Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fersk student i Trondheim- trenger ADSL!


Anbefalte innlegg

Forøvrig mener jeg å ha hørt at NTNU til gjengjeld lar NGT bruke en del av stamnettet sitt. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Jeg kan desverre ikke bekrefte eller avkrefte dette, men tror ikke NGT får noe aksess til NuNet via NTNU.

 

Dette er en av de store grunnene til at snabbhubben NGT ble opprettet. Alle data mellom NTNU og NGT-kunder (inkl dem fra NTNU) går fra NTNU via NuNet ned til Olso, inn på NiX, videre til Telenors stamnett i Oslo, deretter via Telenors nett opp til trondheim og videre ut til hver NGT-kunde. Hele NuNet er bare på 1Gbit/s ned til Oslo, men er 10Gbit/s mellom alle deler av NTNU og studentbyene. Hver enkelt bruker er koblet opp på disse 10Gbit/s switchene med 100Mbit/s hastighet. Når det er ganske mange brukere på snabbhubben NGT samtidig (100stk+) så sier det seg selv at 1Gbit/s linja til Oslo bruker store deler av båndbredden bare på snabbhubben NGT. Ved å dele opp snabbhubben i en intern del som går på 10Gbit/s nettet er det minimale hastighetsbegrensinger innad selv med mange brukere. Snabbhubben NGT er den eksterne delen som kun går innad i Telenor sitt nett. Dermed har vi to snabbhubber, en på hvert sitt nett uten å bruke for mye av båndbredden/flaskehalsen i mellom disse to nettene.

 

Det hadde vært logis om Telenor og NuNet hadde en gjensidig avtale om å dele på begges båndbredde for å lettere ta trafikk-toppene, men en slik avtale finnes ikke så vidt jeg vet. (Kan vel tenke meg til hvem som vil ha grådig betalt for en slik avtale...)

 

NuNet er forresten stamnettet til alle universitetene i Norge. Telenor har et eget paralellt stamnett, og begge disse nettene er kun tilknyttet hverandre i NiX i Oslo. I NiX er også tilkoblingen mellom disse nettene og resten av verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Takker for all hjelp folkens, ser ut til at det blir ADSL på meg om ikke alt for lenge! Må først få flyttet sakene oppover, blitt imatrikulert og få tatt en besøk på IKEA. Da først får vi se...

 

Bestill snarest likevel! De bruker ganske lang tid på å få opp linja!

 

Men hvis man har telefonlinje og skal bruke en gjør-det-selv pakke; hvordan gjør man dette. Sagt med andre ord hvordan klarer jeg å koble nettverkskortet opp mot serveren, ev. nettet?...

 

Følger med bruksanvisning, det er enkelt og greit.

 

Bare en liten ting til; hva skal jeg gjøre med rubrikken på bestillingsskjemaet hvor det står fasttelefon? Skal jeg skrive nummeret til husverten, eller skal jeg bare skite i å skrive noe der? Jeg har jo ikke aktiv telefonlije inn på hybelen, bare mulighet for oppkobling. Foruten dette lurer jeg på hvor lang leveringstid det er for dette abonnementet.

Lenke til kommentar
Hva enn du gjør, hold deg langt unna Telenor! Jeg anbefaler bredbånd fra nextgentel. :)

 

ja, venta bare på at det kom en sånn kommentar om at telenor er verre enn alle andre.

 

litt off topic: har hørt at alle som er i studentbyer, er tilkoblet i et lokalt nettverk, stemmer dette ?

Lenke til kommentar

OstenXX: Bare lever blankt felt, det gjorde jeg. NGT har ca 2 ukers leveringstid i Trondheim nå for tiden. (Jeg fikk det 10 dager etter jeg bestillte) Mulig det blir noe lengre like etter skolestart.

 

Julenissen: Alle som er i studenthybler fra studentsamskipnaden er tilkoblet NTNU's backbone. Hver enkeltbruker har 10 eller 100Mbit/s, backbonet innen trondheim er 10Gbit/s, og linja fra backbone ned til Oslo og resten av verden er 1Gbit/s.

Lenke til kommentar
u suck.. trondheim er elendig... for en tafatt by.. flytter tilbake til oslo og begynner på blindern neste uke... ingenting slår hovedstaden... alt anna er et kompromiss. forresten har alle stud. hybler killer-connections med ca 10mbit ellerno.. hvertfall i oslo :p

 

Då kan du komme innom til meg på Kringsjå å vise kvar den angivelige 10Mbit kontakten sitter.

 

(Kringsjå er vel den største studentbyen, men det er berre 1 og 1 /2 blokk som har internett tilkobla. (Moholt i Trondheim har vel 100Mbit)

 

Neste gang ikkje uttal deg så bråkjekt sjekk fakta først. (at siloen har det betyr ikkje att alle har det.)

 

mvh

Jan Eirik

Som har vore student i "Vakre" Trondeheim og er i "Stygge" Oslo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...