finnipinni Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Forsøker å montere et mini-ITX (Fusion) i en eldre Shuttle boks og bruker org ACME AM630BS20S (200W). Jeg har ikke skjema til den. Det hadde hjulpet ! Om noen er flinkere enn meg til å søke setter jeg stor pris på det ! Denne hadde feil også før byttet, slik at den startet ikke før den hadde stått på i et kvarter. Nå starter den ikke. Ikke før jeg jorder den grønne ledningen og trykker på startknappen samtidig. Da funker alt fint. Det er ikke nok bare å jorde den grønne. Den stopper å funke når jordinga fjernes. En må også trykke på startknappen. Standbyspenningen er noe lav i standby. Lilla ledning har 3,5V i stb (5,1V operativt) Jeg har målt noen deler i nærheten av der ledningene utgår fra printen, men finner ikke noe feil med dem. Dustin har en 120Watter jeg sikkert kan bruke til 200,- men dette er jo iorden med en liiiten mekk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 ... Det er ikke nok bare å jorde den grønne. Den stopper å funke når jordinga fjernes. Det er slik det skal være, er ikke feil på PSU. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2011 Målte TDP med Wattmeter i 220V tilførsel nå. Det er et Asus E35M1-i med 2,5" snurredisk. Bruker 45W i POST, 33W i idel og 40W under vising av film. 200W PSU er jo da en overkill - integrert skjermkort er bra nok til mitt bruk (TV) Noen som vet om en vifteløs PSU i sånn + 60Wattsklassen ? Må ha 20 eller 24pin ATX og 4pin CPU-plugg. Finner ikke slik heller jeg da..... Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2011 Takker for svar Hårek ! Er jo elektroniker av yrke som du skjønner, men nesten uten erfaring med mekk av PSU. Da er vel selve PSU OK, men fei i standby-kretsen. Hadde værten egotripp å fixe den da, men jeg kan jo klare meg med mye mindre - og stillere - power..... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 PSU er ikke lett å jobbe med. Her er et gammelt skjema, vet ikke om det har noen relevans for din PSU. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2011 Takker så meget ! Skal se hvor relevant det er - iallfall noe nyttig ser jeg. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Avsluttningsvis ser det ut som at PSU ofte er bygget etter denne lesten i dette skjemaet. Også nyere. (ATX da) Tenker spesielt på at Standby spg. genereres i en egen krets og at denne ikke opprettholdes før "5V god" returneres. 5V Stb. leveres HK og er vital for at PSU skal starte. Poweret mitt gir for lav spenning her og er årsaken til at den ikke starter uten at grønn ledning - pin16 - jordes mens det trykkes på startknappen. Selve stb.powerkretsen i mitt power har jeg ikke skjema på, og da blir det noe nær umulig å finne feilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå