ikke når det er montert skikkelig på bilen. Er ikke helt sikker på der du kobler jordingen på chassi/karosseri er ideel jordingspunkt.

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet ligger i uthevet skrift, for å være helt ærlig:

Kjøpte GPS, DVD, MP3 +++ spiller samt et ryggekamera fra kina

Morroklumpen :p Konstruktive tilbakemeldinger asså :p

Jeg velger imidlertid å gi Kina-made produkter et forsøk når jeg får ting til en brøkdel av prisen ;) Har ikke hatt et bomkjøp så langt, så kvaliteten er det ikke noe å si på.

Har fått ryggekameraet til å funke nå.

Heiv en kondensator i paralell over + og -, og da forsvant flimringen på bilet.. :D

Så da er alt i skjønneste orden her! ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Morroklumpen tongue.gif Konstruktive tilbakemeldinger asså tongue.gif

Jeg velger imidlertid å gi Kina-made produkter et forsøk når jeg får ting til en brøkdel av prisen wink.gif Har ikke hatt et bomkjøp så langt, så kvaliteten er det ikke noe å si på.

Heiv en kondensator i paralell over + og -, og da forsvant flimringen på bilet.. :D

Så da er alt i skjønneste orden her! wink.gif

Jeg har nøyaktig samme problem med mitt oppsett på en 09 Opel Astra. Mitt planlagte inngrep var å isolere ledningen som går fra spilleren til kameraet, men nå ser jeg jo at jeg kan prøve din løsning først :)

Takker :)

Lenke til kommentar

Bra Sig81. Du får merke tråden som løst! Gjerne post litt mer detaljer og link til Kina-delene. Skulle til å foreslå kondensator. Du bør være litt forsiktig med en stor kondensator da den kan ta sikringer og slite på releer. Kondensator lager stor startstrøm! Kan være lurt å lage støyfilteret litt mer avansert med en motstand i serie for å redusere startstrøm. Sikkert noen av noen her med enda mer elektrokunnskaper!

En motstand på 5 - 20 ohm (evt en 12 V lyspære på 21 W) i serie før kondensator vil gjøre susen.

+

-------pære---|-------------------------------------------------------

.....................|

12V inn.......----

...................---- 5 - 60uF kondensator ........................ut b(kamera)

jord...............|

-------------------------------------------------------------------------

anyone?

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Eg forstår at problemet er løst, og at du åpenbart er fornøyd med produktet. Men la meg allikevel få påpeke at produkter som koster en brøkdel av vanlig salgspris, koster ikke en brøkdel av prisen uten grunn. Det er ofte to årsaker til prisforskjellen og det er kvalitetskontroll og enkelt/rimelig/billig design. Og produktet du har nå er nok ett offer for det siste der, dvs ett billig design.

Det er spenningsfall i bil, og produkter som er laget for bruk i bil må være designet for å brukes i bil. Mao må slike ting som spenningsfall tas høyde for. Enten har du fått ett produkt som har defekt spenningsregulator, eller så er kretsen laget så enkel at den ikke takler å brukes i bil.

Så lenge man får ett produkt som fungerer, og som gir det resultatet man forventer, så er det lett å være fornøyd. Men problemet er at dersom noe så enkelt og rimelig ble utelatt, glemt eller av såpass dårlig kvalitet, hva annet har de kuttet kostnadene på? Ved en kortslutning vil du for eks risikere bilbrann.

Her er en utenlandsk artikkel som forklarer litt av problemet: http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7514426.stm

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Koble et relé som får strøm direkte fra batteri, evt. via en egen koblingsskinne som skal brukes til LCD etc, også kobler du reléets spole (av/på bryter) til ryggelys.

Da bruker du lyset kun til å skru på reléet, noe som krever veldig lite strøm, og kameraet får ikke støy.

Støyen kommer av at en del biler bruker PWM som strøm til lys.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg velger imidlertid å gi Kina-made produkter et forsøk når jeg får ting til en brøkdel av prisen wink.gif Har ikke hatt et bomkjøp så langt, så kvaliteten er det ikke noe å si på.

Heiv en kondensator i paralell over + og -, og da forsvant flimringen på bilet.. inv_biggrin.gif

Hei

Hvilken kondensator brukte du til dette? hvor ble den kjøpt å hva er dataene på denne? På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Heiv en kondensator i paralell over + og -, og da forsvant flimringen på bilet.. inv_biggrin.gif

Hvor stor kondensator bruker du?

Edit: Antar det er driveren i diodelyset i skiltlyset som lager støyen.

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...